Amikor a percemberkék hangoskodnak, akkor a Makám színvonalas zenéje és folyamatos jelenléte 1984-től komolyabb odafigyelésünkre érdemesít. Az idén lebonyolított koncertsorozatuk egyes állomásain más-más szempontok szerint válogatottak a 40 év zenei terméséből és a megjelent, mintegy 20 albumukból. Csak amiken én is részt vettem: a Várkert Bazár ünnepi koncertjén az énekes darabok – és a 6 énekesnő - köré szerveződött az időutazás, míg az Opus Jazz Club rendezvényén a zenekarvezető, Krulik Zoltán a hangszeres darabok és az Ady-dalok közül szemezgetett. Most ez utóbbiról tudósítok.
Szerencsémre: nekem 1988-óta folyamatos a jelenlétem a zenekar eseményein. Érdekesség még, hogy a Makám elődjeként mintegy 3 évig – 1984-ig! – aktív Makám és Kolinda zenekart élőben ugyan sosem hallottam, de annak egyik előzményeként működő Kolinda két koncertjén is jelen voltam. Lemezeiket begyűjtöttem. Elmondhatom tehát, hogy a zene megismerésén túl az együttes és a zenék történetét is eléggé megismerhettem.
2024. október 25-én a zenekar az alábbi felállásban lépett fel az Opusban: Krulik Zoltán (ének, gitár), Keönch László (dobok, ütőhangszerek), Boros Attila (basszusgitár), Rácz Gabriella (hegedű, ének), Eredics Dávid (klarinét, fuvola, kaval), továbbá a 2. részben Magyar Bori (ének). Vendégként volt jelen már a Makám és Kolinda tagjaként is szereplő, illetve a 40 év alatt olykor zenekari tag: Juhász Endre (oboa).
A két félidővel eljátszott programban 18 szám + 2 ráadás hangzott el, alapvetően etno-folk (világzene) kategóriába tartozóan, bár kortárszenei és repetitív zenei elemek is előfordultak. Továbbá az első félidőben 3 szám erejéig a jazz műfajával is kacérkodó muzsikát hallhattunk. A számoknál a kezdetektől, mintegy 35 év terméséből hallhattunk fejezeteket.
Az I. rész számai:
- Kilences: délszláv kolo, 9/8-os ütemezésben,
- Keleti Pu.: az 1988-as lemez jazzes darabja,
- Hora Tet: repetitív zene határozatlan ritmusrészleggel: akár jazz is lehetne,
- Tükör: etno-pop ballada - kavallal,
- Régi kerengő: keringő, repetitív szerkesztésű, lassú jazzes darab,
- Oszcillátor: repetitív darab oboa-klarinét-gitár szólókkal,
- Indák: funkos repetitív zene a Grencsós-korszakból.
A II. rész dalai Ady Endre verseire:
- Ne lássatok meg
- Az elátkozott vitorla
- Várnak reánk Délen
- A Tenger ákombákoma
- A ló kérdez
- A te melegséged
- Midász király sarja
- Párisban járt az Ősz
- Föl-földobott kő
A ráadások:
- Keselyű: bolgár népköltés, Nagy László fordításában,
- Napének: Krulik Zoltán zenéje és verse; gyönyörű ballada.
Tehát aki ott volt valamelyik eseményen; nem csalatkozott. A számvetések, zenés emlékezések sikeresek lettek: élvezetes produkciókat hallhattunk. S hogy köze van mindennek a jazzhez? Talán nem árt emlékeztetni arra, hogy a 40 év alatt voltak olyan korszakok, melyeknél a jazz műfaja hangsúlyosan is jelenvolt, hiszen – a népzenei alapok mellett – akár etno-jazznek is nevezhető produkciók születtek Grencsó Istvánnal (3 lemezen tagként, egyen vendégként), illetve Baló István és Borlai Gergő vendégjátékaival.
Opus Jazz Club, 2024. november 17.
Fotó: Komáromi Erzsébet Katalin, Krulik Zolán archívum