fbpx

Tord Gustavsen Trio – Seeing // Régi ismerős új lemeze

2024. november 23.

Amikor leírtam a címet az jutott eszembe, hogy nekem ugyan régi ismerős a neves norvég zongorista, de – tekintettel arra, hogy alighanem ezen a hangszeren játszik a legtöbb jazz muzsikus, akiknek nevét meg kell jegyeznie a jazzbarátoknak – feltételezhetően nem túl sokak számára cseng ismerősen ez a név. Pedig nem akárkiről van szó.

Tord Gustavsen

Manfred Eicher ECM főnök sokszor emlegetett „jó szimatát” kiválóan illusztrálja az a tény, hogy már akkor szerződtette Tord Gustavsent, amikor még az ő „istállójához” tartozó Keith Jarrett pályájának csúcsán volt és ontotta az ECM-albumokat. Bizony már több mint húsz éve annak, hogy hősünk „Changing Places” c. debüt albuma óriási feltűnést keltett 2003-ban. Jóllehet más formációkkal is kísérletezett olykor, mi több még a világhírre szert tett norvég énekesnőt Silje Nergaardot is kísérte négy albumán, de igazi zenei közege a trió felállás, ahogyan ezen a lemezen is. Még zenésztársai sem változtak legutóbbi – Öpening” – című ECM albuma óta, amiről 2022. szeptember 12-én jelentettük meg lemezajánlónkat.

Közhely, hogy a zongora a jazz alapvető hangszere, a zongoratrió pedig nemcsak rendkívül gyakori és kedvelt formáció, de még a népesebb felállások fundamentuma is. Így aztán nem könnyű valami alapvetően újat, eredetit nyújtani a jazzhármasban. Mégis az emberi kreativitás, zsenialitás és leleményesség képes volt immáron vagy száz éve ezt megtenni. Elég, ha néhány nevet említek a modern jazz pianisták közül, olyanokat, akik nem az öncélú virtuozitás bajnokai voltak, de művészetük értékálló: Thelonious Monk, Bud Powell, Bill Evans, Keith Jarrett vagy Brad Mehldau. (Persze lehetne folytatni a felsorolást.) Nos, ilyenek ma már Európában is akadnak: Esbjörn Svenssontól Tord Gustavsenig! Ők azok, akik nagymértékben járultak hozzá ahhoz, hogy a jazz elnyerje a klasszikus zenével egyenrangú státuszt. Elég baj az, hogy az „átjárás” még mindig egyirányú utca: a jazz muzsikusok és rajongók közül egyre többen ismerik meg a „riválist”, de ez fordítva nem igen működik. Vezető irodalmárok, képzőművészek, klasszikus zenészek, valamint a gazdasági, társadalmi és kultúrélet prominens képviselői közül sokan még jó, ha a dixielandig eljutottak…

De ne keseregjünk tovább, inkább örüljünk az újabb Gustavsen-albumnak. Tudjuk, hogy ő egyben „márkás” zeneszerző, így ezúttal is az előadott tíz darabból hatot jegyez. Mivel „előéletében” templomi zenész volt, nem véletlen, hogy avatott tolmácsolója két Bach kompozíciónak és egy – világszerte ismert XIX. századi brit egyházi éneknek, valamint egy norvég vallásos népdalnak is. Természetesen az egész album hangszerelője is ő maga.

Nem szívesen említem meg, ami több intellektuális előadóművész esetében is előfordul, hogy albumaik erős hasonlóságot mutatnak, szinte folytatásai egymásnak. Ez voltaképpen itt is találó, de természetesen semmit sem von le az értékéből.  Mágikus északi egyszerűség, emelkedett, befelé forduló áhitat, éteri hangzásvilág, himnikus dallamok, visszafogott, melankolikus zeneiség – ezek Gustavsen művészetének összetevői. Félvilágnyi távolságra a jazz szülőföldjétől valami olyan ősi szakralitás az összekötő kapocs, ami éppúgy sajátja a lüktető fekete gospelnek, mint egy Bach-korálnak. Lelki béke és katarzis: mintha csak egy zenei terápia részesei lennénk, érezhetjük a muzsika gyógyító erejét. (Ismeretes, hogy Gustavsen pszichiáteri képesítéssel is rendelkezik!)

Társai méltó partnerei az olykor gondosan megszerkesztett, máskor pedig improvizatív zene előadásában. Jerle Vespestad dobos szinte elválaszthatatlan társa a pianistának, még a bőgős személye az, ami olykor változott, de Steinar Raknas már évek óta a trió tagja. A négy éve felvett „Opening”-en is már ő játszott, tehát változatlan felállásban készült a „Seeing”. Érzékenység és szakmai alázat jellemzi játékukat, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy ez a kifinomult, meditatív muzsika létrejöhessen és hozzájáruljon a befogadó-hallgató lelki épüléséhez.

 

   TORD  GUSTAVSEN  TRIO:   SEEING       ECM Records    (Hangvető)

  • Jesus, gjor meg stille (Norvég tradicionális dallam  Tord Gustavsen)
  • The Old Church (Tord Gustavsen)
  • Seeing (Tord Gustavsen)
  • Christ la gin Todesbanden (J. S. Bach,    Tord Gustavsen)
  • Auf meinen lieben Gott (J. S. Bach,     Tord Gustavsen)
  • Extended Circle (Tord Gustavsen)
  • Piano Interlude – Meditation (Tord Gustavsen)
  • Beneath Your Wisdom (Tord Gustavsen)
  • Nearer My God, To Thee (Lowell Mason,     Tord Gustavsen)
  • Seattle Song (Tord Gustavsen)

 

Közreműködnek:

Tord Gustavsen     zongora ,  elektronika,   hangszerelések
Steinar Raknes    nagybőgő
Jarle Vespestad     dobok

 

 

 

© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005