Januárban még ahogy előző években szokott lenni, fantasztikus koncertekkel és vizsgákkal kezdődött az év. Először a Bartók Konzi, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatói mutatták be tudásukat. Ekkor még nem gondoltunk arra, hogy ebben az évben és 2021-ben mi vár ránk. Februárban már kaptuk a híreket a vírusról, de távolinak tűnt, nem hittük, hogy elér Európába. Abban a hónapban még a versenyeket és koncerteket is teltházzal rendezték. A Müpa Jazz Showcasen 9 fiatal zenekar mutatkozhatott be, a Magyar Jazz Szövetség versenyén pedig 6 ifjú zenésznek drukkolhattunk. Március elején viszont már Olaszországból érkeztek a rossz hírek. Nem gondoltuk, hogy ebben az évben külföldi jazz sztárokat a Get Closer JazzFeszten láthatunk utoljára. Március 13-án még volt pár koncert a Budapest Jazz Clubban, az iF Jazz kávézóban és a Márványteremben, de ezeken már alig volt közönség. Március 16-tól pedig bezárt az ország. Először Oláh Krisztián és Mogyoró Kornél ébredt, akik élő koncertekkel próbálták a rajongóikat szórakoztatni, amiben a Facebook nem igazán segített, hiszen a sávszélességet felére csökkentették a terhelés hirtelen növekedése miatt. Mégis ez az egy lehetőség maradt, ahol a jazz-zenészek elérhették közönségüket. Németh Ferenc azóta is dobórákat tart, többen home-videókat készítenek, a Harmónia Jazzműhely pedig áprilisban elindította a hetente jelentkező élő közvetítéseit Tálas Áronnal.
Több díjat is kaptak ezalatt az időszak alatt jazz-zenészek, mint az MJSZ Pernye András, Gonda János és Szabó Gábor-díját, a Fonogram díjat, Artisjus díjat és az idén Máté Péter-díjat is. Külföldiek közül az Independent Music Awards-ot és a latin Grammy-díjat említhetjük.
Írtunk frissen megjelent hanglemezekről is, és az idén megjelent magyar albumokat is ajánljuk, hallgassák őket és vegyék meg a zenészektől vagy online áruházakban!
Idén 4 jazzel (is) foglalkozó könyv jelent meg.
Folytatódtak értékes sorozataink, A jazz történetének gyöngyszemei és a Jazztörténeti felvételek, valamint a legsikeresebb Ki mit hallgat sorozat.
Márciusig 26 koncertbeszámoló készült. Majd a két és fél hónapos elzárás után elsőként az iF Jazz kávézó nyílt meg június elején, őt követte a BJC, végül július elején az Opus is kinyitott. Önfeledten azonban nem örülhettünk, mert kevesen érezték biztonságosnak a beltérben tartózkodást, ráadásul a nyári szezon nem kedvez a budapesti kluboknak. A fesztiválok sorban maradtak el, mondták le őket, talán 5 jazzfesztivált tudtak megtartani 2020-ban. Pont, amikor beindultak volna újra a klubok, a közönség is merészebb lett, ismét elkezdett nőni a betegek száma. Az utolsó versenyt november 6-án, az utolsó koncerteket november 10-én tartották, de addigra már megcsappant a nézők száma, majd bevezették az éjszakai korlátozást, bezárattak minden éttermet. Az első online koncertre november 13-án került sor, Karosi Júlia Quartet lépett fel a BJC-ben a Harmónia Jazzműhely szervezésében. Ekkor derült ki, hogy egyedül a Budapest Jazz Club fejlesztett olyan rendszert, ami lehetővé tette kiváló minőségű koncertek közvetítését.
Közben az állam is próbált segíteni a zenészeken támogatásokkal. Több koncert is megvalósult a Köszönjük Magyarország programmal, a Hangfoglaló pályázatai segítségével, és reméljük, a raktárkoncertek elérnek tavaszra a jazz-zenekarokhoz is.
Várjuk a jövő évet bizakodva, hátha nyárra már újra élő koncerteken vehetünk részt a klubokban, fesztiválokon.
Végül pedig, hadd térjek ki a MagyarJazz szerkesztői gárdájára is, akik rááldozzák szabadidejüket a jazz népszerűsítésére, akik még az utolsó percekben is koncertekre mentek a lezárások előtt, hogy írjanak a zseniális zenészekről. Sok esetben saját pénzükből kellett megvenni a jegyet, az utazásról, lemezekről nem is beszélve, de mindezt szívesen teszik a jazz-zene szeretete miatt. Nagy köszönet nekik, hogy mindig naprakész tartalmakkal szolgálnak az olvasóknak.
Kedves olvasóinknak boldog új évet kívánunk sok-sok jazz-zenével és jó egészséget a jövő évre is!
BÚÉK!