Kornél jógafilozófiával és annak gyakorlásával foglalkozik. Ez a vezetővel és négy vendégművésszel együtt 23 zenész bevonásával készült, hatalmas zenekari mű ennek a keleti gondolkodás- és életmódnak a nyugatias zenei lenyomata. Mivel a pazarul kiállított és illusztrált műsorfüzet bőséges magyarázatot ad a tételek inspirációjául szolgáló gondolatokra, inkább úgy próbálnék olvasóinknak képet adni a hallottakról, ahogy azokat minden háttérinformáció nélkül, első hallásra regisztráltam. Hosszú és folyamatos, műgonddal komponált, de a rögtönzésnek is tág helyet adó, széles hangulati skálát felölelő zenét hallunk – meditatív hangzású elemekkel, a szanszkrit szövegeket kántáló Dr. Vigneshwar Bhat és a minden zenei hangulatra érzékenyen reagáló Harcsa Veronika hangjával fűszerezve. A jellegzetes hangszerelés Fekete-Kovács Kornél sajátja, és anélkül, hogy utánozná ebből a szempontból nagynevű elődeit, eredetiségében, a hangszerek ötletes csoportosítását és használatát, valamint a komponált és rögtönzött részek szerves egységbe kovácsolását tekintve Duke Ellingtonra és Gil Evansra emlékeztet. Ami az improvizációkat illeti: gyönyörű szólók hallhatók szopránszaxofonon Bacsó Kristóftól, Ávéd Jánostól tenoron és bambuszfuvolán, két kiváló zongoristánktól, Szakcsi Lakatos Bélától és Cseke Gábortól, valamint szárnykürtön magától a zenekarvezetőtől.
Intenzív figyelem és hatalmas zenei empátia jellemzi a zenekar egészét. A folyamatot megnyitó reggeli ima teljesen hangszeres, és az egyik leggyönyörűbb meditatív zene, amit valaha hallottam. Fontos ismét hangsúlyozni, hogy az Indiát is megjárt szerző-hangszerelő és zenekarvezető teljesen nyugati eszközökkel próbálja – szerintem sikerrel – átadni az életérzést, amelyet ő a napi életében is a magáévá tett. Nem mondanám, hogy minden tétel ilyen meditatív, az élénkebb részek sem hiányoznak, de a mű legnagyobb erénye, hogy mindez integrált.
Az embernek nem támad olyan érzése, mint oly sok hosszú lélegzetű jazz-kompozíció esetében, hogy a zenét csak az album címe egyesíti.
Gramofon másodközlés
BMC, 2020
- Purvahuti – Morning Prayer
- Yamas
- Ahimsa – Non-violence
- Interlude #1
- Satya – Thruthfulness
- Interlude #2
- Asteya – Non-stealing
- Interlude #3
- Brahmacharya – Non-excess
- Interlude #4
- Aparigraha – Non-possess
- Niyamas
- Shaucha – Purity
- Interlude#5
- Santosha – Contentment
- Interlude #6
- Tapas – Self-discipline
- Interlude #7
- Svadhyaya – Self-study
- Interlude #8
- Ishvara Pranidhana – Surrender
Közreműködik:
Modern Art Orchestra
Fekete-Kovács Kornél – trombita, szárnykürt, elektronika, vezénylés
Harcsa Veronika – ének
Szakcsi Lakatos Béla – zongora
Fenyvesi Márton – gitár, elektronika
Dés András – ütőhangszerek, elektronika