
Montgomery egyik legkiemelkedőbb lemeze, a „Smokin' at the Half Note” c. LP 1965-ben készült. Ebben az időben az üstökösként feltűnt gitáros a Wynton Kelly trió kíséretével koncertezett és készített felvételeket. A trió sem akárkikből állt: Miles Davis korábbi ritmusszekciója volt, amelyben Kelly zongorázott, Paul Chambers bőgőzött és Jimmie Cobb dobolt. A Half Note New York művésznegyedében, a Greenwich Village-ben az egyik legnépszerűbb jazzklub volt, számos „élő” lemezfelvétel színhelye. Az „LP-korszak” technikai korlátai miatt, a cím ellenére, csak az egyik lemezoldal volt élő felvétel két hosszú számmal, a másik oldal három száma pedig stúdióban készült. Nos, ez az LP hangzott el a koncert első felében. A CD-korszak lehetővé tette, hogy a Half Note-ban rögzített további hat szám is közkinccsé váljon, ezt hallhattuk a koncert második részében.
A száz éve született Montgomery-ről tudni kell, hogy a naivitás és a zsenialitás határmezsgyéjén mozgott. Ő aztán igazi autodidakta volt, mert miközben nem tudott kottát olvasni és semmilyen intézményes oktatásban sem részesült, két testvérével sikerült betörnie a jazzvilág felső köreibe, ahol aztán rövid, de fényes szólókarriert futott be. Sikereinek csúcsán váratlanul szívinfarktusban halt meg 1968-ban, mindössze 43 éves volt. A modern jazzgitár-játékot elindító Charlie Christian után ő volt az első igazi innovátor. Egyfelől az uniszónó oktávjaival, másfelől a pengető helyett hüvelykujjával történő játékmódjával kápráztatta el mind a szakmát, mind pedig a rajongókat. Ez a meleg, bársonyos hangzás sok hívet szerzett a műfajnak világszerte.
A koncert során mind a tizenegy szám elhangzott, a repertoár pedig a műfaj legélvezetesebb darabjait sorakoztatta fel. Ezúttal még a Nagy Amerikai Daloskönyv darabjai sem a mindenki által játszott dalok voltak, nem is beszélve egy-egy Miles Davis és John Coltrane szerzeményről. Érdekes, hogy Montgomerynek csak egy szerzeménye került a lemezre (és így a koncert anyagába), a rendkívül népszerű „Four on Six”.
De kik is vettek részt a lemez hiteles felidézésében? A hazai jazzgitárosokban nemigen szűkölködik, de a húrok egyik legkiemelkedőbb bűvölője: Komjáti Áron. Még jó, hogy pl. a Balázs Elemér Groupban módja van megmutatni sokoldalú tudását, mert a MAO big bandben – értelemszerűen – nincs olyan széleskörű bemutatkozási lehetősége, mint ami pl. ezúttal adódott. Csak futólag emlékeztetném olvasóimat arra, hogy már volt több olyan koncert is ebben a sorozatban, ahol élvezhettük Áron remek, fülbemászó hangzásvilágát, amely a legiskolázottabb technikai tudással és a sokat emlegetett „jazz feelinggel” párosul. Nem is tudom, hogy melyik számot emeljem ki, talán a „Portrait of Jennie”-t említeném, amiben a gitáré volt a főszerep, olyannyira, hogy a többi hangszer csak kísérőszerepet játszott. (Saját használatra lehetett volna „Portrait of Áron” a szám címe.)
Mint minden legendás album felidézésén, most is a MAO ritmusszekciója kísérte a „főszereplőt”, azaz Cseke Gábor zongorázott, Barcza Horváth József bőgőzött és Csízi László dobolt. Ők azok, akik minden koncertet végigrobotolnak, de ezt élvezettel teszik. Gábor briliáns szólói szemlátomást még a partnerek elismerését is kivívják. Ezen az estén Józsinak is számos figyelemreméltó bőgőszólója volt. Laci – mint mindig – „csak” szenzitíven kísért, csodásan négyezett, meg a záró „Impressions”-ban produkált egy hatalmas szólót.
Végül, de nem utolsósorban köszönet illeti a remek hangzás avatott mesterét, Dóczi Bencét.
Nem szívesen teszem szóvá, hogy a közönség egyes operatőri ambíciókkal megáldott képviselői szinte végig „forgatják” az egész koncertet, mint tette ezt a mellettem ülő, trikóra vetkőzött fiatalember. Csak helyeselni tudom a Müpa gyakorlatát, ahol kerek perec megtiltják a kép- és hangfelvételek készítését. Túl a dolog jogi- és egyéb vonatkozásain, sajnos az éppen aktuális civilizációnkban még nem alakult ki az új ketyerék kulturált használatának gyakorlata (ha egyáltalán ki fog alakulni). Jómagam – eléggé el nem ítélhető módon – megpróbálok odafigyelni az orrom előtt születő művészetre, „jazzrajongó” felebarátaim pedig vagy táplálkoznak, vagy okostelefonjukat gyötrik, és persze megörökítik a zenei élményeiket. Kíváncsi lennék, hogy közülük hányan ismerték Wes Montgomery nevét, amikor betévedtek a klubba, de arra is, hogy mikor nézik meg „profinak” vélt felvételeiket?
Mégis, dacára minden kellemetlenségnek, a koncertek látogatására biztatom olvasóimat, mint tették ezt pontosan 60 éve is a Half Note vendégei, mert a jelenlétünkben születő jazzélményt semmi sem múlja felül!
A koncert műsora:
I. félidő
- No Blues (Miles Davis)
- If You Could See Me Now (Tadd Dameron – Carl Sigman)
- Unit 7 (Sam Jones)
- What's New? (Bob Haggart – Johnny Burke)
- Four on Six (Wes Montgomery)
II. félidő
- Willow Weep for Me (Ann Ronell)
- Portrait of Jennie (Russell Robinson – Gordon Burdge)
- Surrey with the Fringe on Top (Richard Rodgers – Oscar Hammerstein II)
- Oh, You Crazy Moon (Jimmy Van Heusen – Johnny Burke)
- Impressions (John Coltrane)
- Ráadás: Misty (Erroll Garner – Johnny Burke)
Közreműködtek:
Komjáti Áron gitár
Cseke Gábor zongora
Barcza-Horváth József nagybőgő
Csízi László dobok
Opus Jazz Club, 2025. március 11.
Fotó: Csíkos Gábor (köszönjük a remek fotókat!)
Jazzponthu Kulturális Alapítvány (adószám: 19345684-1-43)
Pontos leírást ITT talál.