Így vált egy pillanat alatt a Harcsa-Gyémánt jazztandem fellépése búcsúkoncertté. Nem számítottunk rá, de a Rómer Jazzkub utolsó tárlatvezetésének résztvevői lettünk Győrben szerda este. De legalább emlékezetesre sikerült. Harcsa Veronika évek óta az egyik legbátrabb kísérletező a mai magyar zenei életben. Meg a legkreatívabb is, ha a társművészetekkel való együttműködése projektjeit figyeljük. A Művészetek Völgyében neki hagyományosan népszerű külön udvara van. Hozzá fordult a fiatal muzsikus, aki Debussy átiratokban gondolkodott sosem volt hangzásvilággal, mert biztos lehetett benne, hogy egy unikális lemez lesz az eredmény. És kit kért fel a Magyar Zene Háza egyik tematikus hétvégéje házigazdájának?
Harcsa Veronika Győrben is visszatérő vendég, remek koncertjeire emlékezhetünk a zsinagógában, a Múzeumok Éjszakáján, meg persze a Rómerben is. A „Harcsa fogta közönség” effektus szerdán is remekül működött. A speciális tandem még évekig eljárhat „gyémánt tengelyén”, mert úgy lenyomni egy csaknem két órás koncertet egy énekhangra és gitárra támaszkodva, hogy egy pillanatig nem unatkozunk, egyetlen megismételt ötlet nincs - ez a bravúr kategória. Persze egy lenyűgözően képzett hangról, és bravúros előadási technikáról és eredeti gitárjátékról beszélünk.
A páros stílszerűen a pályafutása keresztmetszetét prezentálta a tárlatvezetésen. A Lifeloverről a „Lacs”-ot vagy a Gyémánt jegyezte „San Francisco”-t hallgatva jutott eszembe, hogy óva kell intenem minden kezdő énekesnőt, hogy egyből ezzel a műsorral próbálkozzon. Beleértve a „Drive Into The Sun”-t és a „Shapeshifter”-t is. Ehhez a performance-hoz jól passzolt az énekesnő stílusos fellépő ruhája is szomszédom szerint. Ezt a képek majd segítenek eldönteni a nálam ehhez jobban értőknek.
A másik blokk a Lámpafény lemezről lett válogatva. Megzenésített versek, valójában mai dalok izgalmas zenei interpretációban. A vers csak kiindulópont, hogy aztán kitörjön a vulkán, kezdődjön a performance, elszabaduljanak az érzelmek. Szabad ötletek jegyzéke dalban elbeszélve, szürreális víziók, asszociációk Weöres Kihajolni veszélyes, József Attila: Ülni, állni, ölni, halni és a Műterem, Nemes Nagy Ágnes: Szobrokat vittem és Babits Nyár című versére.
A ráadásként pedig a tárlatvezetés végén jött a búcsúajándék a Beatles kongeniális „All together”-e. Ha végleg bezárnak egy tárlatot, így kell emlékezetessé tenni.
Győr, Rómer Jazzklub, 2022. január 26.
Fotó: Gyarmati Balázs