Csak hogy klasszikusokat idézzek, Gyémánt Bálint mondta itt a jazz.hu-n a Pat Metheny koncert utáni figyelemre méltó interjúban, hogy a művészet elsődleges célja sosem a szórakoztatás, hanem érzelmek kiváltása. Nehéz lenne ennél esszenciálisabban megválaszolni ezt az örök kérdést, amelyet bizonyára valamennyi művészetet kedvelő ember föltesz magának, ha éppen olyanja van. Az elmúlt szombat éjszaka a koncert után úgy szédültem ki a Jedermannból, hogy akár a fenti örökbecsű mondás is eszembe juthatott volna, ha éppen gondolkodóképes állapotban vagyok.
A Jazzkanizsa rendezvényt 2016-ban indította útjára a szervező Kanizsai Kulturális Központ. A nagy múltú nagykanizsai jazzfesztivál megszűnése után ez az egyestés program igyekszik életben tartani a többévtizedes hagyományokat. Ez alól a tavalyi Jazzkanizsa volt kivétel, amikor az első kanizsai jazzfesztivál 50 éves évfordulóját több napon át ünnepelték. A Jazzkanizsa koncepciójában neves hazai és nemzetközi formációk kapnak évről évre lehetőséget.
Egyelőre hihetetlen, hogy hétfőtől már nem lesz nyitva az iF, ami tényleg minden nap fogadta a vendégeket, sem nyári leállás, sem hétvégi szünet nem létezett ebben a jazzklubban.
Nagy öröm, ha igazán kiemelkedő produkciónak lehetünk tanúi a mai idők zenei dzsungelében. Szerencsére olykor ilyennel kínálnak meg a hazai rendezők, így aztán már gyakori állomása a magyar főváros is a kortárs amerikai jazz legkiemelkedőbb képviselői által fémjelezett koncertkörutaknak. Nos, ilyen volt nemrégen Brian Blade koncertje a Müpában és Kurt Rosenwinkel fellépése a Magyar Zene Házában. Éppen a gitáros személye lett volna az összekötő kapocs, de betegsége miatt a Fellowshipből hiányzott. Négy héttel később viszont teljes intenzitással játszott a Ligetben!
A HARMÓNIA JAZZMŰHELY a Budapest Jazz Clubban november 1-én, PÉNTEKEN 20 órai kezdettel bemutatja: LEMEZFELVÉTEL: Szabó Dániel - Iain Ballamy Quartet (HU-UK)
Egy pilóta mesélte, hogy gyermekkorában nem messze laktak az egyik reptértől. Őt már akkor érdekelte a repülés, mire az ismerősei azt tanácsolták neki, hogy csak menjen ki a reptérre valamelyik hétvégi üzemnapon, és ha a pilóták meglátják, hogy ott álldogál érdeklődve, akkor biztosan megszánja valamelyikük és elviszi repülni egy körre. Az illető pontosan ezt tette, több alkalommal is ott ácsingózott a felszállásra készülők mellett, de soha senki nem szólt neki, hogy gyere, ülj be a repülőgépbe, kóstold meg, milyen a világ fölülről. Így csak jóval később, évek múltán kanyarodott a sorsa ismét a repülés világa felé.
A Háló jazzrendezvényeinek 16 éves történetében még nem volt olyan koncert, ami vasárnap este került volna sorra. Október 20-án ilyen rendkívüli esemény adódott: a hazai jazzélet egyre inkább aktív szereplője, Szaniszló Richárd meghívására egy ismert amerikai vibrafonos barátja, Arthur Lipner vállalta, hogy közös koncerten mutatják be művészetüket.
Szép dolog a nyugalmi állapot, de olyan sajnos csak a fizika tankönyvek példáiban szerepel szigorúan csak elméleti fogalomként, a gyakorlati életben nem létezik ez a kényelmesnek tűnő helyzet. Ha viszont már minden mozgásban van, így a művészet sem marad ki a nagy körforgásból. Stílusok, irányzatok röpködnek, és az alkotó művészek közt ugyancsak jelen van egy további, előre haladó mozgás: a következő generáció érkezése. A fiatalok hol észrevétlenül, mint a törökök anno Budavárnál, egyszer csak „hoppá, ott vannak”, máskor meg nagy zajjal berúgják az ajtót, hadd legyen világos mindenkinek, mi az ábra mostantól itten.
A Nagy Elődök c. sorozatban Pallai Péter remélhetően közérthető szövegekkel és youtube illusztrációkkal mutatja be a jazztörténet stílusformáló szólistáit a különböző hangszereken (zongorával kezdve), valamint a markánsan egyéni hangzást produkáló formációkat, a kezdetektől egészen a 70-es évekig. Olyanok is szerepelnek az összeállításokban akiket elkerült a világhír, noha megérdemelték volna. A zenei illusztrációk a youtube-ról valók, hogy a legszélesebb körben hozzáférhetőek legyenek.
A Liszt Ferenc-díjas cimbalomművész új lemeze társak nélkül készült, szólólemez lett, melyen jól ismert dalok csendülnek fel egész másképp, mint ahogy eddig ismertük. Az utolsó szám kivétel, mellyel a márciusban elhunyt zeneszerzőre, barátjára, Eötvös Péterre emlékezik.
A HARMÓNIA JAZZMŰHELY a Budapest Jazz Clubban október 25-én, PÉNTEKEN 20:00 órai kezdettel bemutatja: Elek István Quartet feat. Lazsádi Kata
A Markus Stockhausen Group adta az idei Liszt Ünnep egyik jazzkoncertjét a Budapest Music Centerben. Stockhausennek sokféle zenei profilja van, de láthatóan ez az együttes az egyik legfontosabb neki. Zipernovszky Kornél tudósítása.
A világhírű, hosszú éveken át Németországban alkotó klarinétművész, Dudás Lajos egy felajánlással fordult a szerkesztőségünkhöz.
A Gyémánt Bálint Trió lemezét joggal nevezhetjük nemzetközi sikernek legalább annyira, mint hazai kulturális aktualitásnak. A lemez kiadója a freiburgi székhelyű Jazzhaus Records. A “bakelit” lemez külsejében tökéletesen illik a nemzetközi elvárásoknak, valószínűleg bekerül a nemzetközi vinyl terjesztési láncokba, vagy már be is került.
Szeptemberben a Müpába betegsége miatt nem jutott el, de pénteken a Zene Házában ad koncertet a fantasztikus jazzgitáros, zeneszerző, producer, oktató Kurt Rosenwinkel, akit a kortárs jazzbe szuszakoltak be, de amennyire az, annyira mainstream is a zenéje, így senkit ne riasszon el ez a jelző.
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
---|---|---|---|---|---|---|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|