A fiatalokból álló big band és a versenygyőztes acapella csapat, a Jazzation nagyszabású műsorát ezúttal szabadtéren, a Margitszigeti Színházban hallhatja és láthatja a közönség. A Jazzation egyik énekesét, egyben a motorját és az esemény producerét, Várallyay Katust kérdeztem a projektről.
- Irk Réka / Jazz.hu: Először is kinek jutott az eszébe, hogy feldolgozzátok jazzesen a Macskafogót, és mennyi időbe telt, amíg a gondolatból koncert lett?
- Várallyay Katus: Nagyon köszönjük a megkeresést, nagy öröm, hogy a Jazz.hu-nak is mesélhetünk erről a szerelemprojektről! Az ötlet Tompa Ábel és a Budapest Orchestra Projectben játszó zenészbarátai fejéből pattant ki: egy zeneakadémiai kurzus keretében kellett merészet gondolni, nagyot álmodni, és annak megvalósíthatóságáról ötletelni. Abban a szemeszterben történt ez, amikor egy ideje a Jazzation és a Budapest Orchestra Project is gondolkodott az együttműködésen, formálódott a 2023 decemberi - végül a Zeneakadémia Nagytermében dupla teltházzal megvalósult - közös koncertünk. 2023 januárjától 2024 májusáig tartott a Macskafogó élőzenés filmvetítés előkészítése, május 2-án ismét teltházat dupláztunk. A film zenéjét Deák Tamás eredetileg is saját big bandjére írta, így jazzesen feldolgoznunk nem is kellett, az anyag készen állt! - vagyis a filmen már egyszer elhangzott, ez volt az egyetlen biztos pont, de hosszú-hosszú út vezetett odáig, hogy ezt koncertszerűen előadhassuk.
- Irk Réka / Jazz.hu: Mit csinál egy producer?
- Várallyay Katus: A produkció egészéért felel, képes arra, hogy a legfontosabb szempontokat végig szem előtt tartsa a létrehozás eredeti céljainak megvalósulása érdekében. Szerteágazó feladataim vannak, de mivel alapvetően holisztikus szemlélettel végzek minden munkát, könnyen átlátom a sokféle teendőt, és nagyszerű kollégáim vannak, akik világszínvonalú munkát végeznek: Tompa Ábel karmester és művészeti vezető, Bobák Bence és Rácz István hangmérnökök, a Jazzation énekesei és a Budapest Orchestra Project zenészei. Deák Tamás zeneszerző fia, Deák András is rengeteget segített azzal, hogy a teljes, eredeti partitúra-anyagot megkaphattuk; és Ternovszky Béla, a film rendezője is örömmel jön, és beszélget, mesél, jelen van. Nagy dolog ez - és a produceri munkám egyik legkedvesebb része kapcsolatot tartani az egykori alkotókkal! A Négy gengszter eredeti énekhangjait kölcsönző Geri Edittel és Illy Dorkával is felvettem a kapcsolatot.
A képen balról jobbra: Várallyay Katus, Bolyki Sára, Kanizsa Gina, Bolyki Barnabás, Homor Máté + Neuschl Armand - zongora, Virág Benedek - gitár
- Irk Réka / Jazz.hu: A Jazzationt a Budapest Orchestra Project kíséri. Először is tisztázzuk, hogy ez a big band nem ugyanaz, mint a Budapest Jazz Orchestra, mert többször akartak már erről meggyőzni.
- Várallyay Katus: Valóban nem ugyanaz, a név hasonló, de a Budapest Orchestra Project az ország legifjabb professzionális big bandje, Tompa Ábel vezetésével jött létre 2020-ban.
- Irk Réka / Jazz.hu: A Macskafogóban sok jazzes hangzású zene van, ami nem véletlen, hiszen a zeneszerző jazz-zenészként is dolgozott a Deák Big Band vezetőjeként. Mennyire kellett átírni a kottákat? Ki vállalta ezt a feladatot?
- Várallyay Katus: A Macskafogó zenéje első osztályú filmzene, azonos súlycsoport a James Bond filmek zenéjével, és erre május 2-án a szűnni nem akaró taps és álló ováció volt a bizonyíték. Tudtuk, hogy jó a zene, de nem sejtettük, hogy ennyire. A kottákat, az eredeti, kézzel írt partitúrákat egy délután alatt befotóztuk, és a digitalizált anyagból Ábel hozzálátott, hogy ami 1986-ban a stúdióban, akár pár másodperces felvételekből lett a filmre vágva, abból a filmmel tökéletesen szinkronban koncertszerűen játszható anyag szülessen. Elképesztő, nem mindennapi vállalkozás volt ez, sok száz óra befektetett munkával. Az így megszületett koncertanyag minden előzetes elképzelést felülmúlt!
- Irk Réka / Jazz.hu: Már több élőzenés filmvetítést láttam, de a zenészek egyöntetű véleménye, hogy ez a műfaj nem olyan egyszerű, mint aminek látszik. Mik a tapasztalatok? A Szabadtéri Színpad sokkal nagyobb, mint az MZH, ahol először került bemutatásra a vetítés. A nagyobb távolságok a hang és kép terjedési sebességében nem fog gondot okozni?
- Várallyay Katus: Az élőzenés filmvetítés valóban nagyon komplex műfaj, hihetetlen fegyelmezett munkára és profi technikai háttérre van szükség ahhoz, hogy a zene tökéletes szinkronban szólaljon meg a filmmel. Nekünk az első technikai akadály az volt, hogy gyakorlatilag két darab, mono mix sáv létezett a filmhez: egy, amelyen a dialógusok, a filmbeli effektek és a zene egybeolvasztva szerepeltek, és egy, amin a zene és az effektek. Ezekből kellett olyat varázsolnia Bobák Bence hangmérnöknek, amin a dialógusok és az effektek igen, de a zene nincs rajta. Itt is több száz órányi munkáról beszélhetünk. Az élő hangot pedig Rácz István, a Jazzation - és most már a BOP - hangmérnöke keveri, és a Kultechdesign szakemberei segítik, hogy a zenészek fülhallgatóiban menjen a takk, Ábel végig egy külön karmesteri monitoron nézze a time code-olt mesét, és mindenhez van néhány biztonsági mentés is. A Szabadtéren a hangmérnökünknek még kicsit könnyebb dolga is lesz, a Magyar Zene Háza nagyterme “kicsi” egy big band hangerejéhez; itt azonban minden adott lesz a megfelelő arányok kikeveréséhez.
- Irk Réka / Jazz.hu: Hogyan készültök egy ilyen hosszú műsorra? Értem ezalatt, hogy ha kétszer végig játsszátok az előadást, az már 3 óra, és akkor nem álltatok meg. Mennyi időt vesz igénybe a zenekartól és a Jazzation öt tagjától a próba?
- Várallyay Katus: A Jazzationnek a legnagyobb kihívás a Négy gengszter megtanulása volt, ennél virtuózabb, többszólamú vocalese talán nincs is még egy a huszadik századi jazztörténetben. Ezt 2023 őszén kezdtük próbálni, ráadásszámként énekeltük a Budapest Orchestra Projecttel közös december végi koncertünkön. Újabb lendületet adott a legismertebb Macskafogó-opusoknak, hogy július elején felvettük őket stúdióban - a májusi koncerten még volt előttünk egy biztonsági kotta, most viszont már fejből éneklünk. A BOP is komolyabb próbaidőszakot szentelt ennek az anyagnak, és ahogyan majd a 2025 januári turnét, úgy az augusztus 22-i előadást is közös próbák előzik meg.
- Irk Réka / Jazz.hu: Van már következő elképzelés? Folytatjátok tovább a jazz-filmes előadásokat?
- Várallyay Katus: Igen, a turnéidőpontok egy része már megvan 2025-re a Macskafogóval, de további közös tervei is vannak a Jazzationnek és Budapest Orchestra Projectnek. 2023 decemberi közös műsorunkat is kibővítjük: lesz benne filmes irány is, de a legfontosabb, hogy olyan elődök nyomában járunk, mint amilyen a tavalyi búcsúturnéján leköszönő Manhattan Transfer vagy a nemsokára, 2026-ban visszavonuló New York Voices. A két együttes, a Budapest Orchestra Project és a Jazzation külön-külön is a legmagasabb minőséget képviseli, ebből a közös munkánkban sem engedünk, sőt. A dupla teltházak arról árulkodnak: felnőttünk a feladathoz - és feltehetőleg nem csak nekünk okoz óriási örömet a kollaboráció, hanem a hallgatóságnak is.
MACSKAFOGÓ – BUDAPEST ORCHESTRA PROJECT FEAT. JAZZATION
2024. Augusztus 22. • 20:00 • Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Fotó: Jazzation FB, Margitszigeti Színház