fbpx

Tigran Hamasyan feldolgozás – interjú a zongorista Felszegi Dalmával

2024. július 02.

Felszegi Dalma az oly ritka tehetséges női hangszeres zenészek sorát erősíti. Igaz, klasszikus irányból érkezett, de egyre több feladatot vállal jazz vonalon is. Ezúttal egyik kedvenc zongoristájának, az örmény Tigran Hamasyannak egyik kompozícióját dolgozták át zenésztársaival.

Tigran-átdolgozás

Legutóbb áprilisban, az All Women – All Stars koncerten találkoztunk a Budapest Jazz Clubban, amiről beszámoló is készült. Ezúttal ismét a jazz-zene felé vette az irányt, ahogy arról az alábbi interjúban mesél.

Mit jelent számodra az örmény jazz-zongorista? Mióta ismered? Miért pont Hamasyant választottátok a közös projekthez?

Tigran Hamasyan zenéjével nagyjából 3 éve találkoztam először az egyik streaming szolgáltatón. Nagyon megfogott az izgalmas ritmikai világa, elsőként az "Entertain me"-t hallottam, egyből nekiugrottam lefülelni, fejtegettem, hogy milyen ütemmutatóban lehet, egy idő után kiderült, hogy 4/4-ben, csak a forgó ritmus megtévesztő, nagyon élveztem felfedezni a struktúráját. Bevallom, ilyen zenét még nem hallottam előtte, Tigran művei hordoznak progmetalos elemeket, ami teljesen kimaradt az életemből. Lényegében az alapja az örmény népzene, melyet jazz, progresszív metal elemekkel ötvöz. 
Általa egy új zenei világban találtam magamat, nagyon berántott, fel is tettem egy rövid videót a social mediara felületekre, ahogy küzdök az Entertain me-vel. Ezután keresett meg Anga Kis Miki (Subscribe), hogy Tóth Tomival (Road) pont ehhez a dalhoz keresnek zongoristát, így először abból készült cover. Szendőfi Balázs látta a videót, írt is nekem, hogy lenne-e kedvem egy másik feldolgozáshoz, arra jutottunk, hogy ez is Tigran mű legyen, a "To Negate" megragadta a fantáziámat, ami szintén a Mockroot c. albumon található. A reprodukció nem volt cél, viszont nem is szerettük volna kiforgatni a dalt, így kerültek bele plusz szólamok, layerek, hangszeres szólók. A szerkezeten és a hangszerelésen is változtattunk kicsit, plusz pikantéria, hogy Balázs fretless basszusgitáron játszotta fel.

Tigran-átdolgozás

Klasszikus szakon végeztél a Zeneakadémián, mégis a jazz vonz. Mióta és miért szereted a jazzt?

Mindig is nyitott voltam, sok jazzt hallgatok, illetve tanulom. A klasszikus zenétől sem váltak el útjaink, amíg időmből és energiámból telik, szeretnék minél több műfajjal foglalkozni. Még keresem önmagamat, de sejtelmeim már vannak mivel szeretnék hosszabb távon foglalkozni.
Ősszel volt egy nagy fordulópont, egy mű teljesen berántott a jazz világába, persze előtte is sokat hallgattam, de az nagyon meghatározó élmény volt. A jazz fusion műfajok is régóta nagyon közel állnak hozzám.

Miért pont Lantos Zoltánnal, Szendőfi Balázzsal és Fekecs Ákossal készítettél videót?

Balázs írt nekem, hogy csinálhatnánk egy feldolgozást, vele előtte nem ismertük egymást, de hallottam már a játékát, nagyon örültem, hogy megkeresett.
Amikor kiválasztottuk a dalt, nyilvánvaló volt, hogy Ákossal és Zolival szeretnénk megcsinálni. Mindkettejükkel egy hullámhosszon vagyunk zeneileg és emberileg is, illetve dolgoztunk már más projektekben. Inspiráló munkafolyamat volt.

 

A quartet csak erre a dalra állt össze vagy terveztek további megjelenéseket, esetleg koncertet?

Egyelőre kifejezetten erre a feldolgozásra álltunk össze, hogy mi lesz még, az a jövő zenéje:)

 

 

 

Fotó: Felszegi Dalma, Sztraka Ferenc

 

 

 

 

© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005