fbpx

Podcast sorozat / (Hogyan) hallgatjuk Kenny G-t? A pop-jazz helye a kanonizációban

Manapság a jazztartalmakat közvetítő, legnagyobb elérésű médiumok többek között Nubya Garcia, Robert Glasper és Kamasi Washington nevétől hangosak. Újra és újra felmerül, hogy a jazz és a pop közös metszetében – feltéve, hogy két külön halmazról beszélhetünk – milyen mozgások történnek, a szinte folyamatos kölcsönhatást milyen tényezők és erők befolyásolják. Az ebben a témakörben zajló vitákat felélesztette a Listening to Kenny G című, 2021-ben bemutatott dokumentumfilm, amelyet Penny Lane rendezett az HBO számára (https://www.imdb.com/title/tt15174040/).

 

            A lemezeladásban (újabban letöltésekben) világcsúcsokat döntögető Kenny G, a smooth jazz ikonikus sztárja megosztja a jazzkedvelőket: a legritkábban maradnak közömbösek vele szemben, a kiátkozással  (például Pat Metheny részéről) szemben ott van a 75 millió eladott hanghordozó, a szinte utolérhetetlen népszerűség, a szüntelenül utánzott stílusteremtő sztár kultusza. Izgalmasan állítja szembe egymással a két oldal érveit a dokumentumfilm. Nagy visszhangja volt a jazztáborban, ahol nem örült mindenki neki maradéktalanul, hiszen nekik is tükröt tart, ahogy az öntetszelgéstől és önismétléstől sem mentes híres szaxofonosnak.
            A Jazztanulmányi Kutatócsoport idén folytatódó podcast sorozatának átfogó nagy témája a kanonizáció. A 2022 tavaszán rögzített felvételen a fenti kérdéskört először egy rövid elméleti és műfajtörténeti áttekintéssel kezdjük felfejteni, de csak a hatvanas évek végéig visszanézve. A dokumentumfilmben is megszólaltatott  Chris Washburne, bár nem oly hévvel, mint Pat Metheny, egyértelműen kizárta a jazz kánonból a smooth jazzt és legsikeresebb képviselőjét, ám a fenti dokumentumfilm, hasonlóan egy-két további próbálkozáshoz, mintha ennek a kizárásnak az érvénytelenítésére tennének kísérletet. Külön kitérünk arra, hogy alkalmazható-e például Kenny G zenéjére a mi jó öreg giccs-fogalmunk. Mindenesetre felvetődik a kérdés, hogy az általában a feketékhez kötődő soul gyökerei, jelentős képviselői felől hogyan értelmezzük a jazz kommercializálásának ezt a vonalát: kisajátítás vagy beemelés?
            A kerekasztal-beszélgetés résztvevői a megszólalás sorrendjében Zipernovszky Kornél, Karap Zoltán és Wagner Sára. A felvétel kb. nyolcvan perces. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
1
15
16
24
25
26
31
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005