Ha egy szombat esti koncert után szóba kerül Joe Murany és Joe Laux is, eszünkbe juttat régi Benkó Dixieland fellépéseket és a kalocsai forradalmi ezredet is, akkor már érdemes volt elmenni. Pedig előtte még arról beszélgettünk a régi zsinagóga felé sétálva, ami az egyik legjobb akusztikájú koncerthelyszín Győrben, vajon miért számított a ragtime és a dixieland nálunk mindig egy kicsit mostohagyereknek.
Múlt csütörtökön a tíz éve alakult Bágyi Balázs New Quartet lépett fel a Budapest Jazz Clubban. A zenekar alapítója, és vezetője bevezetőjében elmondta, ez az év számukra a jubileum éve lesz, ez az első állomása a jubileumra tervezett koncertsorozatnak, mely előreláthatólag szeptemberben, lemezbemutatóval zárul majd. Az új kompozíciók közül már kettő ezen az estén be is került a kvartett történetének keretet adó, a 2014-ben megjelent első, „Easy Landing”, és a megjelenés dátumát címében is magában foglaló „2020” anyagából válogatott repertoárba.
Előadóművészként ritkán adatik meg, hogy a színpad másik oldaláról vegyek részt egy koncerten, de ezeken a kivételes alkalmakon igyekszem válogatott, a számomra legizgalmasabbnak ígérkező eseményekre eljutni. A január 28-i KRIZ koncert olyannyira régen várt előadás volt, hogy a novemberben ünnepelt születésnapom egyik ajándékaként íródott be a naptáramba.
A jegyek többsége már a koncert előtti napokban elkelt, így a legutóbbi Harmónia jazzpénteken a szokásosnak mondható telt ház előtt lépett fel megújult Jazz Latin Syndicate zenekarával Elsa Valle a Budapest Jazz Clubban. A több kényszerű személycsere után kialakult felállásban a szaxofonos Soso Lakatos Sándor első alkalommal játszott együtt az énekesnővel, a többiek, a zongorista Oláh Krisztián, a bőgős Hárs Viktor és a dobos Fábry Adonisz több alkalommal is feltűnt Elsa formációiban.
Ahogy már a beharangozóból és a verseny eredményeiből kiderült, nemcsak két zenekar versenyzett a Müpa tehetségkutatóján, hanem összesen a háromnapos megmérettetésen 6 zenekarnak jutott erre lehetőség.
A tavalyi Opus premier, majd az idei váci JazzMine és a szentendrei Barlang klub után csütörtökön a Budapest Jazz Clubban mutatta be a Borbély Műhely a BMC gondozásában megjelent legújabb, „Az éjszaka csodái” című lemezét. A borítón ugyan a külföldi terjesztés miatt a Mihály Borbély Quartet neve szerepel, és a cím is angol fordítást kapott, „Miracles of the Night”. Az ezredforduló táján alakult formáció az alapítóra utaló szellemes neve valóban külön lábjegyzetet igényelt volna, de a lényeg, a zene, szerencsére értő fülekre találhat a határokon túl is. A múlt héten erről a BJC nemzetközi közönsége is komoly visszajelzést adott.
A háromnapos esemény végén eredményhirdetésre került sor a Müpában online. A zsűri minden zenekart hasznos útravalóval látott el, melyet a későbbiek folyamán biztos kamatoztatni tudnak.
Idén már 16. alkalommal kapnak fellépési lehetőséget fiatal jazz-zenészek, hogy bemutassák országnak-világnak, mit várhatunk a jazzben a jövő nemzedékétől. Első nap nem kellett csalódnia, aki eljött, élmény volt végighallgatni a két zenekar koncertjét.
Fordulatos és sokszínű műsor fogadta a Müpába érkező 450 embert a László Attila 70 – Time to Groove című koncerten. A júliusban 70. életévét betöltő zeneszerző, gitárművész még sokszor és sok helyen fogja ünnepelni kerek születésnapját, viszont a január 11-eit nehéz lesz túlszárnyalni.
Egy héttel a Bartók konzi félévi vizsgakoncertjei után az egyetemisták következtek, hogy bemutassák tudásukat. Örömmel láttam, hogy az előző hétről sok ismerős arc volt jelen a koncerteken.
A kétnapos vizsga keddi napján is 9 zenekar lépett fel a Budapest Jazz Clubban. A Bartók Konzi, azaz teljes nevén a LFZE Bartók Béla Zeneművészeti és Hangszerészképző Gyakorló Szakgimnázium diákjai igazán kitettek magukért a második napon is. A félévi vizsgakoncerten a leendő jazz-zenészek olyan telt ház előtt játszottak, mint amilyen a ’Világsztárok a BJC-ben’ koncerteken szokott lenni. Az egy sor asztalt kivették, és a helyére két sor széket raktak be, hogy elférjenek az érdeklődők, de még így is álltak az ajtóknál.
A hagyományokat folytatva, idén is a szilveszter utáni első adandó hétvégén ünnepelte születésnapját a BJC. Ezek a januári szombatok évről-évre piros betűs ünnepnek számítanak minden zenésznek és jazzrajongónak. A 2007-ben a Múzeum utcai Hadik-palotában nyitott, 2012 őszétől a Hollán Ernő utcába, az egykori Duna mozi helyére költözött Budapest Jazz Club a főváros kulturális életének fontos része lett. A másfél évtized alatt a BJC mozaikszó három betűje fogalommá vált, a kezdetektől a mai napig meghatározó szerepet játszva a hazai jazzéletben. Sok egykor népszerű, nagy reményekkel elindult klub feleennyi időt sem élt túl, a jelenleg működőek között a múlt szombaton fennállásának 15. évfordulóját ünnepelő BJC a valaha volt leghosszabb ideje aktív, legrégebbi jazzklub Budapesten.
Idén is a Budapest Jazz Club ad helyet a Bartók Konzi félévi vizsgakoncertjeinek, talán egy kicsit előbb, mint eddig. A full house tulajdonképpen adott minden évben, mivel a szülők is kíváncsiak gyermekeik előadására, de mellettem külföldiek ültek, akik csak betévedtek és ott ragadtak a jó koncertek hallatán.
Ez a koncert Schön György klubvezető különleges bejelentésével indult: Sárik Péter triója napra pontosan hat évvel ezelőtt, 2016. december 13-án, ugyancsak keddi napon lépett fel utoljára a Háló Jazz Klubban (akkor még a Loyola Cafében). Az együttes tagjai nem változtak: Sárik Péter – zongora, Fonay Tibor – bőgő, Gálfi Attila – dob.
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
---|---|---|---|---|---|---|
24
|
25
| |||||