Ahogy már a beharangozóból és a verseny eredményeiből kiderült, nemcsak két zenekar versenyzett a Müpa tehetségkutatóján, hanem összesen a háromnapos megmérettetésen 6 zenekarnak jutott erre lehetőség.
A tavalyi Opus premier, majd az idei váci JazzMine és a szentendrei Barlang klub után csütörtökön a Budapest Jazz Clubban mutatta be a Borbély Műhely a BMC gondozásában megjelent legújabb, „Az éjszaka csodái” című lemezét. A borítón ugyan a külföldi terjesztés miatt a Mihály Borbély Quartet neve szerepel, és a cím is angol fordítást kapott, „Miracles of the Night”. Az ezredforduló táján alakult formáció az alapítóra utaló szellemes neve valóban külön lábjegyzetet igényelt volna, de a lényeg, a zene, szerencsére értő fülekre találhat a határokon túl is. A múlt héten erről a BJC nemzetközi közönsége is komoly visszajelzést adott.
A háromnapos esemény végén eredményhirdetésre került sor a Müpában online. A zsűri minden zenekart hasznos útravalóval látott el, melyet a későbbiek folyamán biztos kamatoztatni tudnak.
Idén már 16. alkalommal kapnak fellépési lehetőséget fiatal jazz-zenészek, hogy bemutassák országnak-világnak, mit várhatunk a jazzben a jövő nemzedékétől. Első nap nem kellett csalódnia, aki eljött, élmény volt végighallgatni a két zenekar koncertjét.
Fordulatos és sokszínű műsor fogadta a Müpába érkező 450 embert a László Attila 70 – Time to Groove című koncerten. A júliusban 70. életévét betöltő zeneszerző, gitárművész még sokszor és sok helyen fogja ünnepelni kerek születésnapját, viszont a január 11-eit nehéz lesz túlszárnyalni.
Egy héttel a Bartók konzi félévi vizsgakoncertjei után az egyetemisták következtek, hogy bemutassák tudásukat. Örömmel láttam, hogy az előző hétről sok ismerős arc volt jelen a koncerteken.
A kétnapos vizsga keddi napján is 9 zenekar lépett fel a Budapest Jazz Clubban. A Bartók Konzi, azaz teljes nevén a LFZE Bartók Béla Zeneművészeti és Hangszerészképző Gyakorló Szakgimnázium diákjai igazán kitettek magukért a második napon is. A félévi vizsgakoncerten a leendő jazz-zenészek olyan telt ház előtt játszottak, mint amilyen a ’Világsztárok a BJC-ben’ koncerteken szokott lenni. Az egy sor asztalt kivették, és a helyére két sor széket raktak be, hogy elférjenek az érdeklődők, de még így is álltak az ajtóknál.
A hagyományokat folytatva, idén is a szilveszter utáni első adandó hétvégén ünnepelte születésnapját a BJC. Ezek a januári szombatok évről-évre piros betűs ünnepnek számítanak minden zenésznek és jazzrajongónak. A 2007-ben a Múzeum utcai Hadik-palotában nyitott, 2012 őszétől a Hollán Ernő utcába, az egykori Duna mozi helyére költözött Budapest Jazz Club a főváros kulturális életének fontos része lett. A másfél évtized alatt a BJC mozaikszó három betűje fogalommá vált, a kezdetektől a mai napig meghatározó szerepet játszva a hazai jazzéletben. Sok egykor népszerű, nagy reményekkel elindult klub feleennyi időt sem élt túl, a jelenleg működőek között a múlt szombaton fennállásának 15. évfordulóját ünnepelő BJC a valaha volt leghosszabb ideje aktív, legrégebbi jazzklub Budapesten.
Idén is a Budapest Jazz Club ad helyet a Bartók Konzi félévi vizsgakoncertjeinek, talán egy kicsit előbb, mint eddig. A full house tulajdonképpen adott minden évben, mivel a szülők is kíváncsiak gyermekeik előadására, de mellettem külföldiek ültek, akik csak betévedtek és ott ragadtak a jó koncertek hallatán.
Ez a koncert Schön György klubvezető különleges bejelentésével indult: Sárik Péter triója napra pontosan hat évvel ezelőtt, 2016. december 13-án, ugyancsak keddi napon lépett fel utoljára a Háló Jazz Klubban (akkor még a Loyola Cafében). Az együttes tagjai nem változtak: Sárik Péter – zongora, Fonay Tibor – bőgő, Gálfi Attila – dob.
Az év zárásaként sokan mérleget vonnak arról, hogy mi is történt velük az adott évben. Ha lesz a Kanizsa Big Bandnek emlékkönyve, akkor ez az év biztosan az egyik mérföldkő lesz a zenekar életében. A Vámos Béla vezette együttes idén öt koncertet adott, ami egy vidéki big band életében jónak számít. Velük lépett fel 2022-ben Cseke Dániel, Tóth Viktor szaxofonosok, Fekete-Kovács Kornél trombitaművész, zeneszerző, hangszerelő. A koncertek mellett nem maradt el az elismerés sem, hiszen a zenekar Zala Megyei Prima Díjat és a Nagykanizsai Civil Kerekasztal „Az Év Civil Szervezete Díj” kitüntetést is megkapta.
Jazzben sokszor írjuk, hogy megismételhetetlen, ezért is érdemes élőben meghallgatni, megnézni egy-egy koncertet. Annyi mindennek kell összeállnia egy-egy kiemelkedő koncerthez, leginkább, hogy a pódiumon lévők megértsék és becsüljék egymást, hogy jókedvűek legyenek a fellépők, ami kihatással van a közönségre is, hogy a hang majdnem tökéletes legyen, hogy a hallgatók ott legyenek a zenészekkel együtt lélekben is, egy hullámhosszon. Az már csak hab a tortán, ha a legjobbak közül gyűlnek össze páran.
Mintha egy sorozat bontakozna ki, az elmúlt pénteken ismét a nálunk igencsak elhanyagolt vocalise énekstílus újabb frenetikus koncertjére került sor – ezúttal a hazai jazzvokál legkiemelkedőbb képviselője Pocsai Kriszta és a Csillagvizsgáló tehetségkutató felfedezettje, Molnár Aliz részvételével.
November 30-án újabb legenda lépett fel a GetCloser szervezésében az Erkel Színházban. Európai turnéja során John McLaughlin az alapítása óta változatlan felállásban játszó The 4th Dimension zenekarával északról délre haladva norvég, majd lengyel városok után Budapestre érkezett, és a teltházas Garbarek koncert után természetesen ismét megtelt az ország legnagyobb, 1819 ülőhelyes nézőtere.
Igazán nem lehet okuk panaszra a nagykanizsai jazz kedvelőknek. A novemberi jazz események után, az év utolsó hónapjában is több koncerten vehetnek részt az érdeklődők. December 2-án egy újonnan nyílt belvárosi vendéglátóhelyen egy alkalmi jazzformáció, a Sugar Daddies debütált.
A Modern Art Orchestra trombita kórusának egyik oszlopa, Szalóky Balázs a MAO nagy sikerű berlini és kölni koncertjét követően ruccant át élete első fellépésére a brit fővárosba. Balázsnak három évet kellett várni az alkalomra.
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
---|---|---|---|---|---|---|