Tizenötödik alkalommal rendezi meg a Müpa fiatalok tehetségkutató versenyét. Ahogy Bércesi Barbara végigvezette ajánlójában, sokan szép karriert futottak be azóta, hogy először kiválasztották őket a versenyre.
Évtizedek során megszoktuk, hogy az „all stars” kifejezést csak a korábbi „jazzválogatottak” esetében használjuk. Pedig napjaink legjobb jazzmuzsikusai is kerülhetnek egy formációba, azaz „all stars” együttesbe, még akkor is, ha ezt a divatjamúltnak minősülő megnevezést kerülik is. Nos, ilyen formációval találkozunk, ha a fiatal dobos Johnathan Blake kvintettjének felállását megvizsgáljuk.
Oláh Krisztiánt tavaly a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanárának nevezték ki a Jazztanszékre. És ez még nem minden, mert koncertmeghívások sora várta a hosszú, kényszerű csend után, de a lezárások alatt sem tétlenkedett, így az idei év a lemezfelvételekről szól.
Immár hetedik alkalommal hirdette meg a Magyar Jazz Szövetség tehetségkutató versenyét „Az év fiatal jazz-zenésze” címért, ismert zongoristánk, Pintér Zoltán ötletét felkarolva. A döntőt idén vasárnap rendezték, a hagyományoknak megfelelően a fináléra ez évben is dugig megtelt a Budapest Jazz Club. A döntőbe nyolc tehetséges fiatal, egy-egy énekes, gitáros, trombitás, szaxofonos, zongorista, basszusgitáros, és két dobos hallgató jutott, és az előző években megszokott, magas színvonalú műsorral készült a megmérettetésre. A végeredmény honlapunkon a verseny utáni órákban ismerté vált, 2022-ben a Közönség-díjat Majsai Roland, a Szakmai zsűri díját Sárközi Edina vehette át.
A HARMÓNIA JAZZMŰHELY a Budapest Jazz Clubban február 4-én, pénteken 20 órai kezdettel bemutatja: Borbély Balkan Jazz Project
Lakatos Ablakos Dezső jazz előadóművészeti ösztöndíjra várják ebben az évben is fiatal előadóművészek jelentkezését. Az ösztöndíjat 2005-ben alapították, melynek célja, hogy segítse a 30 év alatti jazz előadóművészek pályakezdését, művészi fejlődését. Jelentkezési határidő: február 28.
A gender szó társadalmi/nyelvi értelemben jelent nemet, szemben a sexszel, amely biológiai fogalom. A modern egyetemeken oktatott Gender Studies a társadalomtudományok egyik legfiatalabbika, mely többek között azt vizsgálja, mennyiben adekvát az ember fogalmi rendszerének az az eleme, hogy a nemeket polaritásként, illetve természeti dichotómiaként kezelje. A feminista álláspont minden efféle megkülönböztetést tévedésnek minősít. Rámutat továbbá, hogy a nők társadalmi megítélését napjainkban is erősen meghatározzák a jellegzetesen a férfiuralmat tükröző intézményrendszerek által támogatott sztereotípiák, és a civilizációnkban tapasztalható nőimádat mögött szintén a női fétisek iránti maszkulin rajongás bújik meg. (Máté J. György: Készíts salátát (Jazz, történet, kritika) című könyvéből adunk közre részleteket. - a szerk.)
A Müpa Jazz-tehetségbörzéje tizenötödik születésnapját ünnepli. A most hétvégén az Átriumban és a Fesztivál Színházban rendezendő esemény Magyarország Visegrádi 4-elnöksége alkalmából e régióra összpontosít, de a szokásoknak megfelelően elsősorban fiatal hazai tehetségeknek ad lehetőséget a bemutatkozásra. Az ifjak: az Ocsovay Damján Trió, a Danyi Diána Quintet, a Reggie Jónás Jr Trió, a Bangó Adrienne Quartet, az Orbay Lilla Quintet és a Tűzkő Salamon Quintet a nemzetközi zsűri és a közönség kegyeiért is verseng, a győztesek további fellépési lehetőségekhez jutnak majd a Müpában, a BMC-ben, a Zempléni Fesztiválon, a Magyar Jazz Napján és más eseményeken.
A vasárnap este 8-tól fél 12-ig tartó versenyen 8 versenyző indult.
Február 1-jén, kedden ünnepli a Borbély Mihály nevével fémjelzett jazzklub 20. évfordulóját. Szentendrén mindig is pezsgő kulturális élet zajlott, minden Pest megyei település kultúrát szerető közönsége arra vágyott, hogy náluk is annyi esemény valósulhasson meg évközben, mint Szentendrén.
Sok évtizedes „hivatásos jazzrajongó” státuszom során még nem volt olyan koncert, amelyre két évet kellett várni az esedékességét követően. (Persze nem volt még a történelemben ilyen faramuci helyzet sem, amit a jelenlegi világjárvány hozott a nyakunkra.) De végre megtörtént a nagy találkozás…
Idén nem kellett sokat várnunk, hogy folytatódjék az immár több mint egy évtizedes múltra visszatekintő, békeidőben rendszerint havonta jelentkezett „Világsztárok a BJC-ben” sorozat. A járvány az utóbbi években sok felfordulást hozott, beharangozott turnék maradtak el. A hol fellángoló, hol lanyhuló hullámokat ebben a sorozatban is nyomon lehetett követni, tavaly például februárban még Kendrick Scott itt járhatott, de Bill Frisell májusra, majd szeptemberre meghirdetett koncertje is elmaradt. Októberben viszont Emmet Cohen megérkezett, viszont novemberben Christian Sands koncertjére újra hiába készültünk. Az év végére megint enyhült a helyzet, és a Bill Stewart Trio december 11-i teltházas koncertje után, reméltük, ez már nem fordul vissza. Szerencsére nem fordult, így januárban újra teltház fogadhatta múlt szombaton, az újév első világsztár fellépőit a Budapest Jazz Clubban. A Kubában született Alfredo Rodriguez és Pedrito Martinez duója forró karibi hangulatot hozott a fagyos pesti télbe.
Idén már hetedik alkalommal keresi a Jazz Szövetség az év fiatal jazz-zenészét. Idén január 30-án, 20 órakor kezdődik a Budapest Jazz Clubban a verseny.
A Rómer Jazzklub felé sétálva roppant szellemes felkonferáló „szövegriffet” találtam ki, amit már soha senki nem fog olvasni. Felülírta az élet. A koncert előtti szokásos köszöntője előtt Csurák Erzsébet, aki évek óta Győrbe szállította a minőségi koncerteket, bejelentette, hogy eljött a búcsú ideje, ez a Rómer Jazzklub utolsó eseménye. A közönség a róka fogta csuka szituációban érezhette magát, se köpni, se nyelni nem tudtak a meglepetéstől, Mátyás király meg épp nem jött el, hogy igazságot tegyen.
A Polygon név hazánkban Borbély Mihályhoz, Lukács Miklóshoz és Dés Andráshoz köti a zenerajongókat. Mindhármuk neve garanciát jelent az igényes zenére. Ők hárman lépnek fel a Fonóban szombat este, sőt a dupla koncert másik résztvevője, Czirják Csaba jazzgitáros kvintettje lesz.