fbpx

Joe Lovano Trio Tapestry – Our Daily Bread // A tenorkirály új formációjának harmadik albuma

2023. július 21.

Korunk egyik legnagyobb szaxofonosa is az ECM-nél „kötött ki” már évekkel ezelőtt, 2018 óta pedig már saját neve alatt három lemezt készített új triójával, amely Trio Tapestry néven szerepel.

Joe Lovano Trio Tapestry –  Our Daily Bread

A müncheni ECM Records nem véletlenül volt már első a Down Beat listáján a világ legjobb lemezkiadóinak sorában.  Manfred Eicher nemcsak a gitárosok krémjét „gyűjtötte be” (két magyar zenésszel: Snétberger Ferenccel és Boros Zsófiával együtt), de a tenorosok legjavát is: Lovano mellett nála van szerződésben Jan Garbarek, Chris Potter és Mark Turner is! Lovano már évtizedek óta sideman-ként számos ECM lemezen játszott (John Abercrombie, Paul Motian vagy Steve Kuhn albumain), de a Trio Tapestry formáció az első olyan felállás, ahol ő a zenekarvezető. Lovano a trióban tenorszaxofonon játszik, de olykor fuvolázik is, sőt a nálunk beszerzett tárogatót is előveszi. Az első lemezt még New Yorkban rögzítették 2018 májusában külön cím nélkül, azt hihettük, hogy a Joe Lovano Trio Tapestry egyszeri „projekt”. Aztán kiderült, hogy az első album címe egyúttal a formáció neve lett, így a második album 2021-ben Garden of Expression címmel jelent meg, most pedig a harmadik Tapestry-nek örülhetünk, amely a meglehetősen költői „Mindennapi kenyerünk” címet kapta. (A két utóbbi lemez már az ECM lemezek szinte állandónak mondható akusztikai „szentélyében” a luganói Auditorio Stelio Molo-ban került rögzítésre. Mindhárom album igazi „szerzői lemez”, mert az összes darabot Lovano jegyzi, ami nem csoda, hiszen korábban is remek komponistaként tarthattuk számon. Itt kell megjegyezni azt a rendkívül érdekes tényt, hogy Lovano ezúttal is (mint tette ezt a korábbi Tapestry albumok esetében) a lemezen elhangzó nyolc kompozíció címét egy kis irodalmi szösszenetbe foglalta bele, ami nem kis nyelvészeti bravúr. A legfontosabb jazz szempontból az, hogy Charlie Haden inspirációjára hivatkozik, aki már 2012-ben eltávozott, de aki valóban az egyik legfontosabb intellektuális jazzikon volt.

A trió két további állandó zenésze: Marilyn Crispell zongorista hölgy és Carmen Castaldi dobos, aki a Bizet opera címszereplője ellenére – férfi. Gyermekkori barátja a kalapos tenorkirálynak, még szülővárosukból Clevelandből, ő is olasz-amerikai. Amikor Lovano számos magyarországi fellépésének alighanem legjobb koncertjét adta „Classic Quartet”-jével 2017-ben a BJC-ben,  Castaldi volt a dobarzenál kezelője. Itt is szenzitíven viszonyul a trióban történő szerepléshez.

A nagyhírű névrokona miatt könnyen megjegyezhető nevű Marilyn Crispellről tudni kell, hogy elsősorban avantgárd körökben ismert, már csak azért is, mert tíz évig játszott Anthony Braxton együtteseiben, és Reggie Workmannel is évekig. Coltrane A Love Supreme albumának hatására lett jazz-zenész az egyébként kitűnő klasszikus zenei képzést kapott ifjú hölgy, akinek játékán Monk, Paul Bley és Cecil Taylor hatása érezhető. Ideális partner Lovano számára ezekben a projektekben. Lovano egy nyilatkozatában Crispell gyönyörű sound-ját, billentését és játékának kifejezőerejét emeli ki.    

Mint már említettem, ezen a lemezen is minden szám szerzője Lovano, ahogyan a két korábbi albumon is. (Bátran nevezhetjük Lovano-trilógiának is. Párhuzamot vélhetünk felfedezni a Charles Lloyd trió nemrégiben megjelent három lemezével.)  Bármennyire is közhelyszámba megy a kritikus megállapítása: ez a korong is úgyszólván egyenes folytatása a korábbi két albumnak. Ez még a hangszerhasználatban is megmutatkozik: Lovano a tenor mellett tárogatózik, Castaldo pedig a dobjátékot gong és csengők használatával színesíti. A zene egy különleges falikárpitra hasonlít, mint erre a trió neve is utal. „Úgy játszunk együtt, mintha egy nagyobb zenekar lennénk” – mondja Lovano. Érzelmes, melankolikus visszafogott muzsika. Lassú számok, amelyek a modern kortárs zene és a post-Coltrane improvizatív jazz kombinációjaként megszólaló nyolctételes szvitként foghatóak fel. Az ötödik szám egy két és fél perces kíséret nélküli tenorszóló – tisztelgés az elhunyt bőgősfenomén Charlie Haden előtt. (De ez sem példa nélküli, hiszen Lovano tavalyi Once around the Room c. ugyancsak ECM-albuma a másik jóbarát, Paul Motian emlékét idézte.)

De jó is lenne az őszi idényben a Trio Tapestry művészetével „élőben” is találkozni magyar színpadon!   

 

JOE LOVANO TRIO TAPESTRY: OUR  DAILY  BREAD      (ECM  Records)

  1. All Twelve   4:36
  2. Grace Notes  8:42
  3. Le Petit Opportun   3:44
  4. Our Daily Bread   6:34
  5. One for Charlie   2:31
  6. The Power of Three   4:41
  7. Rhythm Spirit   5:50
  8. Crystal Ball   4:09

Minden szám szerzője Joe Lovano

 

Közreműködnek:

Joe Lovano   tenor szaxofon, tárogató, gongok
Marilyn Crispell   zongora
Carmen Castaldi    dobok, gong, csengettyűk           

 

 

 

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
23
24
27
28
29
30
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005