A 2008-ban alakult formációban előfordultak időnként változások a billentyűs és a dobos poszton, a teljesség igénye nélkül Csanyi Zoltán, Balogh Zoltán, Gáspár Károly, valamint Tiba Sándor, Balogh László és Banai Szilárd is játszott a zenekarral koncerteken, és a több neves vendégművésszel készült előző két lemezen, de a múlthéten színpadra lépők törzstagnak tekinthetők, és egy összeszokott, egymás gondolatait jól ismerő kvintett játékát élvezhettük.
Tzumo ezúttal a klub akusztikus Yamaha zongoráján játszott, mivel Kiss Attila újabb meglepetésére nem hozott saját készletéből elektromos hangszert magával, „Zsömi”, azaz Zsemlye Sándor viszont elhozta alt- és szopránszaxofonját, Vermes Gábor basszusgitárját, és testvére, a dobos Vermes László is ütőkészletét. Természetesen az, hogy Tzumo akusztikus zongorán fog játszani, már a beállásnál kiderült, de Kiss Attila nem véletlenül említette zenekarának bemutatása során. A jazz fővárosában, New Yorkban kétszer is hosszabb tanulmányúton járt gitáros hazatérését követően ugyanis, az ott már az 1980-as évektől népszerűvé vált, a soul, funky és latin zene elemeit egyaránt felhasználó, dús dallamvilágú, "smooth jazz" néven elhíresült ágazat egyik, ha nem a legmarkánsabb honi reprezentánsa lett. Ezt a zenét viszont az elektronikus hangzás jellemzi, a dallamokat játszó gitár és/vagy szaxofon mellett, fontos szerepet kapnak a billentyűs hangszerek, a bármilyen hangot felvenni, majd visszajátszani képes sampler, valamint a basszusgitár és a dob. Tzumo közismert zsenialitására jellemző, hogy akusztikus zongorán is beilleszkedett a fúziós hangzásba, szólóival pedig a jazz jelenlétét hangsúlyozta.
A kétségkívül kereskedelmi orientációjú, kezdetben a könnyen hallgatható popzene és az ugyancsak könnyeden csordogáló R&B (melynek semmi köze a kamaszkoromat meghatározó rhythm and blueshoz) jazzel finoman fűszerezett kombinációjaként létrejött smooth jazzt a szakma kemény magját képviselő muzsikusok és kritikusok egyből finoman szólva ellenszenvvel fogadták, az előkelőbb szállodák liftjeiben diszkréten hallatszó háttérzenének minősítve. A hetvenes évek elején forradalmat hozó jazz-rock első generációs zenekarai (Weather Report, Return to Forever, Mahavishnu Orchestra) után, a fúziósnak nevezett zene új képviselőinek többségének hangzásában már nem volt az a tűz és kreativitás, amely a szcéna legjavát jellemezte a fénykorban, ráadásul megkímélve a trendivé váló jazzbe belekóstolók fülét, kerülték az improvizáció "kockázatvállalását" is. A jazz palettája azonban annyira színes, hogy a rajta manapság felbukkanó kategóriákon belül is rengeteg színárnyalatot találunk, és ez smooth jazzbe soroltakra is igaz. A Kiss Attila által képviselt smooth jazz sem illethető a vonulatot ért vádakkal, mert a dallamosság mellett volt benne tűz és kreativitás, és ami a jazz legfőbb jellemzője, a zenekar minden tagja bevállalta az improvizáció „kockázatát” is.
A készülő lemez három, elkészült számával kezdtek, a „Blue Sky”, a „Come with Me” és a „Listen to Me”, valamennyi Kiss Attila szerzeménye, mint ahogy a folytatásban elhangzott, a zenekar előző két albumáról válogatottak is. (Közülük az első részben a „7. Days” és a „Straight On”, a másodikban az „I miss you”, a „Roundtrip”, a „New Day”, a „There is no problem” és a „Lets go dance” került a repertoárba.) A 2016-ban megjelent „Don’t Give Up” és a 2019-es „Straight On” érdekessége, hogy mindkettőn a nagyszerű hangszeresek mellett remek énekeseket hallhattunk, Farkas Zsófi, Cselovszky Rozina, Rontó Kitty az előbbin, Hajdu Klára, Szakonyi Milán és Havas Lajos „Chico” az utóbbin énekelt. Ezen a koncerten viszont kizárólag instrumentális szerzemények szóltak, és a zenekar játékát dicséri, hogy a nézőtéren ülők közül senkinek nem támadt hiányérzete. A repertoár változatos volt és jól szerkesztett, Kiss Attila szerzeményei, a remek szólók a vájt fülű, kizárólag a jazzszerű jazzért lelkesedőknél is kiállták a próbát.
A tervezett tíz szám után jött tervezett ráadás, egy blues téma, amely az „Ates Blues” címet kapta. Mi meg a Kiss Attila Band jóvoltából egy minden tekintetben nagyszerű koncertélményt kaptunk, mely után kíváncsian várjuk az új lemez megjelenését.
Budapest Jazz Club, 2022. június 28.
Fotó: Somogyvári Péter