

Nem könnyű megtalálni a hazai jazzélet szereplőinek lemezeit. A Jazz.hu megpróbálja összegyűjteni az egyik legnagyobb zenemegosztón megtalálható összes olyan jazzlemezt, amiben legalább egy magyar közreműködő szerepel 2024. november 15. és 2025 novembere között.
Egy hónap múlva indul a közönségszavazás, így aki nincs rajta a listán, szóljon, hogy minél többen tudjanak a lemezére szavazni. A 45 percnél rövidebb hanganyaggal rendelkező lemezeket nem listázzuk, de meghallgathatóak a Spotify műsorlistánkon.
A Vukán György által alapított Creative Art Díjat évente egy muzsikus nyerheti el, amely 1000 euró pénzjutalommal jár.
Miles Davis. A régi nagyok hiába voltak lázadó ifjú újítók a maguk korában, többségükből joggal lesz szócikk a lexikonban, de aztán ott fakulnak időtlen időkig a könyvespolc félreeső részein. Nem így a „Fekete Mágus”. Miles Davisről hiába szól kismillió szócikk a lexikonokban, hiába tananyag, a mai napig frissebb, mint az osztriga a deauville-i reggeli halpiacon.
Nagy örömmel adunk hírt arról, hogy a Jazzponthu Alapítvány és a Binder Music Manufactory gondozásában megjelent az egyik legjobb magyar zongorista utolsó élő és profin rögzített koncertjének a felvétele.
A Salföldön másodízben megrendezett II. Szakcsi Rádió Jazz Fesztivál eseményeiről a programajánlókon kívül koncertbeszámolókat is olvashattak portálunkon. A nap 24 órájában jazzt sugárzó interneten, online elérhető rádió szerkesztősége már az augusztus 21. és 23. között zajlott háromnapos fesztivál felvezetőjének szánt, augusztus 15-től péntek esténként nyolc héten át a MAO „Legendás Albumok” koncertjeit bemutatott sorozat nyitókoncertjére meghívta és mikrobusszal levitte a sajtó munkatársait, majd főszerkesztőnk önerőből lejutva részletesen írt az idén huszadik évfordulóját ünneplő nagyzenekar Tony Lakatossal adott szombati fesztiválzárójáról is. Jómagam most az előző, talán legjobban várt második napra küldött sajtónapi meghívásnak köszönhetően megint mikrobusszal lejutva, a pénteki koncertekről idézem fel emlékeimet.
A Nagy Elődök c. sorozatban Pallai Péter remélhetően közérthető szövegekkel és youtube illusztrációkkal mutatja be a jazztörténet stílusformáló szólistáit a különböző hangszereken (zongorával kezdve), valamint a markánsan egyéni hangzást produkáló formációkat, a kezdetektől egészen a 70-es évekig. Olyanok is szerepelnek az összeállításokban akiket elkerült a világhír, noha megérdemelték volna. A zenei illusztrációk a youtube-ról valók, hogy a legszélesebb körben hozzáférhetőek legyenek.
Megszokhattuk már, hogy az ECM kiadó élen jár az olyan felvételek megjelentetésében, amelyek nem feltétlenül a műfajban megszokott formációkat képviselik. De vonatkozik ez a hangszer-összeállításokra is, mi több még a különleges, ritkán felbukkanó instrumentumokra (pl. az arab lant, az oud) is. Ezúttal is egy különleges formáció szereplésével és az argentin bandoneón használatával nem mindennapi zenei csemegét kapunk Dino Saluzzi és két társa jóvoltából.
Szent István Napon a főváros legszebb helyszínein sokszínű programokkal várták a látogatókat a grandiózus esti tűzijáték előtt. A már előző hétvégén, augusztus 16-tól indult kulturális és kulináris kavalkádban a klasszikus és popzenei koncertek között a jazz is helyet kapott, melyek közül 20-án a Borbély Műhely a Szabadság téren délután négy órakor kezdődött koncertjére esett a választásom.
Idén már a 11. alkalommal kerül megrendezésre a jazzfesztivál Érden. Eddig támogatóként volt jelen, de a város csődhelyzete miatt, idén már a fesztivál rendezője a Jazzponthu Kulturális Alapítvány.
Ahogy már többször írtuk, nyáron szerte Magyarországon hallható jazz sokkal gyakrabban, sokkal nagyobb közönség előtt, mint év közben. A kapolcsi túra után Szegedre, majd Salföldre látogattam el, hogy különleges helyszíneken, különleges fellépőket hallgassak meg.
Korongozó névvel elindul egy új sorozatunk, melyben új kollégánk Simády Béla a legfrissebb lemezújdonokról ír nagyon röviden, figyelemfelkeltés céljából. A lemezhez Youtube felvételt és (ha van már) Spotify elérést csatolunk. Összesen 7 albumra hívja fel minden héten a figyelmet, hogy a kedves olvasóinknak minden napra szolgáljunk egy-egy aktuális lemezterméssel. (a szerk.)
Magyarország legnagyobb jazz-tehetségkutatója várja 30 év alatti fiatal jazz-zenészek jelentkezését. A 2026-os évben szerb formációk is bekerülhetnek a döntőbe.
Keith Jarrett a zene világának olyan képviselője, aki az egész emberiség legnagyobb szellemi alkotóinak sorába tartozik. Nem hiszem, hogy ennek az éppen most kiadott szólólemezének kapcsán kellene hosszabb tanulmányban foglalkozni érdemeivel és örökségével, pedig tevékenysége már csaknem tíz éve lezárult. Az ECM kiadó érdeme, hogy – miközben évtizedeken keresztül mindenki számára lehetővé tette a Jarrett művészetéhez való hozzáférést – archívált kincsek sokaságát őrizte meg a zenebarátok számára oly módon, hogy a zseniális komponista és előadóművész minden megnyilvánulását rögzítette.
A sok népművész és táncművész között két jazz-zenét is játszó zenész kapott állami kitüntetést.
Tabudöntésre készülök! Nem tudom más országokban miként van, de Magyarországon a hazai jazz-zenészekre biztosan nem vonatkozik a Tücsök és a hangya közismert mese tanulsága. Ugyanis a hazai jazz-zenészek nem engedhetik meg maguknak, hogy egész nyáron a lábukat lógassák. Így hát minden lehetőséget megragadnak, hogy koncerteken, fesztiválokon és nyári zenei táborokban vegyenek részt itthon és külföldön. Az 1991-ben létrejött Visegrádi Négyek (V4) csoportjának az egyik legkiegyensúlyozottabb együttműködési területe – minden kisebb-nagyobb probléma ellenére – a kulturális terület. Különösen, ha a zenei együttműködést vesszük jó példaként. Idén augusztus 3-8. időszakban a szlovákiai Dolný Kubín városa adott helyet a V4 országokból érkezett növendékek zenei táborának. Magyarországról a tanárok közül Fekete-Kovács Kornél, valamint több hazai hallgató is részt vett a továbbképzéseken. A nagykanizsai trombitatanár Dominkó Péter készített erről egy összefoglalót.