Jazzben sokszor írjuk, hogy megismételhetetlen, ezért is érdemes élőben meghallgatni, megnézni egy-egy koncertet. Annyi mindennek kell összeállnia egy-egy kiemelkedő koncerthez, leginkább, hogy a pódiumon lévők megértsék és becsüljék egymást, hogy jókedvűek legyenek a fellépők, ami kihatással van a közönségre is, hogy a hang majdnem tökéletes legyen, hogy a hallgatók ott legyenek a zenészekkel együtt lélekben is, egy hullámhosszon. Az már csak hab a tortán, ha a legjobbak közül gyűlnek össze páran.
Mintha egy sorozat bontakozna ki, az elmúlt pénteken ismét a nálunk igencsak elhanyagolt vocalise énekstílus újabb frenetikus koncertjére került sor – ezúttal a hazai jazzvokál legkiemelkedőbb képviselője Pocsai Kriszta és a Csillagvizsgáló tehetségkutató felfedezettje, Molnár Aliz részvételével.
November 30-án újabb legenda lépett fel a GetCloser szervezésében az Erkel Színházban. Európai turnéja során John McLaughlin az alapítása óta változatlan felállásban játszó The 4th Dimension zenekarával északról délre haladva norvég, majd lengyel városok után Budapestre érkezett, és a teltházas Garbarek koncert után természetesen ismét megtelt az ország legnagyobb, 1819 ülőhelyes nézőtere.
Igazán nem lehet okuk panaszra a nagykanizsai jazz kedvelőknek. A novemberi jazz események után, az év utolsó hónapjában is több koncerten vehetnek részt az érdeklődők. December 2-án egy újonnan nyílt belvárosi vendéglátóhelyen egy alkalmi jazzformáció, a Sugar Daddies debütált.
A Modern Art Orchestra trombita kórusának egyik oszlopa, Szalóky Balázs a MAO nagy sikerű berlini és kölni koncertjét követően ruccant át élete első fellépésére a brit fővárosba. Balázsnak három évet kellett várni az alkalomra.
Akár a mesében, végül minden jóra fordult. A tavaly november 22-re a Kongresszusi Központba meghirdetett és a járvány miatt bizonytalan időre elhalasztott koncert, ha napra pontosan egy év múlva is, de csak megvalósult. A jegyek gyorsan fogytak, az új helyszín, az ország legnagyobb, 1819 ülőhelyes Erkel Színház nézőtere színültig megtelt. A Budapesten különböző formációkkal többször fellépett Jan Garbarek, és a szintén akár vele is visszajáró vendégnek számító társai, az ütős Trilok Gurtu, a billentyűs Rainer Brüninghaus, valamint a basszusgitáros Yuri Daniel telt ház előtt vonulhatott színpadra, és az előírt 18-nál egyből pár fokkal melegebb lett.
A hazai jazzberkekben elég szűk körben ismert „vocalise” irányzat, azaz a hangszeres szólóknak az emberi hangra történő transzportálásának művészete, frenetikus sikert aratott pénteken este a BJC-ben, amit a teltházas nézőtér is meggyőzően bizonyított.
„Minden jegy elkelt!” – olvasható napok óta a Magyar Zene Házának honlapján, ami tekintve, hogy nem csupán a 340 eladott, de az állóhelyekre maximálisan bővíthető 550 férőhelyre is igaz lehetne, mutatja, hogy az intézmény által kínált minőségi jazzprogramok egyre fontosabb szerepet töltenek be a műfaj iránt érdeklődő közönség számára. A The Bad Plus zenekar mostani turnéja egészen december végéig tart majd, igazán örvendetes, hogy ennek az egyik állomása Budapest lehetett.
A novemberben európai mini turnéra indult Billy Cobham, a világsztárokat szinte futószalagon szállító GetCloser szervezésében érkezett Budapestre, és ahogy csaknem 40 évvel ezelőtti első fellépésekor, és azóta minden alkalommal, múlt hétfőn is telt ház fogadta az immár 78 éves legendát. Mostani zenekarában nem szerepeltek jól ismert, nagy nevek, arról viszont a RaM színház 600 fős nézőterén valamennyien meggyőződhettünk, hogyha hírük nem is igen jutott el hozzánk, mindegyikük fantasztikusan jó muzsikus.
Vasárnap a GetCloser rendezőiroda szervezésében érkezett újra Budapestre triójával Emmet Cohen. Első alkalommal tavaly októberben a Budapest Jazz Clubban adott teltházas koncertet, melyről felvétel is készült, némileg kárpótolva a jegyhez nem jutottakat. A trió felállása változatlan maradt, a tavalyi turnézenekarban megismert Yasushi Nakamura bőgőzött és Kyle Poole dobolt.
A Kazinczy utca Király utca felé eső végében nyílt Mika Tivadar végül nem élte túl a Covid alatti kényszerszünetet. Az új vezetőség Mitico néven latinos designnal keltette életre a századfordulón ércöntödeként és fémárugyárként szolgált épületből kialakított legendássá vált mulatót, folytatva annak élőzenés hagyományait. Múlt pénteken az új arculathoz igazán passzoló zenekar, az Elsa Valle & Bakary a koktélokhoz forró karibi hangulatot, és ami a folytatáshoz nem mellékes, debütáló koncertjükön dugig teltházat hozott.
Másfél órás showt kapott a Művészetek Palotájába látogató közönség november 7-én, ami Jacob Colliernek idén már a hetvenötödik fellépése volt. A sextet csodát művelt a színpadon.
Nagyszerű ötlet megvalósítása indult el hat évvel ezelőtt, amikor is a Modern Art Orchestra és annak vezetője, Fekete-Kovács Kornél a műfaj történetének legkiemelkedőbb lemezeit a lehető legautentikusabb formában élő „rekonstrukció” keretében kívánja bemutatni a jazzbarátoknak.
Mennyi esélye lehet annak, hogy egy 1994-ben életre hívott zenekar, akik elkészítettek egy azóta is roppant népszerű lemezt, a MoodSwinget, és a közönség és a szakma elismerését is kivívva koncerteken is játszották az anyagát, 2020-ban egy új album kedvéért újra összeálljon?
November hátralévő napjaiban világsztárok sora érkezik Budapestre, közülük egyszerre négy már fel is lépett múlt szerdán a RaM Színházban. A GetCloser szervezésében Jazz/Takes Supergroup néven valóban olyan zenészek játszottak egy színpadon, kiknek koncertjeire, ha éppen saját formációikkal jönnének, külön-külön is érdemes jegyet váltani.
Ha lenne Pataj György Fan Club, jómagam alighanem tagja lennék, már ha nem az elnöki pozíciót vállalnám. Ha nem is én fedeztem fel (erre vannak elhívatottabbak), de jól emlékszem arra, hogy magam is felfigyeltem szereplésére 1998-ban, amikor is a rádió jazz-zongora tehetségkutató versenyén harmadik helyezést ért el.
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
---|---|---|---|---|---|---|