Amerikában társadalmi okai vannak, hogy annyira elterjedt és népszerű jó ideje a koncerteken ez a kombináció: a jazz, a R&B, a soul, a rap és a hip-hop ötvözete. Hozzánk csak elvétve jutott el ilyen formáció, mikor kiváló jazzerek rapénekessel léptek fel. A Black lives matter mozgalom ott még rá is segített erre a vonulatra, mert a szövegek a kor eseményeire reflektálnak. A lemez egyik dalához, a „Sleepless Nights”-hoz készített promócióként kihozott animáció ezt világossá teszi. Az űrből békét hozó Dinner party négy tagja markáns közéleti üzenetet küld a mának a BLM modorában.
A jazz vonulatot két igazi sztár képviseli a formációban: az egyik Robert Glasper zongorista (egyik Grammy-jét a Miles Ahead film zenéjéért kapta). A másik húzónév pedig Kamasi Washington, a fiatal szaxofonos generáció egyik leginvenciózusabb tagja (június végén lett volna koncertje a Müpában). A random másik partjáról jött, de azért a jazz körökben jól csengő név Terrace Martin (akinek egyébként jazzdobos az apukája, az anyuka pedig énekesnő), aki Glaspert egy 1996-os jazztábor óta ismeri, de tavaly ősszel a Blue Note promótálta londoni turnén együtt játszottak az R+R=NOW-ban. Ő invitálta meg Patrick Denard Douthit, aki szerény művésznevet választott magának: 9th Wonder. Vele Glasper együtt dolgozott korábban Erykah Badu „Afro Blue” remixén, ami a Black Radio lemezre került fel. Washingtonnal pedig mindenki szeretett volna együtt játszani. Ő Martin földije, LA-ben egy művészeti középiskola jazz-zenekarban zenéltek együtt először 1992-ben. (A borítót az ő nővére, Amani Washington tervezte egyébként.)
Stílszerűen a Los Angeles-i illetőségű Terrace Martin és Kamasi Washington, a houstoni Robert Glasper és az észak-karolinai 9. Wonder (Patrick Douthit) felállítottak egy világítótornyot, egy igazodási pontot a modern crossovernek ezzel a lemezzel. Négy számba pedig beszállt még innen Chicagoból a rapénekes Phoelix is.
Martin két fontos hatást vall be: Kendrick Lamar albumait hangzásban és Marvin Gaye szellemiségét a világlátásban. A nyers szókimondáshoz ott a rap, a zenei virtuozitáshoz ott a jazz. Ez a Dinner party. Nem az elit lakomája, nem csak a meghívottaknak és beavatottaknak készülnek a fogások. A jazz jellemző fúvós tónusaival, harmonizációjával indul a „Sleepless Nights”, az album nyitó száma, hogy aztán a hiphop és soul gazdagítsa vagy hígítsa ezt az alapot hangzásával. A „Freeze Tag” jól passzol a kerti lakoma hangulatához, remek fúvós riffekkel, komótos groove-val. Nem véletlen, hogy a megszokott téma, variációk sémának itt nyoma sincs. Hagyományos szólót nem hallunk a lemezen. A konvencionális jazz falatok kedvelői legyenek óvatosak a fogyasztásakor, mert megülheti a gyomrukat. Próbálkozzanak a tradicionális jazzharmonizációhoz közelebb helyezkedő „From My Heart and My Soul” vagy „The Mighty Tree” meghallgatásával. A nyitottabbak figyelmébe ajánlom az olyan finom megoldásokat, mint a „Love You Bad”-ben hogyan ágyaz meg a billentyűsök párhuzamos játéka a falszett hangot szellemesen használó vokálnak. A végére hatásos lezárásként odatették a „Luv U”-t, ami egy hangszeres jazz-fúziós jam.
A gasztronómia tudora szerint egyszer minden étteremnek érdemes esélyt adni, hogy eldönthessük, járjunk-e oda.
Megjelenés: 2020. 07.10.
Kiadó: Sounds of Crenshaw / EMPIRE
hossz: 23:00
Közreműködnek:
Kamasi Washington - tenor szaxofon,
Robert Glasper - billentyűs hangszer,
9th Wonder - producer, rapp,
Terrace Martin - altszaxofon,
Phoelix - ének
A oldal:
- Sleepless Nights (feat. Phoelix)
- Love You Bad (feat. Phoelix
- From My Heart and My Soul (feat. Phoelix)
- First Responders
B oldal:
- The Mighty Tree
- Freeze Tag (feat. Phoelix)
- LUV U