fbpx

Storytelling Night – Interjú Mester Dániellel

2025. február 27.

Mester Dánielnek a Budapest Jazz Orchestrával jelent meg közös albuma, amin Dani kompozíciói szerepelnek, ráadásul egy világhírű magyar szaxofonos vendégszereplésével.

Story Telling - Mester Dániel,  Budapest Jazz Orchestra

A lemezcím, Storytelling Night: The Music of Daniel Mester már sokat sejtet, de rögtön az első dal kétséget sem hagy a hallgatóban, hogy ez a mesemondás akár filmben is megtörténhetne, és milyen jól járnának a magyar filmek, ha ilyen zeneszerzők juthatnának előtérbe.
Rögtön az első pár akkord után, ami annyira jellegzetes, hogy a fülbe ragad, tudtam, hogy olyan szerencsém volt, hogy ezt az anyagot hallottam már valahol élőben, majd rájöttem, hogy Százhalombattán még 2022 körül.

A tehetséges szaxofonos, klarinétos zeneszerzőt, Mester Dánielt kérdezem az új lemezéről.

  • Irk Réka / Jazz.hu: Nem először komponáltál big bandre. A nagyzenekari hangszerelés egészen más, mint a normál jazz-zenekarok esetében. Hogyan születettek ezek a dalok? Mindig érdekelt, hogy a big bandre írt dalok kisebb zenekarral már elhangzottak vagy eleve úgy írtad a szerzeményeidet, hogy big bandre készülnek?
  • Mester Dániel: A kompozíciók nagy részét a zongoránál ülve írom és a cél mindig saját magam szórakoztatása. Általában első állomásként eljutok egy olyan verzióig, amely szinte egy A4-es papíron elfér, akár egy jazz standard, azaz van egy alaptéma egy harmóniakörrel. Ezek a verziók általában előadhatóak kisebb zenekarokkal is, ami meg is történt már több szám esetében. Kiemelném viszont a „Futures” című számot, mely írása során már tudtam, hogy ez a darab csak big banddel tud megszólalni. A big band összetétele korlátlan lehetőségeket rejt magában, amit én imádok. Volt olyan szerzemény, amely miután megszületett ez a felvétel, kivettem a trióm műsorából, mert big banddel el tudtam érni azt a fajta monumentalitást, ami alá az említett szám esetében már nem tudok menni.

 

  • Irk Réka / Jazz.hu: Mennyire épültek egy struktúra köré a lemezen szereplő dalok? Hány év termése ez a lemez?
  • Mester Dániel: Mivel hosszú idő után először volt lehetőségem nagyzenekari szerzői lemezt felvenni, ezért ezek a szerzemények gyakorlatilag az egész eddigi pályafutásomat felölelik, ily módon egyfajta összegzés is, ami a saját életemet illeti. Az albumon hallható legrégebbi szerzemény a „Chapter Four”, melyet még az amszterdami éveim előtt írtam. Ha van struktúra, az szerintem maga az anyag jellege. Bár sokszínű a lemez, de szerintem a stílusa felismerhető. Furcsának érezném viszont, ha ezt nekem kellene megtennem.

  • Irk Réka / Jazz.hu: Tudjuk, hogy a számok címei nem mindig utalnak a dalok jelentéseire. Az első dal címe a lemezen az, hogy „4G5G”. Számomra ez a cím a mobilhoz, a jó internetes elérhetőséghez kötődik, és pont ez a dal, ami dallamtapadást hoz létre. Mit jelent a szerző szerint a cím, és hogyan épül fel a dal?
  • Mester Dániel: Számos koncerten már felvetettem a közönségnek, hogy szerintük mit jelent a 4G 5G cím, általában nem jöttek rá, néha igen. Viszont amikor valaki megfejti, akkor a fejét fogja, mert a megfejtés annyira magától értetődő. És nem köthető a mobilokhoz. Nem tudom, hogy lelőjem-e itt a poént. :-)
    Najó, az előbb nem akartam saját stílusomat elemezni, de ha már a 4G 5G-ről beszélünk, egy dolog egészen biztosan sok, ha nem is mindegyik számomban tetten érhető, mégpedig, hogy egy adott zenei elemet szinte már-már „kifacsarok”, továbbfűzöm, variálom stb. akár a 4G 5G-ben is. A 4G 5G-ben egy motívum először dallamhangszereken jelenik meg, aztán a basszus hangszereken, aztán jön egy másfajta, lírai téma, de az is az előbbivel zárul. Ez a kompozíció talán ennek a motívumnak a története.

 

  • Irk Réka / Jazz.hu: A „Gregoriános” című szerzeményed egyértelműen a liturgikus énekhez fűződik, olyannyira, hogy még énekhang is elhangzik a kompozícióban. Ám az énekhangot Lakatos Tóni szaxofonhangja viszi tovább. Milyen volt együtt dolgozni Tony Lakatossal? Neki volt beleszólási lehetősége az anyagba?
  • Mester Dániel: A Gregoriános címet szándékosan nem fordítottam le, remélem, hogy a külföldi közönség felismeri a kifejezést, de ha nem, akkor az sem baj. Mindig is érdekelt a történelem, főleg a középkor, a vikingek, az oszmán birodalom és sorolhatnám. Amikor az alapdallam beugrott, rögtön egy csuhás szerzetes képe villant be. Valószínűleg ezért énekeltettem meg a zenekart a darab végén.
    Nekem és a zenekarnak is fantasztikus élmény volt Tonyval együtt dolgozni. Kivételes zenész és rendkívül együttműködő.
    A mai napig emlékszem, ahogy 2023 decemberében felhívtam úgy, hogy előtte nem is ismertük egymást. Kicsit talán zavarban is voltam, ő nagyon kedves volt. És miután koncertfelvételeket küldtem neki, jelezte, hogy nagyon tetszik neki az anyag, ami nekem nagyon fontos impulzus volt, hiszen a közös alkotásnak van egy nem szabályozható dimenziója, amit hívhatunk akár alkotói kémiának is. Talán pont az előző kérdésben szereplő 4G 5G-vel kapcsolatban volt egy észrevétele, amely az alapmotívum dinamikájára vonatkozott, amit azonnal meg is fogadtunk. A mai napig számomra egyfajta álom, hogy Tony Lakatossal csináltam lemezt, egy olyan szaxofonossal, akinek a koncertjein voltam, akinek a CD-it megvettem. Alá is írattam vele mindet a felvételkor! :-) De a felvétel létrejött, kint van, most erről kérdezel, úgyhogy valószínűleg nem álom volt.

 

  • IR / Jazz.hu: A „By Sars Hi Wars” címben tulajdonképpen egy összefüggést akarsz gondolom megjeleníteni, és a zenéje is kicsit csúfolódásra emlékeztet, ahogy a trombiták vagy a harsonák és a szaxofonok válaszolgatnak egymásnak. A refrénre akár el is lehet énekelni a címet.
  • Mester Dániel: Többek között ezért is szeretek alkotni, mert olyan értelmezések születhetnek mások részéről, amik nekem nem is jutnak eszembe. Például most, hogy ezt megemlítetted, hogy rá lehet énekelni, tényleg, teljesen ráillik, és már éneklem is magamban. :-) A csúfolódás helyett talán az irónia vagy szarkazmus kifejezést használnám. Nagyon turbulens időszakban élünk, a mi életünkben azelőtt nem tapasztalt világméretű jelenségekkel, amelyek közepette sokszor úgy érezhetjük, hogy kezd kicsúszni a talaj a lábunk alól, vagy az eddigi viszonylagos stabil világunk alól. Akkor mi viszont „örömzenéljünk” addig is! Persze ez az örömzene nem lehet nem árnyalt. Valami ilyesmi gondolat volt bennem.

 

  • Irk Réka / Jazz.hu: Mi volt a különleges történet, ami a „One of Those Last Moment”-et ihlették?
  • Mester Dániel: Amikor ezt a szerzeményt írtam, az egyik részről eszembe jutott Oláh Kálmán „Last Moments” című darabja. Oláh Kálmán szerzeményei rám nagy hatással voltak, így elhatároztam, hogy ez a darab egyfajta tiszteletadás számára. Közben persze elgondolkodtam azokon a dolgokon is, melyek a Bye Sars Hi Wars-t is ihlették. Vagyis a lehetőség, hogy bizonyos dolgoknak lehet, hogy az utolsó pillanatait éljük meg a bolygónkon. A demokráciának, a klímakatasztrófanélküliségnek. Dolgok, amelyeket eddig adottnak vettünk.

 

  • IR / Jazz.hu: Kevés hosszabb szóló van az albumon. Kik játszották azokat?
  • Mester Dániel: Tony természetesen mindegyik számban játszik szólót. Ezen kívül a Budapest Jazz Orchestrából még Schreck Ferenc harsonán a Bye Sars Hi Wars-ban, Juhász Attila zongorán az All Blues-ban, Birta Miklós gitáron a Chapter Four-ban, Hárs Viktor a Futures-ben nagybőgőn, Serei Dániel pedig dobokon az Odds-ban játszik szólót.

 

  • IR / Jazz.hu: Egy dal csak, ami nem sajátod a lemezen? Az „All Blues” alap motívuma Miles Davistől ismert. Hogy került az albumra?
  • Mester Dániel: Már létezett egy szimfonikus hangszerelésem az „All Blues”-ra, amit még Amszterdamban írtam. Voltak olyan elemei, például a gyors tempó előtti rubato rész, ami nagyon személyes számomra. Úgy gondoltam, hogy bár az alapmotívum nem saját szerzemény, de elég sok saját gondolatot raktam köré. Úgyhogy eldöntöttem, hogy ezt a szimfonikus hangszerelést átdolgozom big bandre.
    Akik ismerik az eredeti számot, biztosan meg fognak lepődni, amikor ezt a track-et hallgatják. :-)

 

  • IR / Jazz.hu: Miután egy big band tagjai mindig változnak, emiatt elmondanád, kik szerepeltek a lemezen? Ilyenkor van lehetőséged beleszólni, hogy kikkel szeretnél együtt dolgozni?
  • Mester Dániel: Harsonák: Nagy Viktor Dániel, Kasza Nándor, Skerlecz Gábor és Schreck Ferenc.
    Szaxofonok: Kollmann Gábor, Zana Zoltán, Weisz Gábor, Varga György és szerény személyem.
    Trombiták: Tulkán Péter, Táborszky Bence, Hofecker Dániel és Huszti Boldizsár
    Ritmusszekció: Serei Dániel – dob, Juhász Attila – zongora, Hárs Viktor – nagybőgő, Birta Miklós – gitár.
    És természetesen a fantasztikus Tony Lakatos szopránszaxofonon és tenorszaxofonon.
    Egy zenekar összetétele adott, egy teljes egész, mely évek alatt forrott ki. A legjobb, ha az ember ismeri a zenekart, mert akkor annak fényében tud számukra komponálni és hangszerelni.

 

  • IR/ Jazz.hu: Big bandben ritkák a lassabb darabok, a lemezen egy szerepel, a „Land of Gods”, amiben - ha jól hallom - a basszusklarinét, mint Isten hangja szerepet kapott. Ez a hangszer többször szerepel a lemezen. Te szólaltatod meg? Miért szántál ekkora szerepet neki?
  • Mester Dániel: Ismételten örülök az interpretációdnak, tényleg! A „Land of The Gods” kifejezés amúgy egy vikingekről szóló sorozatból származik, ahol az egyik főszereplő hátrahagyja addigi életét és neki vág az óceánnak. Izlandon köt ki, de ő abban a hitben él, hogy megtalálta az istenek földjét, amely a viking mitológia szerint nagyon hasonlóan nézett ki, mint a temérdek vulkanikus tevékenységgel megáldott Izland. Az effajta újrakezdés egy másik helyen az én életemben is megtörtént 2008-ban, amikor Amszterdamba költöztem. Ami a basszusklarinétot illeti, én egyszerűen imádom ezt a hangszert, és egy big band darab csendesebb részénél nem vagyok rest használni, ha a stílus és a kontextus ezt megengedi.

  • Irk Réka / Jazz.hu: Lesz lehetőség élőben meghallgatni a lemez anyagát? Lemezről beszélünk, de még nem jelent meg lemezen, hanem zenemegosztókon fellelhető a teljes anyag. Tervezitek fizikai formában is kiadni?
  • Mester Dániel: Egyelőre – hálaistennek - elég elfoglalt a zenekar, és az én anyagom próbálása talán egy nyugodtabb időszakba fog jobban beleilleszkedni, illetve még gondolkodunk a megfelelő helyszínen is. Folyik már az egyeztetés és a tervezés. Amúgy közvetlenül a stúdiózás előtt is volt egy koncert, amely nyilván try-out koncert volt, de nagyon jól sikerült. Szóval szívem szerint minél hamarabb és minél gyakrabban megismételném.
    Ami a fizikai formát illeti, képzeld el, hogy vannak olyan külföldi kritikusok, akik bár megkeresésemre válaszoltak, de CD-t kértek. Ez számunkra elég érv volt, hogy a CD létrehozása napirendre kerüljön, sőt egy álmom válna valóra, ha vinylen is megjelenne az anyag.

 

Fotó: BJO -IR

  

1% Köszönjük, ha az SZJA 1%-át a Jazzponthu Kulturális Alapítvány részére ajánlja fel!
Jazzponthu Kulturális Alapítvány (adószám: 19345684-1-43)

Pontos leírást ITT talál.

 

© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005