fbpx

A furcsa nevű muzsikusra már 2007-ben felfigyeltem, amikor is megnyerte a Thelonious Monkról elnevezett jazzverseny trombita kategóriáját. Debütáló albuma a Fresh Sound kiadónál jelent meg, majd felfigyelt rá a Blue Note elnöke, Bruce Lundvall, így2011-ben már első Blue Note lemezét ismerhettem meg. Második BN albumáról már kritikát is írtam a Gramofon 2014. nyári számába. És íme, itt a hatodik Akinmusire album (az ötödik BN), amiről ugyancsak módomban áll nyilvánosság előtt kifejteni véleményemet. 

Magyar-lengyel alkotói együttműködést támogat a Waclaw Felczak Alapítvány.

Már csak két napja maradt annak, aki regisztrálni szeretné az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesületbe új hangfelvételeit.

Közhelyes és aktualizáló bölcsességgel mindenekelőtt azt lehet mondani erről a lemezről, hogy lám, elég egy kellően kreatív szellem, és máris előnnyé változtatható a legtöbbünk által hátrányként, sőt, csapásként átélt kényszerizoláció. A hazánkban is népszerű amerikai szaxofonos – korántsem egyedüliként a nemzetközi jazzvilágban – komoly alkotómunkával töltötte ki az otthoni időt: megfosztatván a rendszeres próbák lehetőségétől és a kipróbált kollégákkal való együttműködéstől befelé fordult (értsd: önmagára hagyatkozott) és összeállította egy szólólemez anyagát, tizenöt-húsz hangszer segítségével, melyeket mind ő szólaltat meg. Hallunk itt akusztikus és elektromos gitárt, basszusgitárt, bőgőt, billentyűs hangszereket, fafúvósokat szép számban, valamint dobokat és más ütősöket, valamint elektronikát.

Barcza Horváth József nagybőgős, basszusgitáros, a Rajkó-Talentum konzi tanára lett a MagyarJazz közönségszavazata alapján a legjobb bőgős, de basszusgitárosok között is bekerült a legjobb három közé.

A zenésznek a zene nem csak hivatás, kenyérkereset vagy megszállottság, de mindenek felett örömforrás. A MagyarJazz újabb sorozata keretében munkatársunk, Pallai Péter kérdezi a magyar jazzvilág nagyjait, mi az a tíz zenedarab, amit a legszívesebben hallgat saját épülésére, amikor éppen nem szakmázik? 

2013. október 10-től 12-ig tartott a harmadik brit – magyar klubközi jazz fesztivál, amelyet a Harmónia Jazzműhely szervezett a londoni Magyar Kulturális Központ közreműködésével és – bőkezű magántámogatók segítségével – javarészt finanszírozott is a legendás londoni 606 Clubban.

A múlt hét végén háromnapos konferencián vettek részt a Zeneakadémia Jazz Tanszékének tanárai közül öten. A brüsszeli székhelyű AEC (Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen) rendezésében megvalósuló online konferencia a pop és jazz-zene, valamint a nép- és világzene helyzetét és oktatásban történő összekapcsolódásának elősegítését volt hivatott előadásokkal, workshopokkal és konferenciabeszélgetésekkel elősegíteni. A konferencia neve The AEC Pop and Jazz Platform Meeting 2021 volt.

Dudás Lajos 80

2021. február 18.

A több mint félévszázad óta Németországban élő muzsikus hatvan éven át volt a pódiumon. Sokoldalú tevékenysége során mindig hangsúlyozta magyarságát és ez a művészetében is tetten érhető volt. Számos magyar kompozíciót tűzött műsorára, saját szerzeményeiben is felbukkantak a magyaros motívumok.

A JazzFilm rovat iránti érdeklődés jelzi, a MagyarJazz olvasói örülnek, ha tovább írjuk a jazz és a mozi találkozásainak történetét. Eddig a friss kínálatból válogattunk, de a múlt is egy aranybánya a témában. Most például egy régi gyöngyszemet választottam. A film remek, a jazz pedig, ami szól, igazi kuriózum. Miles Davis az egyik termékeny és innovatív korszakában komponálta. Szóval biztosra mehetünk, a siker garantált.

CHICK COREÁRA emlékezve

2021. február 16.

„Hivatásos jazzrajongó”-ként én is csatlakozni kívánok a megemlékezők táborához.

A zenésznek a zene nem csak hivatás, kenyérkereset vagy megszállottság, de mindenek felett örömforrás. A MagyarJazz újabb sorozata keretében munkatársunk, Pallai Péter kérdezi a magyar jazzvilág nagyjait, mi az a tíz zenedarab, amit a legszívesebben hallgat saját épülésére, amikor éppen nem szakmázik? 

ELHUNYT CHICK COREA

2021. február 13.

Csütörtök késő este futótűzként terjedt a hír a Facebookon, 2021. február 9-én, 79 éves korában elhunyt a 23 Grammy-díjat nyert és több mint 60 alkalommal díjra jelölt Chick Corea. A forrás hiteles volt, családja tette közzé, azóta csaknem százezren osztották meg, több mint 23 ezren szavakban, 140 ezren hangulatjelekben fejezték ki részvétüket, és természetesen a neves sajtóorgánumokban is sorra jelennek meg a nekrológok világszerte, hozzáteszem, nem csak a zenei szaklapokban. Chick egész életében élvezte a szabadságot, és örömét lelte abban, hogy valami újat alkosson" - olvasható a családi közleményben. A világot járva több évtizedes munkássága révén zenéjével milliókat érintett meg és inspirált, és mindezt, ahogy egyik interjújában elmondta, igen egyszerű eszközökkel érte el; "csupán embernek kell lenned és nyitottnak a képzelet játékára”. Mint megtudhattuk, a rák egy nemrég felfedezett, ritka formája okozta halálát. A floridai Tampa Bay körzetében lévő otthonában hunyt el, felesége, Gayle Moran, fia, Thaddeus, lánya, Liane és két unokája gyászában világszerte osztoznak.

Elhasználjuk a szavainkat. Elég egy apró felindulás egy produkcióval vagy művésszel kapcsolatban és mi máris odadobjuk a verdiktet: zseniális.  Ilyenkor nem gondolunk arra, hogy mit fogunk mondani, ha olyasvalakiről szeretnénk nyilatkozni, aki tényleg az. Mit mondunk, ha Zakar Zoli kerül szóba?

Az Artisjus egyesület, mely a zeneszerzők és szövegírók közös jogkezelője, megadta a 2020-as évre a jogdíjak kifizetésére vonatkozó adatokat. Majdnem 50 %-a a szerzőknek bruttó 500 Ft alatti összeget keres havonta a jogdíjaikból.

1. oldal / 2
© 2019-22 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005