
Az már-már közhelynek tűnik, hogy a modern magyar jazz-zenét játszók számára az egyik legnagyobb inspirációs forrást Bartók Béla zenei világa, formanyelve és annak hatása az improvizatív zenére jelentette/jelenti. Ennek tanújelét már többévtizede fellelhetjük publikációkban és hangfelvételekben egyaránt. Gondolhatunk itt elsősorban Szabados György tanulmányára, írásaira, zenéire, de a progresszív rock együtteseknél is találkozhattunk vele. Például az Emerson, Lake & Palmer Barbarian kompozíciójára és Török Ádám Mini Együttesére gondolva. Bartók Béla zenei hagyatékának szempontjából érdemes kiemelni, hogy a műveinek szerzői jogi védettsége 2016 januárjában járt le. Ez óriási löketet adott Bartók műveinek nemzetközi átdolgozásaihoz (Chick Corea duettfelvételeit Herbie Hancockkal és Gary Burtonnel, Uri Caine Bartók Project). A hazaiak közül kiemelném a Binder Trió Bartók: Gyermekeknek című albumsorozatát, Binder Károly-Borbély Mihály 7 Duets lemezét, Párniczky Quartet Bartók Electrified című lemezét, a Modern Art Orchestra Bartók albumát. Emellett számos írás foglalkozott Bartók zenéjének a jazzre gyakorolt hatásairól. A tudományos publikációk közül - a teljesség nélkül - Párniczky András „Csak tiszta forrásból” doktori disszertációját és Szabó Dániel Bartók Béla zenéjének továbbélése a jazzben írását emelném ki. Ez a kis bevezető is jól mutatja, hogy Bartók Béla szellemisége a jazzben ma is hangsúlyosan jelen van.
Sárik Péter jazz-zongoraművész és zeneszerző számos hazai és nemzetközi szakmai díj, elismerés birtokosa. Előadóművészként és zeneszerzőként megjelentetett albumai révén méltán tartozik a magyar jazzélet élvonalába.
Most új felállásban debütált Nagykanizsán a Sárik Péter Trió. A trióban Sárik Péter elektromos zongorán, Péter Tamás basszusgitáron és Gálfi Attila dobon játszott. A zenekar X Bartók anyagát mutatta be Nagykanizsán, ami a megjelenése óta komoly nemzetközi sikert aratott világszerte. A koncertet megelőzően a szervezők részéről Halmos Ildikó, a Nagykanizsai Honvéd Kaszinó igazgatója köszöntötte a közönséget, majd Horváth Jácint, Nagykanizsa polgármestere méltatta a város jazzéletét. Aki már volt Sárik Péterék koncertjén, az ismeri a trió előadásainak hangulatát és annak ez a koncert tuti tipp volt. Így nem csoda, hogy a hazai és nemzetközi színpadokon is népszerű együttesnek stabil törzsközönsége van.
Sárik Péter az egyes Bartók-átdolgozások eljátszása előtt humorral átszőtt rövid bevezető szövegeket, történeteket mondott a világhírű zeneszerző darabjairól és életének egyes mozzanatairól. A két részből álló interaktív koncerten végig magasszínvonalú jazz-zenét hallhatott a közönség. A zenekar új tagja, Péter Tamás, nagyon jól beilleszkedett a trióba, és ennek tanúbizonyságát is adta kitűnő játékával és improvizációival. Az est minden pillanata izgalmas és friss hangzással ajándékozta meg a közönséget, és a trió tagjai maradandó élményt nyújtottak a nagyszámú közönségnek. Ebben óriási szerepe volt Sárik Péter zongorajátékának, aki legnehezebb Bartók darabokat is virtuóz módon adaptálta a jazz műfajára, megőrizve a népdalok világának bartóki értelmezését. Gálfi Attila dobos minden manírt nélkülöző pontos és szellemes játéka pedig jól harmonizált Sárik Péter játékával.
A koncert végét követő ráadásszámok után a közönség vastapssal köszönte meg a zenészeknek a varázslatos előadást. A Sárik Péter Trió X Bartók című albumának bemutatója ismét bebizonyította, hogy a jazz-zene határok nélküli művészet – egyesíti a múltat és a jelent, a tradíciót és az újító szellemet. Vérbeli tabudöntögető koncert volt, olyan amire sokáig emlékezni fogunk.
A közönség és a zenészek között kialakult közvetlen kapcsolat, amit a Bartók-művek és a jazz adtak, mind hozzájárultak ahhoz, hogy a koncert végén mindenki egy különleges, felejthetetlen élménnyel távozhatott. Köszönet illeti a Sárik Péter Trió tagjait a csodálatos kamarazenei előadásért, valamint a szervezők részéről Halmos Ildikó igazgatót és Domján Attilát a JazZeneklub egyik vezetőjét.
Nagykanizsa, Honvéd Kaszinó, 2025. március 26.
Fotó: Halász Gyula