fbpx

Péch Lóránt Trió feat. Balogh Máté koncert az Opusban

2025. július 01.

Már éppen egy éve annak, hogy a Péch Lóránt triónak az Opusban lezajlott bemutatkozó koncertjéről beszámoltunk honlapunkon. Most ismét meghívást kaptunk és már előzetesen is megtudtuk, hogy az ifjú jazzmuzsikusokból álló trió ezúttal egy még tőlük is fiatalabb altszaxofonos, Balogh Máté csatlakozásával lép a pódiumra. Nos, ez a kvartett bűvölte el a lelkes közönséget a minap.

Péch Lóránt Quartet

Nem hiába mondja főszerkesztőnk, hogy figyeljünk oda a fiatal jazz-generáció kiválóságaira, mert minden olyan fellépésen, amikor a húszas éveikben járó muzsikusok játszanak nem győzök csodálkozni elképesztő felkészültségük és kreativitásuk láttán vagy még inkább hallatán. (Mit húszasok: kiderült, hogy például Máté mindössze 19 éves.) Nem volt ez másképpen (már ami a zenészek tudását illeti) ezen a koncerten sem, jóllehet már a tavalyi debütálás alkalmával is megmutatták „oroszlánkörmeiket”. De az egy év elteltével tapasztalt fejlődésük igazi meglepetés számomra.

Péch Lóránt Quartet

Lóránt az idén fejezte be a LFZE Jazz Tanszékét, diplomakoncertjén olyan szextett formációval játszott, amelyben a trió három fúvóssal kiegészülve szerepelt (altszaxofon: Balogh Máté, tenor: Nagy-Czirok Csaba és bariton: Gergely Edvárd). További érdekesség, hogy zeneszerzés szakon végzett, így aztán nem véletlen, hogy már korábban is olyan saját szerzeményekkel kápráztatott el minket, ami még a jóval érettebb muzsikusoknak is dicséretére válna.

Manapság szinte elvárás a „márkásabb” hangszeresek esetében, hogy saját szerzeményekkel lépjenek pódiumra, ami bizony sokszor csalódást okoz, hiszen nem minden – még olyan kiváló – zenész sem avatott komponista is egy személyben. Viszont Lóránt istenáldotta tehetség, aki komponistaként is sokat igérő. Nem mondta, de mivel mindössze két Wayne Shorter szám képviselte a „hozott anyagot” bizonyára példaképei sorában fontos helye van Shorternek, aki koncertjein és lemezein szinte csak saját szerzeményeit adta elő. Az már csak „hab a tortán”, hogy Lóránt hangszerelőként is kiváló.

Péch Lóránt Quartet

Számos alkalommal leszögeztem már, hogy milyen nehéz a zenéről írni. Aki ott volt ezen a koncerten, az átélte az előttünk megszülető csodát, aki pedig nem volt jelen, az nem tudja mihez viszonyítani a fiatal, pályakezdő muzsikusok briliáns játékát. Lóránt szólói jól illusztrálták azt a belső tüzet, ami visszafogottnak tűnő játékmódja mögött lobog. (Nem véletlenül Oláh Kálmán tanítványa és Bill Evans rajongója.) Energikusan lírai zongorajátékában a jazz spontaneitása a zenei struktúrák tiszteletével párosul. Kompozíciói jól felépített innovatív darabok, amelyek a klasszikus zenében való jártasságot, valamint Bill Evans és Keith Jarrett hatását tükrözik.

A koncert az „It's Called Swing” c. lendületes darabbal indult, amely megteremtette a jazzes hangulatot, a másodikként előadott „October” új szerzemény volt, ami nem szerepelt a tavalyi koncerten. Hosszú altszaxofon szóló és briliáns zongorajáték varázsolta el a hallgatóságot. A „Formication” Lóránt egyik „patinás” szerzeménye, ebben a kolosszális bőgőszóló váltott ki óriási sikert. Lóránt legkiemelkedőbb szólóit viszont a „Light with the Right Hallway”-ben és az első félidőt záró „Yes or No” c. Shorter darabban nyújtotta. Elmondhatjuk, hogy a koncert előrehaladtával egyre forróbb hangulat alakult ki és egyre parádésabb játéknak lehettünk szem- és fültanúi.

Péch Lóránt Quartet

Péch Lóránt Quartet

A második szett Lóránt csodaszép „Subconscious” c. darabjával indult, amelyet csak a zongorista és a bőgős adott elő (utóbbi vonózott is). Ezt követően két ballada következett: a „Fishbone” a halevés veszélyeire utalt, az „Öhm” címet sem kellett komolyan venni. (Lóránt elmondta, hogy a címek nem feltétlenül valami „magvas” mondanivalóra utalnak.) Viszont mindkét számra jellemző volt a remek szólók sorozata, olyannyira, hogy még egy hatásos dobszólót is hallhattunk. 

Péch Lóránt Quartet

A vastaps hozta ráadásban (Shorter Black Nile c. száma) elképesztő kiállást (zenei párbeszédet) mutatott be a szaxofonos és a dobos. Óriási ovációval végződött a koncert, amely szemlátomást igazi flow élményt jelentett a zenészeknek és a közönségnek egyaránt. Az ifjú muzsikusok pózolás nélkül, természetes egyszerűséggel fogadták a megérdemelt sikert és ünneplést.

Péch Lóránt Quartet

Összefoglalva: vajon mi a titka annak, hogy ez a négy fiatalember egyéni hangzásvilágot tudott létrehozni? Abban látom, hogy – miközben mindegyikük szuverén egyéniség – tudásukat alárendelik ez együtt muzsikálás igényének és a játék örömének.
Külön kell szólni a vendégművészről, Balogh Mátéról, a „szemtelenül” fiatal altszaxofonosról, aki – amikor mesteréről érdeklődtem – mosolyogva azt válaszolta, hogy Cannonball Adderley. Elképesztő virtuozitással játszott, egyik-másik számban szinte eksztatikusan. Jó látni ilyen muzsikust, aki szinte szárnyalt az egész produkció folyamán. Káprázatos, szinte a szaxofonjáték határait feszegető, merész érzelmi kitöréseket sem nélkülöző szólói nem mindennapi élményt jelentettek egy magamfajta veterán „hivatásos jazzrajongó” számára sem.

Emlékezetes este volt, az az ihletett állapot, amikor a muzsikusok és a közönség azonos hullámhosszon van. Négy ifjú hangszeres „trónkövetelő” mutatta meg, hogy a műfaj – minden ellenkező véleménnyel szemben – él és virul. És tudom, hogy a „hosszú forró nyár” nem feltétlenül kedvez a zárt térben sorra kerülő jazzkoncerteknek, mégis biztos vagyok abban, hogy a légkondicionált klubok rendezvényeit nyáron sem szabad kihagyni!

Péch Lóránt Quartet

A koncert programja:

I. félidő

  • 1.)  It's Called Swing
  • 2.)  October
  • 3.)  Formication
  • 4.)  Light from the Bright Hallway) 
  • 5.)  Yes or No  (Wayne Shorter)    (a Juju c, Blue Note albumról)

II. félidő

  • 1.)  Subconscious
  • 2.)  Fishbone
  • 3.)  Öhm
  • 4.)  Gettin' to Know Me

ráadás:  Black Nile  (Wayne Shorter)    (a Night Dreamer c. Blue Note albumról)

minden szám szerzője Péch Lóránt (kivéve a jelzett darabok)

 

Közreműködtek:

Péch Lóránt   zongora
Suke Sándor  nagybőgő
Fazekas Tamás  dobok

vendég: Balogh Máté   altszaxofon

 

Opus Jazz Club, 2025. június 19.

Fotók: Csíkos Gábor (köszönjük a remek fotókat!)

 

 

 

 

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
6
7
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005