

Az idei Gödi Jazz Napok különkiadására ezúttal már februárban sor került. Az idestova jó másfél évtizedes múltú, nyári hónapokban tartott rendezvényen Orszáczky Jackie 2008-as halálát követően, már 2010 óta hagyománnyá vált, hogy minden évben meghívást kapott a legendás Syrius zenéjét életben tartó, továbbvivő utód. Előbb a Zappa-Syrius Emlékzenekar, majd megalakulásuk évében, 2014-től a Syrius Legacy lett az egyre bővülő programok állandó résztvevője. A Syrius örökség máig legifjabb és legtehetségesebb ápolói azonban rendszeres lehetőségek híján jó ideje már csak alkalmakra állnak össze, valamennyien más formációkban elkötelezettek, így nehezebb mindegyikük számára megfelelő időpontot egyeztetni.
Magyarország zongorista nagyhatalomnak mondható a jazz világában. Persze a jazz világa erről nem mindig vesz tudomást, mert vigyázó szemeit még mindig Amerikára veti. Nagy-Britannia pedig trombitás és szaxofonos nagyhatalomnak mondható, nagyjából ugyanolyan elismertséggel, mint a mi zongoristáink.
A műfajok közti átjárás mindig is létezett, ugyanakkor gyakran bizonyul vékony jégnek a nagy kavargatás. Általában akkor van baj, ha ezt az átjárást hiteltelenül teszik. Rút anyagiak, ihlettelenség, olcsón megszerezni kívánt hírnév mind kihallatszik a műfajmixet meglovagolók műveiből.
No, de mi van akkor, ha két stílust arra illetékes művészek tökéletesen összepárosítanak? Nos, akkor úgy hallgatjuk végig a koncertet, illetve úgy megyünk haza utána, hogy még napokig kellemesen zsong a fejünk az átélt gyönyörűségektől.
A tizennyolcéves Jazz Showcase méltán vált Magyarország legnagyobb jazz-tehetségkutatójává. Fantasztikus előadásokat láthatott a közönség a helyszínen és a közösségi felületeken.
Aligha van a főváros virágzó jazzéletében még egy olyan tematikus sorozat, mint az Opus Jazz Clubban minden hónap második keddjén (kivéve a nyári három hónapot) a MAO aktuális (a bemutatásra kerülő lemezhez illeszkedő) kamaraegyüttesének „Legendás albumok” sorozata. A 2017 óta futó rendezvényszéria eddigi több mint félszáz koncertje a műfaj történetének meghatározó fontosságú nagylemezeit mutatta be korszerű tálalásban – teltházakkal!
Idősebb jazzrajongók azonnal tudják, hogy mire is utal a cím, de a fiatalabbak is hallották már, hogy a legendás Blue Note kifejezés nemcsak az első független, egyben jazztörténeti fontosságú lemezkiadót takarja, de szinte stílusirányzatot is képvisel: a műfaj legkiemelkedőbb, leginkább időtálló vonulatát, a hard bop legjobb előadóit, akik egyben márkás zeneszerzők is voltak.
A jazz-zongorista Farkas Zsolti kvartettjének előélete van. A nyári Snétberger Zenei Tehetség Központ felsőörsi bemutató napján hallottam a január közepén fellépő formációt, akikről azt írtam akkor, hogy szívesen hallgattam volna őket még sokáig. A fiatal zenészek fantasztikus koncertet adtak a Budapest Jazz Clubban fél évvel később.
A háromnapos jazz tehetségkutatón ismét izgalmas koncerteket hallhatott a közönség. Hat fiatalokból álló zenekar mutatkozott be péntektől vasárnapig, akik friss gondolatokat és érzéseket közvetítettek a közönségnek élőben és online. Vasárnap ünnepélyes keretek között adták át a díjakat.
Idén már 18. alkalommal rendezik meg Magyarország legnagyobb tehetségbörzéjét, amelyen hat zenekar mutatkozhat be három nap alatt. Már csak két nap és kiderül, ki lesz idén a zsűri és a közönségszavazat nyertese.
Több mint egy év telt el azóta, hogy ugyanezekkel a résztvevőkkel egy remek koncertnek voltunk szem- és fültanúi a Harmónia Jazzműhely jóvoltából a Budapest Jazz Clubban. Így aztán nagy örömmel olvastam a Háló januári programjában, hogy kivételesen nem a hónap második keddjén, hanem jóval későbben lesz az idei év első jazzestje a főváros kellemes klubhangulatot garantáló jazz-színhelyén.
Mindig izgalmas játék egy általam eddig nem ismert zenekart elhelyezni a térképen, még mielőtt meghallgattam volna őket. Erős prekoncepcióval próbálom elképzelni, vajon mi lesz? Dixieland vagy free?
Mi van Gyula? Előttem rögtön megjelenik egy kép, amint a MagyarJazz hírportál szerkesztője eldobja a kanalat, miközben elolvassa a cikkem címét! Mondhatnám kicsit lemerülve a bulvárba, hogy repülőrajtot vett a kanizsai jazzélet. Történt ez január 24-én a Nagykanizsai Honvéd Kaszinóban, ahol megkezdődött az idei jazzévad. Újra jazzkoncertek, újra telt ház! Nagyszerű kezdés a ZNS zenekar és a Kanizsa Jam Műhely hangversenyével, ami után örömzene zárta az estet!
A sokoldalú énekes-zeneszerző-hangszerelő igazi meglepetést okozott az Opus közönségének, amikor a jazz gyökereihez visszatérő programmal bűvölte el a lelkes hallgatóságot. Igaz, hogy már korábban is volt Gershwin vagy Cole Porter „projektje”, de ilyen vérbő, a Nagy Amerikai Daloskönyvet „fellapozó” komplett programot még nem hallottam tőle, pedig indulásától követem pályáját.
Idén már január közepére lezajlottak a Zeneakadémia Jazz Tanszékének félévi vizsgái. Az egyetem big band bemutatókoncertjére kaptunk meghívást, de utána sok értékes produkciót láttunk kollégámmal, Sztraka Ferenccel.
Hétfőn lezárultak a félévi vizsgák a jó nevű Bartók Béla konzervatóriumban, amiről néhány mondatot és sok fotót hagyunk az utókorra.
Elkezdődött a 2025-ös év, és már hagyományosan, az év elején elindultak a Bartók konzi, valamint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének félévi vizsgakoncertjei szép sorban.