Elsőként a mindkét – szerkesztőségi és közönség – szavazáson a legjobbnak választott művészeket kérdeztem.
Schreck Ferenc jazzharsonást választották a több, mint 4000 fős közönségszavazáson a legjobbnak a jazzharsonások közül. Schreck Ferenc oszlopos tagja a Budapest Jazz Orchestra harsonakórusának, valamint játszik az Oláh Kálmán Septetjében is. Az év elején elindította Dorogon a Jazz Hole nevű jazzklubot a helyi művelődési házban, ahol május 23-án folytatódnak a koncertek.
Holton TR 181 model
Martin Indiana – Bach Stradivarius model 12
King 3B ventil harsona – King 3B Concert model, kvartventiles
- Milyen márkájúak a hangszereid?
Van 4 db tenor- és egy basszusharsonám. A tenorharsonákhoz Denis Wick Hertage fúvókát használok 6BS, 9BS és ritkán a 12CS-es modellt. A basszusharsonát Schilke 60-as fúvókával használom.
A 4 db tenorharsona:
Martin Indiana
Bach Stradivarius model 12
King 3B Concert model, kvártventiles
King 3B ventil harsona
A basszusharsona: Holton TR 181 modell
- Mióta játszol rajta? Volt az évek alatt kedvenced?
Ezek közül a basszusharsonát használom a legrégebb óta, még 1991-ben vásároltam a jazztanszakos éveim alatt. Akkoriban inkább ezzel játszottam.
A 2000-es évek elején vásároltam a Bach tenorharsonámat, amit nagyon szeretek. Szükségem volt egy kisebb építésű hangszerre a különböző zenei feladatok miatt. A basszusharsona, ahogy a nevében is van egy mélyebb regiszterben használatos, melegebb, testesebb hang megszólaltatására készült. A tenorharsona egy ércesebb, fényesebb hang megszólaltatására alkalmas. A BJO-ban a kezdeti években basszusharsonáztam, de bő 20 éve a lead szólamot játszom a zenekarban, ezért is volt szükségem a kisebb hangszerre. Mindegyikünk keresi a számára ideális hangot, amit a felvételeken hall és ehhez keressük a hangszert, fúvókát és mindenféle kiegészítő eszközt, ami segít a könnyebb játékban és az elképzelt hang megszólaltatásában.
Urbie Green Martin harsonán játszott. Az ő hangja, játéka meghatározó a jazzben. Sikerült nagyon kedvező áron egy Martin harsonához jutnom az eBay-en, aminek az első megszólaltatása katartikus élmény volt számomra. Először a zenekarba beülve mást mutatott, de idővel ott is hozta, amire vágytam. Ez nem az a modell, amit Green is használt, de nagyon megszerettem.
A kvártventiles harsonát Oláh Kálmán zenekarában használom, bár ott megint a basszusharsona kerül többször kézbe, mint Kálmán első szextett formációjában a 90-es évek közepén. Kálmán szereti kihasználni a hangszert elég szélsőségesen, ezért is vásároltam a kvártventiles modellt.
A különböző felvételeket hallgatva, többször előjönnek a ventilharsonás játékosok, Bob Brookmeyer, Rob McConnell, Elliot Mason. Mivel a zenei tanulmányaim elején baritonkürtön kezdtem, nem okoz nagy problémát ennek a hangszernek a kezelése, bár sok év kimaradt, nincs folyamatos használat, nem annyira gördülékeny rajta a játék, de nagyon szeretem ezt is, elsősorban a hangja miatt, de az improvizációnál is. Más utakat, lehetőségeket ad a játékban. Egyébként ezt a hangszert Friedrich Károlytól vettem 2-3 évvel ezelőtt.
Nincs kedvenc a felsoroltak közül, pontosabban mind az. Az adott feladathoz igyekszem kiválasztani mindig a hangszert.
- Miért választottad ezeket a hangszereidet? Számodra mik a legfontosabb tulajdonságai egy hangszernek?
8 évesen kezdtem zenélni édesapám hatására. Ő vadászkürtön játszott a helyi, dorogi bányászzenekarban. Volt egy nagyon jó rezes tanár a zeneiskolában, Bulhardt Vilmos személyében. Nagyon sokat kaptunk tőle mindannyian, akik hozzá jártunk. Nemcsak a zenei instrukciói voltak nagyon jók. Az emberi megnyilvánulásai, cselekedetei is építették a fejlődésünket.
A hangszer kiválasztásánál arra kell törekedni a véleményem szerint, hogy minél könnyedebben tudjuk megszólaltatni, kezelni a hangszert, hogy a zenei feladatokat és a saját zenei ötleteinket magabiztosan, minden különösebb erőfeszítés nélkül tudjuk megvalósítani.
- Mikor cserélsz le egy hangszert másikra? Más zenészek ajánlanak új zeneszerszámot vagy áruházakban nézel körül?
Nem jellemző a hangszercsere. Ezek a professzionális hangszerek nagyon drágák. Igyekszünk vigyázni rá, karbantartani az esetleges sérüléseket javíttatni. A különböző zenei feladatok miatt, lehet, hogy az ember keres új hangszert. Ha valamibe belefut az ember a kollegák által és nagyon beleszeret, akkor lehet, hogy cserél vagy bővíti a hangszerparkját. Bármilyen hangszert veszünk, ki kell próbálni, még az azonos modellek között is vannak különbségek. Ahogy zenésztársaimtól hallottam, kiutaznak egy hangszergyárba, és ott néhány napon keresztül próbálják, tesztelik a hangszereket mielőtt megveszik. Nekem még ilyenben nem volt szerencsém részt venni, de biztos nagyon jó és izgalmas így hangszert választani.
Fotó: Sztraka Ferenc, Irk Réka, YT