fbpx

Egy nagy jazzművész köszöntése // TOMMY VIG 86

2024. július 14.

Miközben a magyar jazz minden vonatkozásban – és tegyük hozzá korábban is méltó színvonalat képviselt nemzetközi megmérettetésben is – a Duna partjáról korábban (de bizonyos fokig még napjainkban sem) könnyű igazi nemzetközi hírnévre szert tenni. Egyik kezünkön megszámolhatjuk, hogy hány magyar zenésznek sikerült ez. Mindenesetre Tommy Vig ezen kevesek egyike!

Tommy Vig

Tommynak hazatérése óta elég jó „sajtója” volt, gondolok itt nemcsak a hagyományos nyomtatott publikációkra és internetes felületekre, de a tévé riportokra, valamint koncertjeinek és lemezeinek fogadtatására is.  Mi több, két monográfia is megjelent regényes életéről, művészi pályájáról. Ugyanakkor – ahogyan ezt többször is szóvá tettük, sajnos a 2006-ban történt hazatelepülése óta eltelt csaknem két évtized alatt messze nem kapta meg azt a megbecsülést, elismerést, amely megillette volna.

Miközben Tommy fél évszázadon át teljesen amerikai környezetben élt és dolgozott, mindvégig megőrizte magyarságát. Minden interjújában, a neves jazz szakértő, Leonard Feather által a Down Beat jazzmagazin számára készített Blindfold Testekben hangsúlyozta magyar származását. Kapcsolatban volt az Amerikában letelepedett magyar jazzmuzsikusokkal, mindenekelőtt Kabók Lajos bőgőssel, Bacsik Elek és Zoller Attila gitárosokkal, valamint a Németországban élő Dudás Lajos klarinétművésszel is. Közös fellépések és lemezek is születtek a művészek együttműködésével.

Amikor lehetősége volt a hazalátogatásra, Tommy azonnal élt vele: már 1971. április 25-én készült egy „Tommy Vig in Budapest!” című nagylemez a Magyar Rádióban Szakcsi Lakatos Béla, Pege Aladár és Kőszegi Imre közreműködésével. A négy sztenderd egyike persze Kozma József „Hulló levelek” c. dala volt. A lemezt Szakcsi még évtizedekkel később is úgy emlegette, hogy ez volt úgymond az „igazi jazz”…  A lemez ugyan Amerikában jelent meg, de a borító a magyar trikolor színeit hozza!   

Tommy patrióta magatartása különösen figyelemreméltó, ha az itthon töltött közel két évtizedet vesszük górcső alá. Ebben a köszöntőben Tommynak éppen ezt a példa nélküli tevékenységét szeretnénk megismertetni a hazai jazzbarátokkal.

Már amerikai tartózkodása idején megalkotott egy, az 1956-os forradalom élményeit feldolgozó zeneművet, amit először katonai fúvószenekari előadás formájában képzelt el. Ezt fogalmazta át a Budapest Jazz Orchestra kérésére big bandre, majd Kovács László karnagy és a Miskolci Szimfonikus Zenekar inspirálására szimfonikus zenekari ruhába öltöztette. Hazatelepülése után a BJO új művet rendelt tőle, amely ugyancsak a „Budapest 1956” címet viseli, amelyet többször adtak elő. A legfontosabb 2008. január 19-én a Magyar Rádió 6-os stúdiójában hangzott el a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának előadásában, Kovács László vezényletével.

2011. december 4-én a Gödör klubban egy – a hazai jazzelit képviselőiből szervezett – nyolctagú „kis big band” élén szerepelt és ez voltaképpen a „Welcome to Hungary” című lemezének bemutatója volt. (A lemezen a világhírű amerikai tenorszaxofonos David Murray a vendégszólista.)

 Tommy sportszeretete közismert, maga is kiválóan művelte az önvédelmi sportokat. Nem mellesleg ő volt az 1984-es Los Angeles-i Olimpia zenei igazgatója, aktuális nagyzenekarával pedig olyan jazzikonok léptek fel, mint Benny Carter, Shelly Manne vagy Albert Mangelsdorff. Elképzelhető, hogy mekkora csalódás volt számára, hogy hazája kiváló sportolói nem vehettek részt ezen az olimpián… Hazatelepülése után minden alkalmat megragadott annak az elképzelésnek a megvalósítása érdekében, amely a zeneművészetet az olimpiai eszme szolgálatába kívánja állítani. (Ennek előzményei már az első modern olimpiák idején, a 20. század elején megvalósultak, majd éppen 1984-ben újították fel a művészetek és az olimpiai mozgalom összekapcsolását.)

Tommy Vig

2013. december 1-én a Duna Palotában nagy sikerrel mutatta be „Aranyszimfóniák” c. nyolctételes művét a Budapest Jazz Orchestra közreműködésével, amely a londoni Olimpia aranyérmeseinek állított zenei emléket. De a szerzői kiadásban megjelenő „Tommy Vig 75 – His Compositions Honoring Great Hungarian Sports Champions” című CD-jén nemcsak az említett koncert anyagát hallhatjuk, hanem egyik amerikai útja során egy Las Vegas-i stúdióban további hat zenedarabot vett fel egy 25 tagú jazz nagyzenekar előadásában. Ezek az 1952-es Helsinki Olimpián 16 aranyérmet szerző sportolóinknak szóltak (A futball Aranycsapat, Papp Laci, az úszó- és tornászlányok stb.)

2016. május 7-én aztán a Müpa Fesztivál Színházban a riói Olimpiára utazó sportolóinknak zenei biztatást nyújtó másik nagylélegzetű műve, a „Riói Aranyálmok” ősbemutatóján vehettünk részt. A rövid „miniszimfóniák” voltaképpen kortárszenei darabok, amelyeket a MÁV Szimfonikusok vonósai és a BJO jazzmuzsikusai adtak elő Tommy vezényletével.

Amikor felvetődött, hogy Budapest megpályázza a 2024-es olimpia megrendezési jogát Tommy önzetlenül azt tervezte, hogy egy reprezentatív DVD-vel ajándékozza meg azokat a hazai és külföldi személyiségeket, akik ennek érdekében tevékenykednek.  A „2024 Candidate City – Budapest is a City of Sports, Music and Fun!” címet kapott kiadvány vaskos kísérőfüzete hazánknak a zenében, a művészetekben és a sportban elért eredményeit ismertette angol nyelven. A zárótétel nem más, mint Beethoven Örömódájának negyedórás változata Tommy hangszerelésében. Nem rajta múlott, hogy ez is csak egy „füstbe ment terv” maradt…  

Sportszeretete mellett közismert a magyar irodalom iránti rajongása, amit az emigráció éveiben is megőrzött. Régen dédelgetett tervét valósította meg 2017-ben, amikor elkészítette „Musical Impressions of Literary Giants of Hungary” c. lemezét. Ezen az albumon hét olyan nagy író és költő előtt tiszteleg, akiknek legfontosabb művei sohasem hiányoztak könyvespolcáról. A hét tételből álló szvitben Ady, Karinthy, Jókai, Petőfi, Arany, József Attila és Rejtő Jenő emlékét idézte fel.  És itt említhetjük meg, hogy szinte nem volt olyan koncertje, amelyen szeretett felesége, Mia Kim, nem adta volna elő magyar nyelven Petőfi Sándor „Füstbement terv” című költeményét, amelyet Tommy zenésített meg!

Külön fejezet Tommy tevékenységében az 1956-os forradalomról való megemlékezés koncertek keretében.  Csak néhányuk említése: 2018. október 27-én a Vígadóban vezényelte a MÁV Szimfonikus Zenekart a „Budapest 1956” nagyszabású előadásán. 2020. október 17-én pedig „Forradalmi sorozat” címmel öttételes kortárszenei alkotásának ősbemutatójára került sor a BJC-ben, amelyet a Magyar Rádió is rögzített a 6-os stúdióban, majd a Bartók adón adták le.

Tommy Vig

Egy másik magyar vonatkozású zenei meglepetése: 2022-ben kiadott CD-jén a Vígadóban rögzített „Budapest 1956” mellett az „In Memory of the Hungarian Folk Songs” blokk magyar népdalok jazzes feldolgozásait tartalmazza. A lemezre még a francia Jazz Hot magazin is felfigyelt és elismerő kritikában méltatta!

Itt kell megjegyezni, hogy a Tommy által jegyzett bármely hanghordozók dizájnja (különösen a magyar témákat felvonultató lemezek, DVD-k) sohasem nélkülözik a magyar zászló színeit. A külföldön élő/élt magyar jazz muzsikusok tevékenységének alapos ismeretében e sorok írója elmondhatja, hogy nem ismer még egy olyan jazzművészt, aki Tommynak hazája iránti szeretetét és az érte vállalt áldozatot felül múlta volna az elmúlt évtizedek során.

 

SZERETTEL  ÉS  NAGYRABECSÜLÉSSEL  KÖSZÖNTJÜK  A  86  ÉVES  TOMMY-T  ÉS  SZÍVBŐL KÍVÁNUNK  NEKI  HOSSZÚ  ÉLETET  SOK-SOK  ZENEI  ÉLMÉNYT  ÉS  JÓ EGÉSZSÉGET  AZ  EGÉSZ  MAGYAR  JAZZTÁRSADALOM  NEVÉBEN!

 

 

 Fotó:  Sztraka Ferenc

 

 

 

 

© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005