Amióta John Abercrombie eltávozott közülünk, Pat Metheny és Bill Frisell pedig átigazolt a Warnerhez, felmerült a kérdés, kivel vagy kikkel töltsék be – ha egyáltalán betölthető – az ECM-nél keletkezett hiátust. Mert egy olyan modernista, vagyis a jazz és a posztjazz tipikusan mai megnyilvánulásaira érzékeny kiadó, mint amilyen Manfred Eicheré, úgy tűnik, mind kevésbé lehet meg a label esztétikáját pregnánsan kifejező gitáros nélkül. Más, igen karakteres modern jazzkiadóknál, például az amerikai Cuneiformnál, egymást érik a kiadó arculatát alapvetően befolyásoló gitáros előadók.
Idén június 26-án kerül megrendezésre a Múzeumok Éjszakája, ami már a 19. alkalom, de a pandémia után az első országos jelentőségű kulturális esemény. Ezen a napon a hazai múzeumok éjfélig tartanak nyitva, és egy karszalag megvásárlásával bejárható több múzeum kiállítása is. Emellett különböző eseményekkel csalogatják a közönséget a helyszínre.
Június 24-25-én négy tehetséges zenekar fog fellépni a Tobruki strandon Fűzfőn. Ami közös bennük, hogy mindannyian fiatalok.
Szerencsénkre a BMC Records profiljának az egyik legkarakteresebb területe a kortárs kamarajazz. A kivételezett helyzetnek köszönhetően a trend kiváló képviselői gyakran járnak nálunk, a stúdióban felvett anyagok pedig élőben meghallgathatók az Opus Jazz Club koncertjein. Száz éve egy szalonba bejutni kiváltság volt, ahol a művelt és jó ízlésű elit társasági szórakoztatásáról az őket invitáló vendéglátók gondoskodtak, aminek fontos része volt a kamarakoncertek megrendezése is. Ma ehhez csak a most újra nyitó klubokba kell bejutni, ha épp nincs teltház. Előbbi tágas nappalikban zajlott, utóbbi földszinti kis térben, ezért a zenében praktikusan a duó vagy trió formáció jöhet szóba, legfeljebb a quartet. Ennek már anno komoly kottairodalma is volt. A kamarazene személyessége kis térben hat igazán.
A cím picit félrevezető, mert a 16 éves Balatonfüredi Gitárfesztiválon már szólt jazz, igaz ritkán. Idén viszont a nemrég Német Szövetségi Köztársaság Érdemkeresztjét kapó Snétberger Ferenc is a fellépők között lesz.
A négy Kuna testvér alapította 2012-ben a Fourtissimo Jazz Orchestrát, melyet négy fúvós hangszer már eleve egyedivé tett. Fúziós zenét játszanak azóta is.
Ha eljátszunk a képtelen gondolattal, miszerint egy Joe Chambers életművét kifejezett ellenszenvvel szemlélő jazzkritikus vagyunk, aki a Samba de Maracatu megjelenését is arra használja fel, hogy valami rosszat mondjon a zenekarvezetőről, megkockáztathatjuk: a kevesebb több lett volna, vagy Chambers jobban tette volna, ha a stilárisan-ritmikailag-strukturálisan egyaránt roppant változatos lemez helyett egyetlen irányra és előadásmódra fókuszált volna. Más vetületben: a zenei pastiche-ok sora helyett jobban örültünk volna több eredetiségnek, sőt, több dobolásnak, végül is dobosról lévén szó.
A Pernye András-díjas jazzkritikus 1951. június 20-án Nyíregyházán született. A Magyar Jazz Szövetség megalakulásakor, 1990-ben alelnökké választották; később, a 2000-es években újra betöltötte ezt a tisztséget. Három könyve jelent meg: Azt mondom jazz (1983), A jazz ideje (1999) és Amerikai jazznapló (2019) címmel. Az évek folyamán több száz cikket publikált a jazzről. Polgári foglalkozását tekintve volt újságíró, kulturális attasé a londoni magyar nagykövetségen, sajtóattasé a washingtoni magyar nagykövetségen és alpolgármester Debrecenben.
A többszörös Grammy-díjas amerikai jazz-zongorista és zeneszerző, Armando Anthony Chick Corea 80 éves lenne. Rosangela da Silva Komar élményeit olvashatják Kleb Attila (GetCloser) jóvoltából. Rosangela 13 évig volt marketing és kereskedelmi menedzsere, valamint később személyi asszisztense Chick Coreának. Az átélt izgalmas történeteket nekrológként lejegyezte, így a MagyarJazz olvasói is bepillanthatnak, milyen volt a világhírű zeneszerzővel a munka, az utazás és a vírus miatti leállás.
Tavaly júniusban már nagyon készültünk, aztán közbejött a járvány, ősszel felcsillant a remény, talán mégis, aztán kiderült, mégse. Idén júniusra enyhült a helyzet, a sorompók felnyíltak, így a Harmónia Jazzműhely tradicionális nyári évadzárójára végre ideutazhatott Luiza Zan, így mindenki örömére csak összejött a román énekesnő és a Gyárfás Istvánnal kiegészült Sárik Péter Trio várva várt koncertje.
Tavaly márciusban örömmel írtam, a Szerpentin Szalon felkerült Pest jazztérképére. A Liszt Ferenc tér közelségébe költözött egyedi hangulatú kávézó és régiségbolt pincéjében az irodalmi estek, könyvbemutatók, képzőművészeti kiállítások, és filmvetítések között, a jazzprogramok is beindultak. A hely adottságaihoz igazodva, elsősorban az akusztikus, vagy nem giga decibelen megszólaló szűkebb formációk kaptak lehetőséget.
A hagyományos solymári jazz hétvégét szombaton rendezik meg 3 zenekar fellépésével.
A dél-budai régióban kevés lehetőség van jazzt hallgatni. A művelődési házak is ritkán hívnak meg jazz-zenészeket, és inkább a populárisabb irányt választják akkor is, de klubból is kevés van.
Ahogy munkatársunk, úgy a közönség nagy része is nehezen fogja fel, hogy Winand Gábor (1964-2021), a magyar jazz színes, szeretett és eredeti alakja már csak felvételeivel, emlékeinkben van velünk. Zipernovszky Kornél felvételek segítségével idézi emlékeit.
Egy kicsit messzebbről kezdeném ezt a centenáriumi megemlékezést. Amerikában a nyugat-pennsylvaniai Pittsburgh az egyik legnagyobb magyar várossá nőtte ki magát a 19. század végére, ahol külön emigráns negyedet alkottak bevándorló hazánkfiai olyannyira, hogy az egyik városrészt „Little Hungary”-nek hívták.