A 2015-ben alapított Jazztanulmányi Kutatócsoport (Jatakucs) idén klasszikus önképzőkörre emlékeztető műhelyfoglalkozásait online tartotta meg. Az első, az egész év tematikáját meghatározó műhelyvitán a kanonizációról volt szó, amiről kiváló összefoglalás olvasható Máté J. György: Készíts salátát (Jazz, történet, kritika) című könyvében, amelyet a Gramofon könyvek 2020-ban jelentetett meg. Ugyanennek a kötetnek a kronológiai szempontból is első tanulmánya a Vaudeville címet viseli, amelyről minden bizonnyal kijelenthető, hogy a maga több mint hetven oldalával és hatalmas apparátusával a magyar szakirodalom mindeddig legalaposabb vaudeville-tanulmánya. Jó alap volt ahhoz, hogy ne csak a címben megjelölt fogalmakra, a vele rokon, csak felületesen ismert műfajokra és a jazzel kapcsolatos jelentőségükre kitérjünk, hanem ahhoz is, hogy a jazztörténetírás és a New Jazz Studies (jazztanulmányok) néhány idevágó problémáját is áttekintsük.
Az alábbi, kis mértékben rövidített és szerkesztett hangfelvételen Zipernovszky Kornél, a Jatakucs alapítójának bevezetője után az első zeneszám egy úgynevezett coon song, a Bully Song, Charles E. Trevathan szövege és zenéje, amelyet az 1896-os, korabeli kotta alapján Fred Feild adott elő. (A magyarok számára feltűnő hogy ez a millennium éve, az előadásmód pedig nem is különbözik annyira a korabeli, hasonló műfajú magyar daloktól.) Ezután következik a vita, amelyen a vitavezetőn kívül Karap Zoltán, a Jatakucs oszlopos tagja, a könyv recenzense, egyben egyik korábbi podcastunk referense is kérdéseket tesz a fel a tanulmány szerzőjének, Máté J. Györgynek. A felvétel zárásaként a Youtube-on ugyancsak megtalálható, ismert Jelly Roll Morton-felvétel hangzik fel 1926-ból (Steamboat Stomp).
Podcastjaink publikálását az NKA Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program tette lehetővé.
Fotó: https://www.britannica.com/art/vaudeville