A nagyzenekarokról még azt is el kell mondani, hogy fenntartásuk nem könnyű, erről a két – bátran világszínvonalúnak nevezhető – hazai big band vezetői, Fekete Kovács Kornél (MAO) és Kollmann Gábor (BJO) sokat tudnának mesélni. Nem véletlen, hogy a legjobb európai zenekarok (pl. Németországban) a nagy rádióállomások finanszírozásával működnek, de említhetjük a Lincoln Center Jazz Orchestrát is Amerikából, amelynek a neve is elárulja hátterét.
A most bemutatásra kerülő lemez 2023 nyarán készült, amikor is Grazban jöttek össze egy hétre a zenekart alkotó helyi, bécsi és német jazz muzsikusok. Augusztus 25. és 27. között a Graz-i Audiostope stúdióban rögzítették a zenekarvezető nyolc új szerzeményét, amelyek mindegyikéről a kísérőfüzetben rövid összefoglalót olvashatunk.
Kezdjük az információk ismertetését a zenekarvezetővel, aki német jazz-zenész, de pár éve Ausztriában tevékenykedik. Igazi multiinstrumentalista, aki a szaxofoncsalád három hangszerén is játszik (szoprán, alt és tenor), valamint klarinéton és fuvolán. Emellett még avatott komponista és hangszerelő is. Nagyzenekarát 2021-ben alapította, velük ez a második albuma. (Az első a Conspiracy volt.) A big band mellett a kilenctagú Hoffmann Nonet, és a tízfős Triple H Society is az ő irányításával működik. Mint sideman, tenorozik a neves osztrák énekesnő Karin Bachner és kísérete, a The Pocket Big Band Ella Forever nevű projektjében is.
Érdekesség, hogy a lemezén hangszeresen nem működik közre. „Beérte” a számok komponálásával és hangszerelésével, a zenekar vezénylésével, valamint a nem csekély szervezőmunkával, amelyet tizennyolc elfoglalt muzsikus munkájának a cél érdekében történő koordinálása igényel.
Az új big band lemez első és egyben címadó száma, az „Innuendo”, a szerző tisztelgése tinédzseréveinek bálványa, a brit rockbanda, a Queen előtt, amelyről azt mondja, hogy „minden idők egyik legnagyobb együttese volt”. (Érdekesség, hogy a Queen egyik sikerszáma is ezt a címet viselte.) Hoffmann szerzeménye megnyerte a Downbeat 47. Student Music Awards „Eredeti nagyzenekari kompozíció” kategória első díját. Florian Tübsch emlékezetes altszaxofon szólója nagyon „feldobja” a darabot. (Itt jegyzem meg, hogy minden számban egy vagy két zenekari tag kap kiemelkedő szólózási lehetőséget, ezeket az írás végén a kompozíciók felsorolásánál megtalálják olvasóink.)
Ahogyan a cím is elárulja, a „Summer Solstice” éppen a 2023-as év júniusában a nyári napforduló idején született röviddel a lemez felvétele előtt. Amint a komponista írja, kedveli a komplikált kortárs zenei fordulatokat, (és előadókat – megemlítve a következő szám kapcsán Chris Pottert és Dave Hollandot). Ebben a számban viszont a hagyományosan swingelő nagyzenekari muzsikát adják elő, Simon Harrer pozánszólójával.
Az említett következő szám, a „No Way Back”, amely címével is a szerző életének egy nehéz, de sikeresen átvészelt időszakát idézi. Igazi kortárs zenei kompozíció, különféle metrumokkal, kiemelkedő trombita és zongoraszólóval. Nem véletlen, hogy ez is egy díjnyertes szerzemény: 2022-ben Tenerifén, a „Big Band de Canarias” kompozíciós versenyének harmadik helyezettje volt.
A „Sanctuary” c. szám mélyen személyes indíttatású ballada, szép tenorszólóval. Egy olyan kapcsolatra utal, amely évek óta tart, hosszabb-rövidebb szünetekkel.
A „Convictions” úgy született, hogy Hoffmann tanára és mentora, Ed Partyka felhívta a figyelmét a nagyhírű amerikai pozános, Bob Brookmeyer kompozíciós gyakorlatára, amelyet aztán kidolgozott a szerző.
A csaknem 12 perc hosszúságú „Bipolarity-ben a klasszikus- és az úgynevezett „minimál zene” kombinációját kísérli meg a szerző.
A csodaszép Attersee tó körüli téli táj ihlette a „The Lake” c. kompozíciót. A ködös reggel misztikus atmoszférája mellett a hullámok energikus játéka képezi azt az ellentétet, amelynek zenei kifejezése a darab – trombita- és gitárszólóval fűszerezve.
Az utolsó, a „Perseverance” címre hallgató kompozíció, a lemez másik leghosszabb (több mint 12 perces) darabja, amelyet eleve nagyzenekarra írt a szerző. Kiemelkedő tenorszaxofon- és trombitaszóló teszi emlékezetessé az album zárószámát.
Az „Innuendo” szeptember 20-án jelenik meg. Ezúton is köszönjük Tobias Hoffmann szívességét, hogy a lemezt augusztusban postán eljuttatta szerkesztőségünkbe!
TOBIAS HOFFMANN JAZZ ORCHESTRA: INNUENDO (Mons Records)
- Innuendo - szólista: Florian Trübsbach (altszaxofon)
- Summer Solstice - szólista: Simon Harrer (pozán)
- No Way Back - szólisták: Gerhard Ornig (trombita) és Viola Hammer (zongora)
- Sanctuary - szólista: Martin Harms (tenorszaxofon)
- Convictions - szólista: Patrick Dunst (altszaxofon)
- Bipolarity - szólista: Robert Bachner (ventilpozán)
- The Lake - szólisták: Jakob Helling (trombita) és Vilkka Wahl (gitár)
- Prseverance - szólisták: Robert Unterköfler (tenorszaxofon) és Florian Menzel (trombita)
Minden szám szerzője Tobias M. Hoffmann
A zenekar felállása:
Vezényel: Tobias Hoffmann
Szaxofonkórus:
Florian Trübsbach (alt- és szopránszaxofon, fuvola és klarinét)
Patrick Dunst (alt- és szopránszaxofon, fuvola és klarinét)
Robert Unterköfler (tenor- és szopránszaxofon, fuvola és klarinét)
Martin Harms (tenorszaxofon, basszusklarinét, fuvola és klarinét)
Jonas Brinckmann (baritonszaxofon és basszusklarinét)
Trombitakórus: (a tagok váltóhangszere szárnykürt)
Maximilian Seibert, Sebastian Burneci, Florian Menzel, Gerhard Ornig és Jakob Helling
Pozánkórus:
Simon Harrer és Daniel Holzleitner (pozán), Robert Bachner (pozán és ventilpozán), Johannes Oppel (basszuspozán és tuba)
Ritmusszekció:
Vilkka Wahl (gitár)
Viola Hammer (zongora és szintetizátor)
Ivar Roban Krizic (bőgő)
Reinhold Schmölzer (dobok és elektronika)