fbpx

A Harmónia Jazzműhely péntek esti műsoráról már többször megírtam, hogy anélkül is bátran felkereshetjük, hogy tájékozódnánk a kínálatról. A magam részéről havonta legalább kétszer (de olykor háromszor) is ez a választásom, és állítom, hogy még sohasem csalódtam. Az elmúlt pénteken még két felnőtt unokám is velem együtt élvezte Kanizsa Gina és a Cseke Gábor Trió fergeteges koncertjét.

A Jazzfest Budapest utolsó napjaiban újabb csábító ajánlatokkal késztette erőtartalékaik mozgósítására a több mint kéthetes programdömpingben kissé megfáradt, apadó pénztárcájú jazztábort. Ezek közé tartozott az olasz jazz egyik legkiemelkedőbb zongoristája és zeneszerzője, Antonio Faraó, a világ egyik legzseniálisabb bőgőse, John Patitucci, és a kortárs jazz legnagyobb muzsikusainak formációiban feltűnt virtuóz dobos, Gene Jackson trió koncertje az Eiffel Műhelyházban.

Pozsár Eszter munkássága a hazai jazz külön fejezete. Nem elég, hogy a magyar jazzvilágban alig használt fuvola legnagyobb mestere, multiinstrumentalista, aki legalább még további négy fúvóshangszeren is kiváló, emellett komponista és hangszerelő is. De még folytathatjuk a sort azzal, hogy nincs két egyforma „projektje”, művészetében a jazz, a népzene és a klasszikusok is visszaköszönnek. Így minden lemeze teljesen eltérő mind zeneileg, mind a megvalósításában közreműködő muzsikusokat illetően. Nos, legújabb albuma címében is utal erre a – jó értelemben vett – zenei eklektikára.

Két észak-afrikai oud virtuóz, Dhafer Youssef, majd Rabih Abou-Khalil után a kontinens déli részén elterülő Zuluföld kulturális örökségéből merítő zongorista, Nduduzo Makhathini földije, a dél-afrikai Doctor Dalisu Ndlazi bőgőssel, és a több éve Európában élő Lukmil Perez Herrera kubai dobossal a tradicionális afrikai dallamokat a modern jazz elemeivel ötvöző, lelket és a szellemet egyaránt megérintő zenéjével különleges élményekkel gazdagította a Jazzfest Budapest afrikai jazz kínálatát az Eiffel Műhelyházban.  

A MAO évek óta futó „Legendás albumok” koncertsorozatának évadzárója a nagy altszaxofonos, Paul Desmond egyik saját lemezének feldolgozása volt, amely nyugodtan besorolható a Jim Hall nevével fémjelzett alkotások sorába is! Így természetesen az Opus koncertnek is két „főhőse” volt: Dennert Árpád (altszaxofon) és Komjáti Áron (gitár).

„Az élet olyan, mint a jazz. A legjobb, amikor improvizálsz” - mondta George Gershwin. Ez a híres idézet jutott az eszembe, amikor a Filharmónia Magyarország évadzáró koncertjének végére értünk Nagykanizsán, május 13-án a Hevesi Sándor Művelődési Központban. Az idén húszéves Jazzation énekegyüttes teltházas műsorát hallgatva örömmel konstatáltam, milyen jó is amikor csak nézőként lehetek jelen és nem kell jegyzetelnem, fotóznom és teljes figyelmemet az előadásnak szentelhetem. Az élet azonban úgy hozta, hogy Várallyay Katus „mi lenne, ha” kedves kérésének megfelelően tollat ragadtam. Nem esett nehezemre, hiszen ez a szenzációs hangverseny teljesen elvarázsolt.

Tizennégy éve rendezik meg az UNESCO Nemzetközi Jazznapot világszerte, amelyhez mára 190 ország csatlakozott, köztük Magyarország is, immár 11 éve - Pallai Péter és Zipernovszky Kornél közreműködésének köszönhetően. Öt éve határoztam el, hogy legalább egyszer eljutok a központi rendezvényre. Miután minden évben küldtem tájékoztatást a hazai eseményekről, szórólapokat és fotókat, így az ismeretség már adott volt - csak az elhatározás kellett. Mert a JAZZ élőben az igazi! A kulisszatitkok és a pozitívumok mellett néhány negatívumra is rávilágítok (ahogy azt szoktam).

Robert Schuman francia külügyminiszter 1950. május 9-én tárta a világ elé tervét, amely elindította az európai béke, integráció és demokratikus együttműködés új korszakát, és lefektette az évtizedek során fokozatosan kialakult mai Európai Unió alapjait. Az ennek emléket állító Európa-napon idén a híressé vált Schuman-nyilatkozat 75. évfordulóját, és mi magyarok, egyben európai uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját is ünnepeltük.

Avishai Cohen négy ráadást hozott álom megnyitója után egy héttel, a Jazzfest Budapest második Erkel Színházban rendezett koncertjén is megtelt a nézőtér. A keleti és nyugati zenét, a tradicionális arab dallamokat a modern jazz improvizációval és elektronikus hangzásokkal ötvöző kortárs zene egyik nagykövetének tartott tunéziai oud virtuóz, Dhafer Youssef fiatal tehetségekből álló zenekarával szintén teltház előtt léphetett fel európai turnéja első állomásán.

A főváros gazdag jazzkínálatában olykor kifejezetten nehéz választani, mert főként a tavaszi és őszi „fesztiválszezon” napjaiban nem ritka, hogy két, sőt három koncert is érdekelné a magamfajta „mindenevő” jazzrajongót. (A mai fiatalok el sem tudják képzelni, hogy évtizedekkel korábban jó ha egy havi jazzprogram felelt meg a mai heti kínálatnak...)  Így aztán május 7-én a Premier Kultcafét céloztam meg, ahol a Hajdu Klára Quartet Szakonyi Milán vendégjátékával mutatta be a legújabb – immáron hatodik – „Nostalgia” c. nagylemezét.

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
18
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005