fbpx

Bill Frisell – Four

2022. november 30.

Bill Frisell korunk egyik legjelentősebb jazz-zenésze, jazzgitárosa. Pat Metheny, John Scofield és Mike Stern kortársa, velük együtt tanult a bostoni Berklee School of Music-ban. Pat Metheny ajánlotta be Paul Motian együttesébe, és onnan indult máig tartó töretlen nemzetközi karrierje.

A nyolcvanas években a német ECM kiadónál jelentek meg avantgarde hangütésű lemezei, és a John Zorn által fémjelzett New York-i Knitting Factory szellemi közösségéhez tartozott. Ebben az időszakban játszott a legendás bőgő nélküli trióban Paul Motian dobossal és Joe Lovano szaxofonossal. A kétezres évektől zenéjén érezhető lett több jelentős amerikai zenei stílus, a country, a blues és a gospell hatása. Norah Jones Come Away With Me című albumán szereplése a legszélesebb közönséggel is megismertette művészetét. Veterán jazz-zenészek, Elvin Jones, Ron Carter, Charles Lloyd is partnerei lettek, művészete a marginális avantgarde-ból egyre inkább a műfaj fősodrába került. Ekkorra már kialakult saját, senkivel össze nem hasonlítható kompozíciós és hangszeres eszközkészlete. Pályafutása során mindig nyitott volt a jazz hagyományaitól eltérő hangszerösszeállítások alkalmazására és együttműködésre egyéb művészeti ágakkal. Nagy hatású volt Buster Keaton némafilmjeire írt zenei előadás sorozata. A cselló, brácsa, hegedű és elektromos gitár összeállítás szokatlan és mégis koherens hatást ért el a kivetített filmekkel együtt. Budapesten is több ízben hallhattuk Bill Frisell játékát.

Ha jól veszem ki az interjúkból Frisellt is megtépázta a Covid időszak. Még halkabb, még szemlélődőbb, még kifinomultabb lett. Láttam egy lenyűgöző szóló felvételét maszkban, egy nappaliból. Örömmel láttam Norah Jones házikoncertjén Brian Blade-del, ahol a húsz éve megjelent Come Away With Me című albumról játszottak darabokat. Meglepett alázatos, visszahúzódó gitározása a lehengerlő gitárfenomén Julian Lage lemezén.

A Four című lemez gyönyörű. Itt sincs nagybőgő, mint Paul Motian egykori triójában. Gerald Clayton zongorázik finoman, betöltve a teljes hangterjedelmet, részletgazdag, klasszikus kamarazenére jellemző dinamikát adva a lemeznek. Greg Tardy szaxofon és klarinét hangja meleg, bársonyos. Tökéletes. Néha a basszus regiszterekben is mozog gondolom basszusklarinéttal. Frisell gitárhangja folyondárként tekereg a két hangszer hangjai között, sokszor a szaxofon fölötti lágéban. Johnathan Blake dobolása a történetmesélés iskolapéldája. A lemez hangterjedelmének teljes spektrumán jelen van, dinamikája, hangszínei segítik, néha továbblendítik a dallami, harmóniai szövetet.

Frisell kompozíciói felismerhetőek és mégsem idegenek. Szervesen épülnek a múltba és finoman alakítják a jövőt.

 

Blue Note, 2022

  1. Dear old friend (for Allen Woodard)
  2. Claude Utley
  3. The Pioneers
  4. Holiday
  5. Waltz For Hal Willner
  6. Lookout For Hope
  7. Monroe
  8. Wise Women
  9. Blue From Before
  10. Always
  11. Good Dog, Happy Man
  12. Invisible
  13. Dog on a Roof

 

Közreműködik:

Bill Frisell – gitár
Greg Tardy – szaxofon, klarinét, basszusklarinét
Gerald Clayton – zongora
Johnathan Blake - dob

 

 

 

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
21
26
27
28
© 2019-23 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005