

Mint azt az Észak-Amerika földrajza és kultúrája iránt érdeklődők közül sokan tudják, a csaktó indián nyelvből származó bayou szó síkságokon található folyóágakat, mocsaras vidékeket, illetve e vizek által létrehozott szigetvilágokat jelent.
Hogy mi a jazz blues gitározás lényege, azt nem csak tanítja növendékeinek Fenyves Márk, de meg is mutatja a most megjelent anyagban. Legutóbb a Don’t Miss the Band album ürügyén 2020. július elején írtam róluk a MagyarJazz-nek. Nem véletlenül használom a talányos anyag szót, mert ez nem lemez (a lemezgyárak és stúdiók is alapjáratra kapcsoltak a járvány idején). 2021. márc. 19-én rögzítettek egy online koncertet a Jókai Klubban, és ez jelent most meg a megosztókon. Sőt a YouTube-ra is felkerült egy szűk órás változat.
2021-ben Mosonmagyaróváron lesz a FEBO fesztivál záróakkordja június 4-5-én.
A tavalyi év kihagyása után, idén a 3. jazzfeszttel készül Pilisborosjenő. A fesztiválnak egy pékség udvara ad helyet, így bárki meglátogathatja ennek a pilisi kis falunak a fesztiválját.
Grencsó István új zenekara a Friss Csoport május 28-29-én lép fel az Alföldön.
A Ráday utcában, a Petőfi hídhoz közel, pont a Goethe Intézet mellett helyezkedik el egy kis jazzklub, a Jedermann.
Sinikka Langeland új lemezének már a borítója is csodálatos. Egy szép farkas látható rajta, valamely kopár, vélhetően norvégiai hegy oldalában. Nem érdemes hosszabb vitát kezdeni most az ECM borítókkal kapcsolatosan, mert az egyik jobban sikerült, a másik viszont kevésbé ragadja meg az embert, de a kiadó új, Wolf Rune című CD-jének borítója mindenképpen a sikerültek közé tartozik. Anélkül lett szép és hatásos ez a borító, hogy a fekete-fehér fénykép alkotója, Christian Houge bármiféle fotós bravúrra törekedett volna. Igaz, önmagában már az is bravúr lehet, hogy lencsevégre tudott kapni egy farkast, az állat természetes közegében.
Amikor adva van egy rendkívüli képességű zongorista, aki gondolatokkal, még ha nem is a legmegnyugtatóbbakkal tömi tele kompozícióit, valamint a feldolgozásra alkalmasnak ítélt darabokat, gyakran előfordul a zongora-bőgő-dob triólemezek kritikusaival, hogy annyira belefeledkeznek a zenekarvezető erényeinek ecsetelésébe, hogy gyakorlatilag megfeledkeznek az együttes másik két tagjáról, s így a bírálat olyan mellékízt kap, mintha a bőgős és a dobos csupán felejthető asszisztens lenne a mester mellett, nagyjából úgy, mint bűvész oldalán a csinos, csillogó ruhába öltöztetett és túl sok sminket használó fiatal hölgy, aki akkor a legaktívabb a porondon, amikor segít a varázslónak kettéfűrészelni egy-egy önként jelentkezőt.
Május 21-én pénteken a Nyitott Műhely is megnyitja kapuit. Két fiatal jazz-zenész ad koncertet, Hász Eszter és Csikós Józsi.
Május 18-án 7682 dalszerző kapja meg a jogdíját az Artisjustól. Sajnos a járványhelyzet nemcsak a koncertek elmaradását hozta, hanem ezzel együtt a jogdíjak összege is negyedével csökkent.
A kiváló szimattal rendelkező Manfred Eicher, a méltán hírneves kiadó „mindenhatója” most is jó lóra tett, amikor Oded Tzur remek kvartettjét szerződtette egy igazán kiemelkedő produkcióval az ECM-nél való debütálásra…
Úgy emlékszem, az első név, ami számomra a jazzhez köthető a Berkitomi név. Talán 5-6 évesek lehettünk (70-es évek), mikor először hallottuk énekelni. Vicces bácsi, akinek a szövegeit nem mindig értettük. Pedig kulcsfontosságú, ma már tudom. Mintha ezzel szeretné folyamatosan magához kötni a közönséget, egy percre sem lankadhat a figyelem, különben nem fogja érteni a következő poénját. Minden megmozdulása, rezdülése a jazzről szól, bármit átalakít jazzé. A MagyarJazz első élő közvetítése két éve, Berki Tomi emlékezetes születésnapi köszöntője volt az egyetem régi és jelenlegi tanulói előadásában.
Nem vitás, hogy az ember olyan lény, aki érthetően nem felejti el életében az első élményeket, tárgyakat stb. (nem is beszélve az első szerelemről). Természetesen így vagyok magam is, és a jazznél maradva az első igazi jazzkoncertet élőben, az első saját amerikai jazzlemezt, az első nyugati fellépőket, az első jazzfesztivált, az első jazz szakkönyvet, folyóiratot stb. álmomból felébresztve is azonnal megnevezem.
A „Floyd-ügy”-et, vagy nyersebben fogalmazva: a „Derek Chauvin-gyilkosság”-ot követő, 2020. május 26-án kezdődő, a rendőri brutalitás és a rasszizmus ellen tiltakozó megmozdulások Minneapolisban és az Egyesült Államok más városaiban ismét – ki tudja, hányadszor – reflektorfénybe állították a sok évtizedes afro-amerikai polgárjogi küzdelmek fő kérdéseit.
Juhász Gábort Az év jazz-gitárosának választották a kritikusok, és a többezres közönségszavazatok alapján is ő lett a legjobb a MagyarJazz szavazásán. Ahogy minden muzsikusnak, neki is felfordult az élete a karantén alatt, ám ahogy kevesen, Gábor videókkal jelentkezett, hol a kertből, hol az otthoni könyvtárukból, és sok érdekes történettel gazdagította gitárjátékát. Nemsokára újra koncertre készül, méghozzá közönség előtt.