Talán nem véletlenül jutott eszembe a trilógia megnevezés, már csak azért is, mert párhuzamot érzek a Coltrane-Charles Lloyd iskola eminensének minősíthető Oded Tzur három ECM-albuma, és Lloyd mester közelmúltban publikált három duó felvétele között.
Még azt is el kell mondani, hogy Tzur 2015-ben és 17-ben az Enjánál, egy másik tekintélyes német kiadónál készített lemezalbumokat, de az ECM hívásának nem tudott ellenállni, és most immáron harmadik albumát készítette el a – bátran a világ egyik vezető jazz „label”-jének nevezhető – nagy tekintélyű müncheni kiadónál.
Nos, valóban elmondható, hogy ez a lemez szinte egyenes folytatása a „Dragons”-nak és az „Isabela”-nak, és egyáltalán nemcsak a formáció csaknem azonos volta miatt, hanem ami még fontosabb, az előadott zenei matéria okán is. Mint az előző két albumon, ezúttal is Tzur saját szerzeményeit játssza, amelyek már – szerencsére – első hallásra azonosíthatók, annyira folytatásai a korábbi albumok balladisztikus, meditatív hangulatának. (Hogy most miért nem közlik a megszokott minimális módon sem a szokásos „All compositions by Oded Tzur” felírást, ezt elképzelni sem tudom. Nem valószínű, hogy a kiadó hallgatna rám, de már többször szóvá tettem, hogy lemezeinek puritán „körítésén” nem ártana egy picit módosítani. Pl. rövid „liner notes”, valamint az alapvető diszkográfiai adatok közlése.) Érdekes, hogy a „Dragons” esetében nemcsak Oded Tzur írása, de még egy amerikai jazz szakember hosszú elemzése is „belefért” a kísérő füzetbe, míg az „Isabela” esetében Tzur angol nyelvű 30 soros verse is…) Most azonban mindössze kilenc fekete-fehér fotót találunk a négy művészről, de egy betű sincs ezen kívül … S ha már az előző albumokkal való párhuzamról értekezünk, akkor elmondhatjuk, hogy Oded Tzurnak egy Hollandiában élő indiai fuvolaművésztől elsajátított különleges játéktechnikája és az ebből következő jellegzetes soundja kitűnően érvényesül most is. Nem véletlenül váltott ki ez a hangzásvilág széleskörű nemzetközi érdeklődést szakmai körökben már évekkel ezelőtt is… Ami pedig témáinak melodikus attitűdjét illeti, kétségtelenül híve a „bel canto”-nak, hiszen egyik előző albumán (igaz csak 3 és fél percben) eljátssza Elvis fülbemászó dalát, a ”Can’t Help Falling in Love”-ot – és milyen csodásan. Bár felvett volna egy-két hasonlót erre az albumra is…
De kik is játszanak a lemezen? Hárman azonosak a két korábbi albumon megismert felállással: Oded Tzur (1985) tenorozik, egy másik izraeli muzsikus, Nitai Hershkovits (1988) zongorázik, és a görög bőgős, Petros Klampanis (1981) is megmaradt. Ezúttal, mint már korábban is, a dobos személye változott: az afro-amerikai Johnathan Blake helyére egy elsőosztályú brazil muzsikus, Cyrano Almeida került a szerelés mögé. Tzur izraeli születésű, de Brooklynban él. Róla a nemzetközi jazzsajtó csak felsőfokon ír. Az egyik kritikus a „My Prophet”-et Tzur tevékenységének „koronagyémántjaként” emlegeti! A zongorista játéka bennem leginkább a sokoldalú Hank Jones-t idézi, aki szintén minden irányzatban otthonosan mozgott. Ezek az ifjak éltetik a reményt, hogy a jazz nem halt meg, sőt jóvoltukból egyre virágzik. Ilyen a görög bőgős is, aki napjaink egyik leginvenciózusabb játékosa. Nem véletlenül nevezte a Bass Player magazin „Bass Ace”-nek, azaz „basszus ász”-nak. Az ifjú dobos maximálisan beilleszkedik a négyesfogatba. Óramű pontossággal biztosítja a ritmikai hátteret.
Egyetlen kifogás említhető még ezzel a nagyszerű albummal kapcsolatban: éppúgy, mint a „Dragons” vagy az „Isabela”, ez a lemez is mindössze háromnegyedóráig „fut”. (Persze ez – legyen az alkotók szabadsága. Másfelől pedig az igazán „hi-fi bolond” zenebarátok újabban LP rajongók is lettek, és az LP-k technikailag ideális hossza éppen ez az idő-intervallum, a tűvel történő mechanikai hangleszedésre és a korong változó kerületi sebességére való tekintettel.)
Ezek után már csak az következik, hogy mindenkinek ajánljam ezt az albumot, mert a kezdő jazzbarátok éppúgy élvezik majd, mint a „vájtfülű” és „hivatásos” jazzrajongók!
MY PROPHET ECM Records
- Epilogue
- Child You
- Through A Land Unsown
- Renata
- My Prophet
- Last Bike Ride in Paris
Közreműködnek:
Oded Tzur tenorszaxofon
Nitai Hershkovits zongora
Petros Klampanis nagybőgő
Cyrano Almeida dobok