fbpx

Egy héttel a Bartók konzi  félévi vizsgakoncertjei után az egyetemisták következtek, hogy bemutassák tudásukat. Örömmel láttam, hogy az előző hétről sok ismerős arc volt jelen a koncerteken.

A tavaszi szél állítólag vizet áraszt, de ha ráadásul kelet felől fúj, akkor az utóbbi időben a tapasztalatok szerint Japántól Izraelig tehetségek sorát repíti a jazzvilág színpadára. A trend legalább olyan dominánsan érzékelhető, mint mikor a múlt század első felében Dél-Amerika rúgta be az ajtót, és sok mindent átírt egy kicsit, mára megkerülhetetlen markáns tényezővé vált. Most Szingapúrban keltezett album érkezett, amiből megérthetjük, milyen energiák mozgatják az ázsiai áramlatot. Ráadásul a lemeznek egy fontos magyar vonatkozása is van.

Új sorozatot indítunk el 2023-ban. A klubokba, fesztiválokra járó jazzt kedvelő közönség a zenészekről csak-csak tud informálódni a világhálón keresztül, de azokról a hangszerekről semmit nem tudunk általában, amin játszanak a muzsikusok. Most itt az alkalom, hogy a jazz-zenészek – minket csak ők érdekelnek – mesélhessenek egy kicsit arról a tárgyról, amivel talán egész életükben több időt töltöttek, mint embertársaikkal. Miért fontos számukra, mit kell tudni róla, mi a kiválasztás alapja. Kérésemre közérthetően, valóban nem a zenész a zenésznek, hanem a zenész a közönségének mondja el a legfontosabbakat a hangszeréről.

A basszusgitáros Usztics Dániel a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének hallgatója. A Harmónia Jazzműhely Csillagvizsgáló sorozatában lépett fel két másik társával 2022. december 5-én.

Azok számára, akik figyelemmel kísérték az amerikai jazzszíntér történéseit, már annakidején is tudott volt, hogy az 1965-ös év vége felé a klasszikus Coltrane Quartet két fontos muzsikusa, a zongorista McCoy Tyner és a dobos Elvin Jones kilépett az együttesből, mert nem tudták elfogadni a Mesternek a szabad játékmód felé irányuló feltétlen elkötelezettségét. Sajnos a zseniális szaxofonosnak már csak másfél éve maradt: 1967. július 17-én elhunyt.

Január 15-én, vasárnap 19 órától ismét Jazzpresszó a Vigyázó Sándor Művelődési Központban (XVII. kerület). Az idei évad első fellépője Vörös László – Red Stones feat. Strausz Eszter formációja, amelyre szeretettel várják az érdeklődőket.

A HARMÓNIA JAZZMŰHELY a Budapest Jazz Clubban január 13-án, PÉNTEKEN 20:00 órai kezdettel bemutatja: Orbay Lilla Standards

Nem könnyű megtalálni a hazai jazzélet szereplőinek lemezeit. A Jazz.hu megpróbálja összegyűjteni az egyik legnagyobb zenemegosztón megtalálható összes olyan jazzlemezt, amiben legalább egy magyar közreműködő szerepel 2022. november 15. és 2023 novembere között.

A kétnapos vizsga keddi napján is 9 zenekar lépett fel a Budapest Jazz Clubban.  A Bartók Konzi, azaz teljes nevén a LFZE Bartók Béla Zeneművészeti és Hangszerészképző Gyakorló Szakgimnázium diákjai igazán kitettek magukért a második napon is. A félévi vizsgakoncerten a leendő jazz-zenészek olyan telt ház előtt játszottak, mint amilyen a ’Világsztárok a BJC-ben’ koncerteken szokott lenni. Az egy sor asztalt kivették, és a helyére két sor széket raktak be, hogy elférjenek az érdeklődők, de még így is álltak az ajtóknál.

A hagyományokat folytatva, idén is a szilveszter utáni első adandó hétvégén ünnepelte születésnapját a BJC. Ezek a januári szombatok évről-évre piros betűs ünnepnek számítanak minden zenésznek és jazzrajongónak. A 2007-ben a Múzeum utcai Hadik-palotában nyitott, 2012 őszétől a Hollán Ernő utcába, az egykori Duna mozi helyére költözött Budapest Jazz Club a főváros kulturális életének fontos része lett. A másfél évtized alatt a BJC mozaikszó három betűje fogalommá vált, a kezdetektől a mai napig meghatározó szerepet játszva a hazai jazzéletben. Sok egykor népszerű, nagy reményekkel elindult klub feleennyi időt sem élt túl, a jelenleg működőek között a múlt szombaton fennállásának 15. évfordulóját ünnepelő BJC a valaha volt leghosszabb ideje aktív, legrégebbi jazzklub Budapesten.

Idén is a Budapest Jazz Club ad helyet a Bartók Konzi félévi vizsgakoncertjeinek, talán egy kicsit előbb, mint eddig. A full house tulajdonképpen adott minden évben, mivel a szülők is kíváncsiak gyermekeik előadására, de mellettem külföldiek ültek, akik csak betévedtek és ott ragadtak a jó koncertek hallatán.

Az 1998-ban alakult győri zenekar idén ünnepli negyedszázados fennállását. Az interjúból kiderül, hogyan motiválta egy volt tanítvány a győri zenekar megalapítását. Van-e hasonlóság egy big band és egy kórus vezetése között? Az is szóba kerül, a karrierépítésben lehet-e szerepe annak, ha egy karmester szeret táncolni? Csorba Jánossal a zenekar alapító karmesterével Iván Csaba beszélgetett.

Egri János, a legendás nagybőgős huszonéves fiával és annak barátjával alakította meg új trióját.

Számomra Kézdy Luca (hegedű, elektronika) neve nem hangzott eddig sem idegenül, de – vidékiként – nem kerültem el a zömmel fővárosi koncertjeire.

A soproni jazz-zongoristát, Varga Gábort ritkán halljuk Budapesten és az országban játszani, de november 27-én nagyszabású fellépése volt a tengerentúlon.

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005