A Filharmónia Magyarország idén is kiválasztotta azt a három fiatal jazz-zenészt a jelentkezők közül, akiket érdemesnek talált erre a díjra. Ezt a díjat 15 éve hozta létre a Jazz Szövetség László Attila elnöksége alatt. A tavalyi online közvetítés után, idén újra élőben adták át a díjakat.
A Szikra-díjat a hazai keresztény könnyűzenei élet szereplői kaphatják. Idén már hatodik alkalommal osztották ki a díjakat, mely jelentős alkotói vagy koncerttámogatással jár.
A HARMÓNIA JAZZMŰHELY a Budapest Jazz Clubban április 1-én, pénteken 20 órai kezdettel bemutatja: Révész Richárd Latin Quartet
Nagykoncertre készül a Vintage Dolls a MoMKultban április 9-én.
A Muzikumban rendezi meg Tomor Barnabás az ünnepi koncertjét pénteken, április 1-jén.
Érdemes megjegyezni a Nart Orchestra nevet, aminek a vezetője Meggyes Ádám, mert olyan színt hoztak be a big bandek világába, ami hazánkban hiányzott.
Bántóan keveset tudunk a görög jazz jelenéről (és múltjáról), pedig némi internetes kutakodás után kiderül, az Akropolisz árnyékában is virágzó jazzélet folyik nívós együttesekkel és nemzetközi mércével mérve is jelentős szólistákkal. A legismertebb görög hangszer, a lantfélék családjába tartozó hosszú nyakú, általában pengetővel megszólaltatott buzuki ugyan ritkán kap szerepet jazzkontextusban (kivételt jelentenek például Nina Simopoulos lemezei), viszont a gitár annál népszerűbb jazzhangszer, melyet szólóban és együttesben egyaránt nagy sikerrel alkalmaznak görög muzsikusok. Közéjük tartozik a kitaposatlan művészi ösvényeket járó negyvenkét éves Giorgos Tabakis is.
Ornette Coleman jelentőségét a jazz történetében mindenki ismeri, aki kapcsolatba került a műfajjal az elmúlt hét évtizedben. Első lemezei az 50-es évek legvégén jelentek meg és óriási feltűnést keltettek, mint a kritikusok és a „szakma”, mind pedig a közönség körében. Most mindenki hozzájuthat a korszakalkotó felvételekhez.
A Háló Jazzklub koncertjei mindig nagy élményt jelentenek a törzslátogatók és az egyre több új látogató számára is. Két hete a Pataj György Quintet vérbeli hard-bop műsora lelkesítette a közönséget, a klub 122-ik rendezvénye pedig a számmisztikát is gondolkodóba ejtené, mert 2022. márc. 22-én került sorra.
Számomra a megmondóemberi állapot most nem játszik! Kritikusi életem folyamán ugyan volt néhány alkalom, amikor értékítéletet mondtam egyes zenészek megjelent lemeze vagy koncertje után, de erre a „hibámra” nem szívesen emlékszem. Nem vagyok ugyanis híve annak, hogy ledrongoljam egy szuverén alkotó aktuális érzelmi állapotát tükröző alkotást – amennyiben persze elfogadjuk az esztétika ezirányú tételeit. Sokszor inkább hallgatok vagy esetleg „érted haragszom, nem ellened” hozzáállással mondok el egy-két észrevételt. Mint ahogy most is…
Vasárnap Oláh Kálmán lép színpadra a Budapest Jazz Orchestrával a Budapest Jazz Clubban, csütörtökön pedig Andy Middletonnal az iF Caféban. Rövid interjú készült a Liszt-díjas zongoraművésszel a két est programjáról.
Április elején egy hét alatt több sztár lép fel Budapesten, mint máskor két hónap alatt. Néhányat kiemeltünk közülük (Müpa, BJC, BMC és GetCloser), akikre érdemes ellátogatni, ha még van rá jegy. Ebben a pillanatban még van, de sok helyen az utolsó darabokra lehet lecsapni.
A HARMÓNIA JAZZMŰHELY a Budapest Jazz Clubban március 25-én, pénteken 20 órai kezdettel bemutatja: Jazzation: PANNONICA
Végre valami különlegesség, amit szinte soha sem hallhatunk hazai színpadon, ez jutott eszembe, amikor a BJC műsorfüzetében megláttam King Pleasure nevét. Azt tudtam, hogy éppen 100 éve – 1922. március 24-én – született, de azzal is tisztában voltam, hogy még tőle jelentősebb jazzfigurák kerek évfordulói sem mindig jutnak eszébe a hazai „jazztársadalomnak”, így aztán péntek este elégedetten rohantam a BJC-be.
A Nagy Elődök c. sorozatban Pallai Péter remélhetően közérthető szövegekkel és youtube illusztrációkkal mutatja be a jazztörténet stílusformáló szólistáit a különböző hangszereken (zongorával kezdve) a kezdetektől egészen a 70-es évekig. Olyanok is szerepelnek az összeállításokban akiket elkerült a világhír, noha megérdemelték volna. A zenei illusztrációkat a youtube-ról válogattam, hogy a legszélesebb körben hozzáférhetőek legyenek. Általában ezek a darabok a Spotify-on is fellelhetők, ha csak nem jelzem az ellenkezőjét. (Itt viszont már előre jelzem, a felvételek zöme csak a youtube-on fellelhető!)