fbpx

The Silent Call – Interjú Oláh Szabolccsal

2022. december 01.

Ismét megjelent egy remekmű Oláh Szabolcs jazzgitáros szerzeményeiből, The Silent Call a lemez címe.

Állandó zenésztársai (Cseke Gábor, Bögöthy Ádám, Csízi László) és az Accord Quartet a lemez szereplői, de a főszereplő ismét a zeneszerző finom, szenzitív játéka. Öt saját kompozíció található a lemezen, melyeket az amszterdami tanulmányai közben írt a jazzgitáros. A vonósnégyes mind az öt számban fontos szerepet játszik, de a gitár hangja mellett a bőgő soundja kiemelkedő a lemezen. A 45 perces albumon a gitár hozza a nyugalmat, a kamarazenekar pedig épp az ellentét, a zaklatottságot.

A The Silent Call december 9-én jelenik meg az online platformokon. A lemezről, a tanulmányairól kérdezem Oláh Szabolcsot.

 

  • Irk Réka / Jazz.hu: A lemez anyaga Amszterdamban készült, miközben 2020 és 2022 között a Conservatorium van Amsterdam mesterképzésén jazz-zeneszerzést és hangszerelést tanultál. Miért tartottad fontosnak a mesterképzést, és miért éppen külföldön?
  • Oláh Szabolcs: A mesterképzést legfőképpen praktikus okokból tartottam fontosnak. 2005-ben osztatlan képzésben szereztem diplomát jazz-gitár előadóművészként és tanárként, ami jelenleg BA diplomának felel meg. Ha tanítani szeretnék közalkalmazotti keretek között, akkor jól jön az MA diploma. A doktori képzéseknek pedig alapfeltétele.
    Emellett még soha nem éltem hosszabb távon külföldön és szerettem volna kipróbálni. Új kapcsolatokat szerezni, gyakorolni az angol nyelvet, világot látni, új nézőpontokat felvenni és ehhez hasonlók. A barátaim, akik elvégezték ugyanezt az egyetemet, sokat meséltek és kíváncsivá tettek, motiváltak a tapasztalataik.
    Az utóbbi tíz évben nagyon sok zenét komponáltam, de „hivatalos” képzettségem nem volt zeneszerzőként, hangszerelőként. Szerettem volna ezt a tudást elmélyíteni, támpontokat, megerősítéseket kapni, valamint belelátni, hogy egy mesterképzésben hogyan oktatják, mik az esetleges hiányosságaim. Most szereztem egy MA diplomát, ráadásul jazz hangszerelésből, szóval ez egy nagyon pozitív fejlemény.

 

  • Irk Réka / Jazz.hu: A lemez anyaga egy kicsit a Crystal Brook folytatásának tűnik. Miért kapcsolódott vonósnégyes a quartethez? A tanulmányaid miatt, vagy kíváncsi voltál, hogyan szól a zenéd klasszikus hangzással kiegészülve? Miért az Accord Quartetet választottad ehhez?
  • Oláh Szabolcs: Igen, valóban kicsit folytatása a Crystal Brook anyagának, mert úgy érzem, egyre inkább megtalálok egy saját hangot. Ugyanakkor szerintem számos új elem is megjelenik a kompozíciókban, kifejezetten törekszem arra, hogy megtörjem a berögzött fordulataimat. Ebben mentoromnak, Florian Ross-nak, aki a „Creative Jazz Writing” tantárgyat oktatta, igen nagy szerepe volt. Az egyetemen egy kétéves, dokumentált kutatómunkát kellett folytatni, aminek a témájául a vonósnégyes jazz-zenekarba integrálását választottam. A munka elején csak annyit tudtam, hogy fejleszteni szeretném a vonós hangszerelői képességeimet. Ezután leszűkítettem a témát a vonósnégyesre, hiszen az önmagában egy külön univerzum 250 éves történetével, valamint megjelenésével a jazzben a 30-as évektől kezdve.
    Természetesen adódott az inspiráció, hogy egy saját művet is komponáljak a kutatás összegzéseként.
    Az Accord Quartetet 10-15 évvel ezelőtt hallottam először, Mester Dániel és Szendőfi Balázs Intersection Group nevű formációjának részeként. Tehát tudtam róluk, hogy nyitottak a kísérletezésre és hogy milyen magas szintű a játékuk. Természetesen azóta óriási zenei múlt van mögöttük, ami csak még magasabbra emelte játékuk színvonalát. Nagyon boldog vagyok, hogy vállalták a közreműködést és igazi élmény volt velük dolgozni.
    (Mező Péter – hegedű, Veér Csongor – hegedű, Hargitai Bence – brácsa, Ölveti Mátyás – cselló)

 

  • IR / Jazz.hu: A hanganyag kifejezetten professzionális, nagyon jó a keverés, telt a hangzás. Hol készült a felvétel?
  • OSZ: Mint minden eddig megjelent szerzői lemezem esetében, a kiváló hangzás most is Válik László munkáját dicséri; a mikrofonozástól a felvételvezetésig, a keveréstől a masterelésig.
    A felvételek a SuperSize törökbálinti stúdiójában készültek, egyszerre, tehát sávonként való rájátszás nélkül. A keverésnél minden zenekari tag véleményét kikértem, majd számtalan alkalommal végighallgattam az egyre jobb verziókat, mindig csiszolva egy kicsit az anyagon. Laci nyitott volt az észrevételeimre és valóban alapos munkát végeztünk. A master pedig egy speciális, analóg rendszeren keresztül készült.

 

  • IR / Jazz.hu:  A számok címeit mintha nem véletlenül választottad volna, még úgy is sokat mondanak, hogy nem tudom, milyen információval bírnak számodra? Elárulod, melyiknek miért az a címe?
  • OSZ:  Pure Laws of Growth (A növekedés tiszta törvényei); The Circle of Passion (A szenvedély köre); A Change to Change (A változás lehetősége); Rebirth (Újjászületés); Imperturbability (Rendíthetetlenség).
    Örülök a kérdésnek, hiszen valóban, a „The Silen Call” az első „concept” albumom, aminek a címét és témáját előre meghatároztam, mielőtt egy hangot is leírtam volna. Az utóbbi években sokat foglalkoztam a nyugati Szellemtudománnyal, a témát innen merítettem. A lemez anyaga tulajdonképpen egy szvit, mely egy Rudolf Steiner által első ízben közzétett kontemplatív gyakorlat fázisait követi. A zene komponálásakor amellett, hogy intuitívan igyekeztem megragadni a témát, igyekeztem zeneileg szimbolizálni is az egyes képeket.
    A saját szavaimmal nagyon röviden összefoglalom:
    Az első tétel a növényi növekedés tiszta törvényeire reflektál, szembeállítva a második tételben az emberi szenvedélyekkel és vágyakkal, melyek a növényt nem jellemzik. A harmadik tétel az alacsonyrendű késztetések megváltoztatásának lehetőségeként egy új utat javasol, melyet követve megtörténik az újjászületés (4. tétel) az Én szerint, mely már rendíthetetlen (5. tétel) és harmóniában van a szellemi világgal.

 

  • IR / Jazz.hu:  Igaz, volt már lemezbemutató egy elég szerencsétlen időpontban, épp szabadságolás alatt, ráadásul koradélután. Lesz még valahol máshol is bemutató?
  • OSZ:  Valóban volt, én talán elő-lemezbemutatónak nevezném, ugyanis lehetőséget kaptunk, hogy bemutassuk az anyagot a Magyar Jazz Napján augusztusban.
    A valódi lemezbemutató, amikor már a lemez is kézzel fogható, február 24-én lesz a Bartók Rádió Klasszikus és Jazz sorozatában a Sára Sándor Teremben.

 

  • IR / Jazz.hu:  Mik a jövőbeli terveid?
  • OSZ:  Jelenleg egy nagyzenekari és egy kis zenekari mű előkészületein dolgozom, amellett, hogy több témát is találtam a zeneszerzés területén, amit érdemes lenne tanulmányozni. Ötletből mindig rengeteg van, ezek aprólékos megvalósítása sokszor a körülményektől függ, amik kialakulnak.
    Most leginkább a lemez megjelenése köti le az időmet, januártól pedig szeretnék több időt szakítani az oktatói tevékenységemre is, amivel kapcsolatban szintén rengeteg ötlet és tennivaló gyűlt össze az elmúlt években.
    Konkrétumokkal csak akkor szeretnék előhozakodni, amikor már a célegyenesben vannak a dolgok.

    Köszönöm szépen az interjút!

 

 

 

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005