fbpx

Kezdésként két Grammy - Samara Joy portré

2023. február 10.

A tudomány területén évekig tartó kutatások és eredeti publikációk sora kell hozzá, hogy ismert és elismert legyen valaki. A csillagászok között néha a véletlen szerencse is elég, jókor kell jó felé nézni. A jazz égboltjára ma két dolog repíthet valakit rövid idő alatt: az istenáldotta tehetség, meg a közösségi média. Ha mindkettő adott, akkor bukkanhat fel úgy valaki a jazz planétán, mint Samara Joy, átvéve 23 évesen két Grammy-t, ahogy ő tette Los Angelesben február 5-én.

Sikere egy portrét bőven megér, hiszen egyszerre elnyerni az év fiatal előadója címet és legjobbnak lenni a Jazz Vokál album kategóriában csak szökőévente sikerül valakinek. Vagy még akkor sem. Akinek van füle hozzá, tudja, Samara Joy nem a jövő, ő a jelen. Ha nem egy csinos, fiatal nőről lenne szó, azt írtam volna, rárúgta az ajtót az egybegyűltekre. Így válasszuk azt az elegáns formát, hogy besétált a bálterembe, mint a mesékben, és attól kezdve mindenki róla beszélt. De mi köze lehet egy elképesztő villámkarriernek a közösségi médiához?

Ajánlok három felvételt a youtube-on, aki megnézi, azonnal érteni fogja. 

Az elsőn Pasquale Grasso gitáros triójával lép fel, akikkel bemutatkozó lemezét rögzítette (Samara Joy, 2021):

2021:

A másodikon egy elképesztő koncert látható. Összeeresztették a jelenkor két zseniális és eredeti tehetségét, akik tökéletesen értik, hogy kell a közösségi médiát használni, hogy meggyőzzék az embereket, a modern trendek és a jazztörténet tradíciók nem zárják ki egymást (Veronai koncert Emmet Cohennel):

2022: 

A harmadikon pedig elmondja megilletődött és aranyos köszönőbeszédét a két Grammy átvételekor:

2023:

Samara Joy McLendon bronxi, ma Washington Heightsben él (tévedés ne essék, ez Manhattan északi régiója). Apai ágon neves gospel énekesek és prédikátorok, a Savettes nevű ismert kórus tagjai, Elder Goldwire és Ruth McLendon találhatók a felmenők között. Otthon a szülei által kedvelt régivágású R&B-t hallgatta, Marvin Gaye és Aretha Franklin, Stevie Wonder és Chaka Khan szólt. Színpadra középiskolás musicalekben állt először. Énekelt a templomban, ahol apja, Antonio McLendon is gyakran fellépett. Közben pedig baráti körben megkísértette a jazz, ha volt rá ideje. De akinek négy oktávnyi hangterjedelmet adott az ég, annak már csak jó mesterekre és szorgalomra van szüksége. Hisz benne, hogy az égiek csak a szorgalmasok sorsát egyengetik. Isteni like csak annak jár, aki hasznosítja képességeit, jó szemmel választja ki azokat, akik segíthetik az útján. Ő biztos kézzel talált rájuk, hiszen 2019-ben a New York-i Állami Egyetem hallgatójaként megnyerte a Sarah Vaughan Nemzetközi Jazz Énekversenyt. „Nagyapám csalódott, mert szerinte az éneklés a gyülekezethez tartozik”. Az előadott Duke Ellington kompozíciót „Take Love”-ot és Ella Fitzgerald „Easy”-jét hallva megszólalt a szakma is, elsőként Anita Baker és Chaka Khan fejezte ki csodálatát, a versenyen őt értékelő bőgős és zeneszerző, bizonyos Christian McBride szerint pedig csak egy dolga van: „Maradjon ilyen, mint most. Lenyűgöző, hogy úgy énekel, mint a régi nagyok”.

Az ő generációja (1999. november 11-én született) már beleszületett a közösségi médiába. Nem ízlelgette, nem méregette bizalmatlanul, az életének egyik dimenziójaként használta. Jamie Krents, a Verve Records elnöke is itt fedezte fel. „Ő egy átlagos huszonéves, aki történetesen világklasszis énekesnő.” Az első lemeze pont ezt a természetes pozitivitást és vidámságot közvetítette, altjának tónusa, briliáns vibrátói a Fitzgeralddal való összevetésére csábítanak, de most álljunk ellent ennek a kísértésnek. A második lemez (Linger Awhile, 2022) azt is világossá tette, hogy a nagyok közül nem véletlenül tanulmányozta azokat - Sarah Vaughan, Carmen McRae és Betty Carter, akik az ő kifejezésével „operikusan” tudtak énekelni, nyoma sincs náluk soha erőfeszítésnek. Erre a könnyedségre vágyott. Számára ugyanakkor Charlie Parker, Fitzgerald, Duke Ellington zenéi nem a múzeumok poros polcain találhatók, élnek, elevenek és izgalmasok. Csak úgy kell eljátszani őket. „Megérdemlik, hogy megmutassuk az embereknek, hogy beszéljünk róluk”. Ezért volt sorsszerű a találkozása Emmet Cohennel is, akivel azonos a hitvallásuk. Ők már a Z-generációval érkeztek, beleszülettek a közösségi média világába. Több százezres követő táboruk van az Instagramon vagy a TikTokon, nézik a youtube-videóikat, ezért élő fellépéseikre egy olyan fiatal generáció is jár, akiket eddig alig lehetett látni jazzkoncerten. A Samara Joy feeling sajátossága egyetlen mondattal érzékeltethető, amit egy lelkész osztott meg az instán: „Ha szereted Jézust, dudálj; ha találkozni szeretnél vele, sms-ezz vezetés közben.” Joy még nyilván hozzátenné: énekelj, muzsikálj és hallgass sok zenét.

Február végén minimum Stockholmba vagy Rotterdamba kell utazni annak, aki élőben szeretné őt meghallgatni. Márciusban Londont vagy Vincennes-t kell becéloznia. De reméljük, hamarosan fellép nálunk is, elvégre 23 évesen két Grammy-t senki nem nyer véletlenül.

 

Kapcsolódó cikk: Grammy-díjasok 2023-ban – Wayne Shorter, Samara Joy, Vince Mendoza

Samara Joy – Linger Awhile / Az élet nem áll meg: az új generáció helyet kér

 

 

Fotó: YT

 

 

 

© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005