A hagyományokat folytatva, idén is a szilveszter utáni első adandó hétvégén ünnepelte születésnapját a BJC. Ezek a januári szombatok évről-évre piros betűs ünnepnek számítanak minden zenésznek és jazzrajongónak. A 2007-ben a Múzeum utcai Hadik-palotában nyitott, 2012 őszétől a Hollán Ernő utcába, az egykori Duna mozi helyére költözött Budapest Jazz Club a főváros kulturális életének fontos része lett. A másfél évtized alatt a BJC mozaikszó három betűje fogalommá vált, a kezdetektől a mai napig meghatározó szerepet játszva a hazai jazzéletben. Sok egykor népszerű, nagy reményekkel elindult klub feleennyi időt sem élt túl, a jelenleg működőek között a múlt szombaton fennállásának 15. évfordulóját ünnepelő BJC a valaha volt leghosszabb ideje aktív, legrégebbi jazzklub Budapesten.
Idén is a Budapest Jazz Club ad helyet a Bartók Konzi félévi vizsgakoncertjeinek, talán egy kicsit előbb, mint eddig. A full house tulajdonképpen adott minden évben, mivel a szülők is kíváncsiak gyermekeik előadására, de mellettem külföldiek ültek, akik csak betévedtek és ott ragadtak a jó koncertek hallatán.
Ez a koncert Schön György klubvezető különleges bejelentésével indult: Sárik Péter triója napra pontosan hat évvel ezelőtt, 2016. december 13-án, ugyancsak keddi napon lépett fel utoljára a Háló Jazz Klubban (akkor még a Loyola Cafében). Az együttes tagjai nem változtak: Sárik Péter – zongora, Fonay Tibor – bőgő, Gálfi Attila – dob.
Az év zárásaként sokan mérleget vonnak arról, hogy mi is történt velük az adott évben. Ha lesz a Kanizsa Big Bandnek emlékkönyve, akkor ez az év biztosan az egyik mérföldkő lesz a zenekar életében. A Vámos Béla vezette együttes idén öt koncertet adott, ami egy vidéki big band életében jónak számít. Velük lépett fel 2022-ben Cseke Dániel, Tóth Viktor szaxofonosok, Fekete-Kovács Kornél trombitaművész, zeneszerző, hangszerelő. A koncertek mellett nem maradt el az elismerés sem, hiszen a zenekar Zala Megyei Prima Díjat és a Nagykanizsai Civil Kerekasztal „Az Év Civil Szervezete Díj” kitüntetést is megkapta.
Jazzben sokszor írjuk, hogy megismételhetetlen, ezért is érdemes élőben meghallgatni, megnézni egy-egy koncertet. Annyi mindennek kell összeállnia egy-egy kiemelkedő koncerthez, leginkább, hogy a pódiumon lévők megértsék és becsüljék egymást, hogy jókedvűek legyenek a fellépők, ami kihatással van a közönségre is, hogy a hang majdnem tökéletes legyen, hogy a hallgatók ott legyenek a zenészekkel együtt lélekben is, egy hullámhosszon. Az már csak hab a tortán, ha a legjobbak közül gyűlnek össze páran.
Mintha egy sorozat bontakozna ki, az elmúlt pénteken ismét a nálunk igencsak elhanyagolt vocalise énekstílus újabb frenetikus koncertjére került sor – ezúttal a hazai jazzvokál legkiemelkedőbb képviselője Pocsai Kriszta és a Csillagvizsgáló tehetségkutató felfedezettje, Molnár Aliz részvételével.
November 30-án újabb legenda lépett fel a GetCloser szervezésében az Erkel Színházban. Európai turnéja során John McLaughlin az alapítása óta változatlan felállásban játszó The 4th Dimension zenekarával északról délre haladva norvég, majd lengyel városok után Budapestre érkezett, és a teltházas Garbarek koncert után természetesen ismét megtelt az ország legnagyobb, 1819 ülőhelyes nézőtere.
Igazán nem lehet okuk panaszra a nagykanizsai jazz kedvelőknek. A novemberi jazz események után, az év utolsó hónapjában is több koncerten vehetnek részt az érdeklődők. December 2-án egy újonnan nyílt belvárosi vendéglátóhelyen egy alkalmi jazzformáció, a Sugar Daddies debütált.
A Modern Art Orchestra trombita kórusának egyik oszlopa, Szalóky Balázs a MAO nagy sikerű berlini és kölni koncertjét követően ruccant át élete első fellépésére a brit fővárosba. Balázsnak három évet kellett várni az alkalomra.
Akár a mesében, végül minden jóra fordult. A tavaly november 22-re a Kongresszusi Központba meghirdetett és a járvány miatt bizonytalan időre elhalasztott koncert, ha napra pontosan egy év múlva is, de csak megvalósult. A jegyek gyorsan fogytak, az új helyszín, az ország legnagyobb, 1819 ülőhelyes Erkel Színház nézőtere színültig megtelt. A Budapesten különböző formációkkal többször fellépett Jan Garbarek, és a szintén akár vele is visszajáró vendégnek számító társai, az ütős Trilok Gurtu, a billentyűs Rainer Brüninghaus, valamint a basszusgitáros Yuri Daniel telt ház előtt vonulhatott színpadra, és az előírt 18-nál egyből pár fokkal melegebb lett.
A hazai jazzberkekben elég szűk körben ismert „vocalise” irányzat, azaz a hangszeres szólóknak az emberi hangra történő transzportálásának művészete, frenetikus sikert aratott pénteken este a BJC-ben, amit a teltházas nézőtér is meggyőzően bizonyított.
„Minden jegy elkelt!” – olvasható napok óta a Magyar Zene Házának honlapján, ami tekintve, hogy nem csupán a 340 eladott, de az állóhelyekre maximálisan bővíthető 550 férőhelyre is igaz lehetne, mutatja, hogy az intézmény által kínált minőségi jazzprogramok egyre fontosabb szerepet töltenek be a műfaj iránt érdeklődő közönség számára. A The Bad Plus zenekar mostani turnéja egészen december végéig tart majd, igazán örvendetes, hogy ennek az egyik állomása Budapest lehetett.
A novemberben európai mini turnéra indult Billy Cobham, a világsztárokat szinte futószalagon szállító GetCloser szervezésében érkezett Budapestre, és ahogy csaknem 40 évvel ezelőtti első fellépésekor, és azóta minden alkalommal, múlt hétfőn is telt ház fogadta az immár 78 éves legendát. Mostani zenekarában nem szerepeltek jól ismert, nagy nevek, arról viszont a RaM színház 600 fős nézőterén valamennyien meggyőződhettünk, hogyha hírük nem is igen jutott el hozzánk, mindegyikük fantasztikusan jó muzsikus.
Vasárnap a GetCloser rendezőiroda szervezésében érkezett újra Budapestre triójával Emmet Cohen. Első alkalommal tavaly októberben a Budapest Jazz Clubban adott teltházas koncertet, melyről felvétel is készült, némileg kárpótolva a jegyhez nem jutottakat. A trió felállása változatlan maradt, a tavalyi turnézenekarban megismert Yasushi Nakamura bőgőzött és Kyle Poole dobolt.
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
---|---|---|---|---|---|---|
13
Dátum :
2020. júl. 13.
|
19
Dátum :
2020. júl. 19.
| |||||