fbpx

Az angliai Cambridge 105 FM jazz műsorában, a Jazz Today-ben két nagyszerű magyar zenész is szerepelt felvételekkel új albumáról.

A mai ajánlásban ismét a jazz története egyik kiemelkedő muzsikusának egy rövid, de jelentős korszakát megörökítő kollekcióját mutatom be. Az időszak, amelyet felölel az albumban található két CD, 1927-től 1930-ig terjed. A helyszín, amelyhez ebben az időben a művész kötődött a New York-i Cotton Club, a zenész pedig Duke Ellington a jazz egyik legnagyobb alakja.

Téli Márta jazz-énekesnő, színésznő, műfordító, producer, fesztivál szervező, kineziológus, - aki a kudarcokban is mindig önmagát kereste, de jókedve mindig továbbsegítette, kacagását lemezen is megörökítette, - hosszú betegség után ez év május 31-én elhunyt (1959-2019).

A jövő hét második fele izgalmasan fog alakulni. Akár keletre, akár nyugatra vagy északra, esetleg délre utazunk, mindenhol jazz fog szólni. Esztergomban, Debrecenben, Kecskeméten, Paloznakon is fesztivál kezdődik. Egy helyen lesz csak teljesen ingyenes a fesztivál, ami ráadásul 45 percre van Budapesttől. Székesfehérváron csütörtökön indul az Alba Regia Feszt.

Remek légkör, családias hangulat, több tucat tanulni vágyó csillogó szeme. És ez még csak pár jellemző, amivel leírhatjuk ezt a tábort.  

Strausz Eszter, Vörös Niki és Vörös László a házigazdái Esztergomban a Szentgyörgymezői Olvasókörben több mint két éve működő VVV Jazz Klubnak. Emellett a három zenész gyerekműsort is készít, a Kokopelli Jazz Matiné játékosan ismerteti meg a kicsiket a jazz élményével. Tavaly nagy fába vágták a fejszét, és egy jazzfesztivált is indítottak Esztergomban, ami a Sárkányszelídítő Jazz Napokra hallgat.

Vörös Lászlót kérdezem az idei műsorról.

A Balaton-felvidéken már zajlik a Művészetek Völgye. Rengeteg program várja az odaérkezőket. A programok nem ingyenesek, jegyeket és bérleteket 4000 Ft-tól 40.000 Ft-ig lehet a helyszínen vagy a megadott időben az interneten venni. Minket a jazz koncertek érdekelnek, az utolsó öt nap fellépőit gyűjtöttük ki napokra és helyszínekre bontva.

Ávéd János a tenorosokban nem szűkölködő hazai jazzszcéna kiemelkedő figurája. Ugyan sohasem kedveltem az Amerikából indult, majd Európát, sőt szerényebb mértékben minket is meghódító listázást, de az vitathatatlan, hogy ő – szerényen ítélve is – az első három között van ezen a hangszeren kis hazánkban.  Mióta csak ismerem munkásságát, igazán nagyra becsülöm, hiszen köztudomású, hogy elképesztő hangszeres tudása mellett kiváló komponista és hangszerelő is, nem említve azt a hihetetlen „stílusakrobata” képességét, ahogyan a legkülönfélébb irányzatokban és formációkban is maradéktalanul helytállt.  Játszott az Euro-African Playgroundban és a Kéknyúlban éppúgy, mint a Bágyi Balázs New Quartetben vagy a Modern Art Orchestrában, a saját maga vezette felállásokat nem is említve. A Balance is nagy feltűnést keltett, de nem kevésbé kiemelkedő formáció a 2013-ban alakult négyesfogat, amelynek hangszer összeállítása is különleges. Nos, ez az Ávéd János Quartet kápráztatta el szombaton este az Opus közönségét, köztük jómagamat is. „Have News” c. lemezüket öt csillagos kritikával méltattam a Gramofon 2016 őszi számában, de „élőben” még nem volt szerencsém élvezni játékukat.  

Pallai Péter interjú-sorozata a magyar jazzvilág meghatározó zenészeivel.

Fennállásának 25 éves jubileumának alkalmából jelentette meg legújabb lemezét a Márkus Tibor vezette Equinox zenekar. A „Travel Through Time” egyszerre állít emléket az elmúlt negyed évszázadnak, s haladja meg azt, betekintést engedve a legújabb felállás aktuális zenei törekvéseibe. Ezt a kettősséget az albumon közreműködő vendégzenészek jelenléte szavatolja, akik között a régi, ’93-as kvartett összetétel, valamint legújabb, már-már kamarazenekari méreteket öltő együttes oszlopos tagjai is feltűnnek. Az 5 énekest és 3 szaxofonost is foglalkoztató kiadványon Márkus Tibor remekül váltogatja az adott kompozíciókhoz legjobban passzoló apparátust, így az Equinox hangszerelési szempontból is egy igen változatos lemezzel örvendeztette meg a hazai jazzkedvelőket.

A Balaton-felvidéken ismét megrendezik a Művészetek Völgyét. Rengeteg program várja az odaérkezőket. A programok nem ingyenesek, jegyeket és bérleteket 4000 Ft-tól 40.000 Ft-ig lehet a helyszínen vagy a megadott időben az interneten venni. Minket a jazz koncertek érdekelnek, az első öt nap fellépőit gyűjtöttük ki napokra és helyszínekre bontva.

A fővároshoz közeli, mégis már vidéki jazz koncertek – amilyen az Érdi Jazz Fesztivál és a Gödi Jazz Fesztivál is – különlegessége pont a kettős távolságban rejlik. Most egy nagy klisével az “oly távol vagy tőlem, mégis közel” sor ugrik be. Ez a távolság pont elég ahhoz, hogy lebeszélje vagy rábeszélje az embert, hogy nekivágjon az útnak, és a budapesti színtéren oly jól ismert formációkat meghallgassa egy csendesebb városban is.

A szaxofonos-zeneszerző-hangszerelő Varga Dániel hazánk egyik legígéretesebb fiatal zenésze, aki nem csupán hangszeres és elméleti képzettsége végett kiemelkedő figura, hanem a legkülönbözőbb zenei stílusokban való jártassága miatt is. Dani a jazz szaxofon alapképzés után zeneszerzés szakon végzi mestertanulmányát, mely kombináció már önmagában jelentős sokoldalúságról árulkodik. Külföldi és hazai koncertjelenléte mellett idén nyáron beválogatták az első Michael Brecker Nemzetközi Szaxofonverseny elődöntőjébe, ahol olyan nevek mellett fog szerepelni, mint például a nemzetközi szupersztár Alex Hahn. Ezenkívül nemrég megjelent Dániel zenekarának, a Moped Loewen-nek új lemeze is, a “Jazz Rock Orchestra”.  Aki eddig nem ismerte eléggé Dánielt, annak (is) jó hír, hogy júliustól újból Budapestre helyezi át főhadiszállását Graz városából. Olvassák szeretettel beszélgetésünk esszenciáját:

A két kitűnő zongoristának régi álma vált valóra ezzel az albummal. Ami a kompozíciókat illeti, békésen megosztoznak fele-fele arányban.

Ez a rész a húszas évek egyik legkiemelkedőbb tehetségű fehér kornett játékosának újra kiadott zenei anyagát tartalmazó két CD-jét mutatja be, amely Bix Beiderbecke Gold Collection címen jelent meg a Cedar Digital kiadásában, a száma D2CD23. A két CD Beiderbecke 1927-28-ban készült felvételeiből válogat, négy periódusból találhatunk rajtuk darabokat. Az első részben Beiderbecke and His Gang, majd a Frankie Trumbauer és együttese, Jeanne Goldkette és zenekara, illetve a Paul Whiteman zenekar felvételei találhatók a CD-ken.

1. oldal / 2
© 2019-22 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005