fbpx

Tribute to Füsti Balogh Band – interjú Egri János Jr-ral

Megjelent a bőgős Egri János és a fiatal versenygyőztes Egri János Jr. új lemeze, melyet a híres zongorista, Füsti Balogh Gábor emlékének szenteltek, Tribute to Füsti Balogh Band – The Big Things címen.

Tribute to Füsti Balogh Gábor

A tehetséges, ambiciózus zongorista, Egri János Jr. több zenekara közül az egyik, egy híres magyar jazz-zongorista emlékének adózik tisztelettel zenéjén keresztül, egy fantasztikusan jó albumon. A bőgős Egri János sokat játszott a legendás zongoristával, aki a Kis Rákfogó zenekarban is zenélt, és amellyel megnyerték 1977-ben, kategóriájukban a Ki mit tud? versenyt. Füsti Balogh Gábor 1958-ban született és 1988-ban hunyt el.

Tribute to Füsti Balogh Gábor

Fotó: "Pataky" Művelődési ház, Ki mit tud? Balra a műsorvezető, Horvát János. 1977, Fotó adományozó: Rádió és Televízió Újság, Szerző: Zih Zsolt / Fortepan

Később Füsti a jazzrock irányából a hard-bop felé mozdult el már a saját zenekarával. Az új lemez ezt az irányt követi.
Az albumon ketten is játszanak, akik Füsti Balogh Gáborral annak idején együtt zenélhettek. A zenekar további tagja a magyar jazzélet fiatal titánjaiból áll.

Egri János Jr.-t új lemezükről kérdeztem, és közben olyan érdekességeket tudtam meg, mint hogy az egyik szám címét rosszul írták le annak idején a lemezborítóra.

 

  • Irk Réka / Jazz.hu: Mit tudsz a néhai jazz-zongoristáról? Édesapád és Tony Lakatos is játszott a zenekarában. Miért gondoltad úgy, hogy felhívnád/felhívnátok a figyelmet Füsti Balogh Gáborra?
  • Egri János Jr.: Édesapám rengeteget mesélt nekem Füsti Balogh Gáborról, aki nagy szerepet játszott a karrierjének elindulásában, Pleszkán Frigyes mellett. Ő sokkal többet tud róla, mint én. Sajnos én nem ismertem, mert hamar elhunyt. Azért szeretnénk felhívni a figyelmet a legendára, mert a fiatal generáció kevésbé ismeri, pedig a magyar jazz történetének az egyik legjelentősebb jazz-zongoristája volt Szakcsi Lakatos Béla mellett. Zseniális számokat komponált, melyeket fenn szeretnénk tartani a jazzkedvelőknek és a szakmának egyaránt.

  • Irk Réka / Jazz.hu: A 70-es, 80-as években remek kompozíciók születtek, amiket időközben elfelejtettünk. Hogyan kezdtetek bele a válogatásba? Álltak rendelkezésre feljegyzések, kották?
  • Egri János Jr.: Nem álltak rendelkezésre sem feljegyzések, sem pedig kották. Összeültünk ketten Uher-Győrfi Bálinttal, és kiválasztottuk azokat a Füsti-számokat, melyek a legjobban tetszenek mindannyiunknak, és a legjobban illenek a játékunkhoz. Miközben hallgattuk a kiválasztott dalokat, közösen lekottáztuk.

 

  • IR / Jazz.hu: Mennyiben változtattátok meg a szerzeményeket? A lemez annyira magával ragadó, hogy egyhuzamban négyszer hallgattam meg. Amennyire a hőskort idézi, annyira mai. Az albumon fiatal zenészek is szerepelnek, összesen a hat tagból négyen fiatalok vagytok. Miért pont őket választottátok a lemez felvételéhez és a zenekarba?
  • Egri János Jr.: Csak egy szerzeményt változtattunk meg, de minimális szinten. Az “Abigél” című számot kibővítettem egy egyszerű, 2 ütemes frázissal, mely ismétlésekkel hangzik el a dal elején és a végén. Eredetileg ezt a kompozíciót duóban rögzítette lemezre Füsti Tony Lakatossal, de mi jazz combo formájában adjuk elő, nyolcados lüktetésben.
    A zenekar alakulása előtt (is) gyakran játszottunk közösen Uher-Győrfi Bálinttal, apámmal és Pecek Lakatos Andrással, így apám kezdeményezésére arra a döntésre jutottunk, hogy alakítsuk meg közösen ezt az emlékzenekart. Bálint Subicz Gábort ajánlotta trombitásnak, aki elvállalta a zenekari tagságot és a lemezen való közreműködést is, de egyéb elfoglaltság miatt már nem tudja folytatni velünk a közös munkát. Ezután Oláh Kálmán Jr. lett a zenekar új tagja szopránszaxofonon.

  • IR / Jazz.hu: A kezdő szám olyan energiával indul, ami nem engedi el a hallgatót, Be-Bop szó megfordításával még egy kis játékot vitt bele a szerző, bár ti módosítottatok az eredeti elnevezésen. Ti fiatalok mennyire tudtatok azonosulni a 70-es években készült kompozíciókkal?
  • Egri János Jr.: Nem módosítottunk az elnevezésen, mert eredetileg “Bop-Be” a szám címe, csak a korábbi lemezeken hibás elnevezéssel adták ki (“Bop-Beat”). Ezt a szerző, az albumon közreműködő vendégművész, Tony Lakatostól tudtuk meg. A 70-es években készült kompozíciók abszolút megfelelnek a mai kornak és közel állnak a mi stílusunkhoz. Ezáltal teljes mértékben tudunk azonosulni ezekkel a számokkal, és mindegyiket élvezettel adjuk elő.

 

  • IR / Jazz.hu: Legtöbb szerzemény a Krém 1981-es albumán található, de van kettő, amelyik nem. Az egyik a „Song for my Daughter”, a másik a „Giant Steps”, amiről egyből a híres Coltrane szám (és lemez) ugrott be. Hogyan kötődnek ezek a zeneszerzőhöz?
  • Egri János Jr.: Füsti a lányának írta az “Abigél” című szerzeményét, én pedig a lányomnak írtam a “Song For My Daughter” című kompozíciómat. A két szám között az a hasonlóság, hogy nyolcados a lüktetés és leginkább a hosszú hangok dominálnak a melódiában.
    A néhai zongorista szerzeményei a hard-bop stílusba sorolhatóak, mint John Coltrane “Giant Steps” című közismert kompozíciója is. Mi ezt a híres, nagy tempójú témát balladában játszottuk fel a lemezre, mely az én ötletem volt.

  • Irk Réka / Jazz.hu: A kérdés szerintem egyértelmű, ha megnézzük az eredeti albumot, maradt még azon is két szám, amit nem dolgoztatok fel, és még biztos van más hangzó anyagon is felvétel. Várható folytatás?
  • Egri János Jr.: Szeretnénk majd idővel egy második albumot is rögzíteni, melyen a fennmaradt Füsti-számok és a stílushoz illő saját kompozícióink fognak elhangzani.

 

 

 

 

 

© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005