Kirakat: Don’t Miss the Band
A showcase szó gyökeret vert a honi zenei életben, mert praktikusan rövid és jelentéssűrítő. A magyar jazz fiatal generációjának jó lehetőség a megmutatkozásra. (A magyarjazz Irk Rékának köszönhetően eddig is aktívan jelen volt ezeken). A hazai egy kis piac, nem könnyű kikerülni a kirakatba. Fenyves Márk remek projektet vezethetne pályakezdő zenészeknek, hogy tegyék ismertté produkciójukat. Az alap persze a jó muzsika, aztán lehet becélozni a platformokat, hogy szélesebb körben tudjanak róluk. Minden úton elindult, amit az ismertséghez vezethet. A Magyar Jazz Szövetség két versenyén is döntősök voltak. A combo formációk bemutatkozására kitalált versenyen a „Some Sky” című dalukat játszották 2017-ben, ami felkerült a Homecoming című lemezükre is. Majd egy másik Fenyves szerzeményt, a „Blues After Dusk” Ladányi Ádám által oktettre áthangszerelt változatát játszották a komponistáknak meghirdetett megméretésen. (az AllAboutJazz.com oldal most válogatta be a Track of the day rovatába, augusztusban fog felkerülni).
Lakatos Tóni 1958-ban született Budapesten és 1993 óta él Frankfurtban, 1981-ben disszidált, de ’78 óta már folyamatosan járt ki Nyugat-Németországba zenélni. A híres jazz szaxofonos első hangszere - a családi hagyomány szerint - a hegedű volt, de ezt lecserélte 15 éves korában fúvós hangszerre. Szerencsére jól olvasott kottát és rögtön meghallották tehetségét, így a frankfurti rádió big bandjénél el tudott helyezkedni gyorsan. Azóta több mint 300 lemezen volt szólista vagy közreműködő zenész. Idén megkapta élete első díját!
Az Opus Jazz Club is kinyit július 1-jén, Borbély Mihály zenekarával. Bár sokan tartózkodnak még a csoportos eseményektől, mégis úgy néz ki, hogy igény van arra, hogy lehessen élő zenét hallgatni végre, és már a kormányrendelet is megengedi ezt. A karantén időszak alatt a Budapest Music Center, a BMC Records lemezkiadó és az Opus vezetője, Gőz László szakmai életműdíjat kapott Fonogramtól.
Budapest legnagyobb és leghíresebb jazz klubjának egyik vezetőjét, Bóna Lászlót kérdezem az újranyitás lehetőségéről és mikéntjéről, valamint a Jazz Mecénás Díjról.
Márciusban az iF maradt nyitva legtovább, március 16-án viszont már ők sem tudtak mit kezdeni a járvánnyal. Azóta videókat nézhetünk Youtube oldalukon régebbi koncertekről. Áprilisban pedig ketten kapták meg a Magyar Jazz Szövetségtől a Jazz Mecénás Díjat, Hoffmann György, az iF jazz kávézó vezetője és a BJC vezetője, Bóna László. Akik ismerik a hazai koncerthelyszíneket, tudják, hogy ez a kávézó miért különleges. Amellett, hogy az étel kínálatuk kitűnő, a forró csokijuk egyedülálló a városban, itt a legközvetlenebb a hangulat, mind a zenészek, mind a dolgozók és a főnök részéről, családias légkört alakítottak ki az apró kávézóban.
Koncz Kriszta (1995) a Liszt Ferenc Zeneakadémia jazztanszékén tanul, első éves hallgató. Februárban fellépett a Jazz-csillagvizsgáló sorozatban a BJC-ben Lakatos Ágnes tanárnő ajánlására (cikk alján videó). Ezen kívül csak egyszer volt alkalmam meghallgatni Krisztát, a félévi vizsga koncertjén. Finom, de mégis erőteljes, tiszta hangját egy nemrég megjelent lemezen is hallhatjuk. A Jazzybirds nevű zenekarnak áprilisban jelent meg lemeze Question Marks címmel.
A Csillagvizsgáló sorozatban egy olyan énekest fogok kérdezni, aki a Zeneakadémia jazz-ének szakára jár, idén kapja meg a diplomáját, de már énekelt Bobby McFerrinnel és Quincy Jones budapesti koncertjén is, ami ahogy a videóban is említette, nagyon inspirálólag hatott rá.
Pallai Péter interjú-sorozata a magyar jazzvilág meghatározó zenészeivel.
A Jazz Szövetség évente megrendezett jazz tehetségkutató versenyének, Az év fiatal jazz-zenésze tavalyi és idei nyertesei egy zenekarban játszottak februárban a Müpa Jazz Showcase-en. Ez alkalomból egy rövid interjú készült velük. Esztert arról kérdeztem, miben változott az élete a tehetségkutató után, Albertet pedig, hogy mit vár azután, hogy ő nyerte meg a közönség és a szakmai díjat is ebben az évben. Akkor még nagyon távolinak tűnt a járvány…bár Eszter így is azt felelte, szívesen visszapörgetné az időt 2019-re.
Jazz-zenészek otthonról is a közösség erejében hisznek. Az első sokk után egyre több érdekes formáció alakul. Olyan karanténzenekarokat is hallhatunk, akik nagyon régen vagy ezelőtt még sosem játszottak együtt. Néhány formációt összegyűjtöttünk, mint a Budapest Jazz Orchestra, Szaniszló Richárd, Makoto Ozone, Lukács Miklós, Orbán György, Pecek Lakatos Krisztián, Németh Ferenc, Dean Brown, Bartók Máté, Palásti Máté, Peet Project, Antal Gábor, Sebestyén Patrik, Bolba Évi.
Gayer Ferenc vehette át idén a Máté Péter-díjat, mely a Liszt- és Erkel-díj helyett jött létre, a könnyűzenei műfaj meghatározó szereplőinek elismerésére 2018-ban. Tavaly a kitüntetést nem kapta meg jazz-zenész.
Nézzünk pozitívan a jövőbe, nyárra túl leszünk a víruson remélhetőleg, és csak Sopronba kell elugrani, hogy világsztárokkal találkozhassunk július 9-12. között. David Sanborn, Stanley Clarke, David Friedman is fellép a SopronDrumon, amit már 3. éve rendeznek meg a nyugati határnál.
Időközben kiderült, hogy sajnos minden fesztivál elmarad augusztus 15-ig.
Április 5-én lesz Makoto Ozone és Szaniszló Richárd koncertje a Zeneakadémián. Igaz, még egyeztetés alatt áll a Budapesti Tavaszi Fesztivál szervezőinek részéről az esemény, de Szaniszló Richárdot, az egyik legjobban ismert hazai vibrafonost kérdeztem a koncertről is, és még sok minden másról.
Itthon rendszeresen koncertezik zenekarával, a D.A.S. Trióval, és meglepetésszerűen feltűnik különféle jazz-rock projektekben, jamsessionökön. Első alkalommal a Művészetek Palotája Fesztivál Színháztermében hallottam a zenéjét, a Free Style Chamber Orchestra előadásában. A zenekar visszatérő koncertjén László Attila, Wolf Péter, Malek Miklós és Zsoldos Béla művei mellett mutatta be Nagy Ábel Márton szerzeményét és hangszerelését, a D.A.S. Trió közönségkedvenc dalának nagyzenekari átiratát, melynek címe: Journey of a Light Beam Radiating from a Slushy Slice of Bread (olyasmi, mint “lucskos kenyérszeletből szökkenő fénysorompó által megtett út”). A Djabe zenekarban hallottam másodszor, ahol édesapját - aki külföldön zenélt éppen saját zenekarával - helyettesítette a zongoránál. A fiatal virtuóz zongorista, olyan pluszt hozott a zenekar koncertjébe, a sok szépen felépített szólójával, ami feledhetetlen.
Oláh Dezső zeneszerző, zongoraművész muzsikáját nehéz meghatározni, annyiféle stílusban játszik, szerepel. A komolyzenei előképzettség jól hallatszik játékában, kompozícióiban, de a jazz irányítja. Vajon a kortárs jazz vagy a kortárs komolyzene áll hozzá közelebb?
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
---|---|---|---|---|---|---|
8
| ||||||